مخالفت میراث فرهنگی گلپایگان با راه اندازی گذر مفاخر در کنار مسجد جامع
مخالفت میراث فرهنگی گلپایگان با راه اندازی گذر مفاخر در کنار مسجد جامع

پایگاه خبری زنگ خطر / امام جمعه گلپایگان گفت: گلپایگان بستر مناسبی دارد که بتوانیم آن را به کانون نشر مفاهیم اسلامی و قرآنی تبدیل کنیم اما متاسفانه در این زمینه عقب هستیم. 

به گزارش پایگاه خبری زنگ خطر حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی کرامتی در جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان گلپایگان اظهار کرد: جلسات شورای فرهنگ عمومی باید متناسب با شرایط شهرستان و با تصمیماتی کاربردی تشکیل شود، در شهرستان با مشکلاتی از جنس فرهنگی و اجتماعی مواجه می شویم که باید در این جلسات بیان و برای آن تدبیری اندیشیده شود. امیدواریم خروجی جلسات کاربردی باشد تا شرایط تغییر جامعه در قبل و بعد از تشکیل این جلسات محسوس باشد.

امام جمعه گلپایگان ادامه داد: شورای فرهنگ عمومی در بالاترین سطح از جلسات قرار دارد و مصوبات آن قانونی است . گلپایگان بستر مناسبی دارد که بتوانیم آن را به کانون نشر مفاهیم اسلامی و قرآنی تبدیل کنیم اما متاسفانه در این زمینه عقب هستیم. چند جلسه برای توسعه فعالیت های قرآنی تشکیل شد که تاثیر گذار بود البته نقاط ضعف و قوتی وجود دارد که اگر بتوانیم موانع را مرتفع کنیم قطعا در زمینه مباحث قرآنی شاهد اتفاقات خوبی در شهرستان خواهیم بود.

در ادامه نیز هادی بیاتی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گلپایگان گفت: مفاخر و مشاهیر جز هویت و فرهنگ شهرستان هستند و گلپایگان به تنهایی اندازه چندین شهرستان دارای مفاخر و مشاهیر متعدد است اما آنها به خوبی به جامعه معرفی نشده اند بنابراین لازم است در قالب برنامه های مختلف از جمله برگزاری بزرگداشت ها ، چاپ کتاب و نشریه و … به تبیین سیره آنها بپردازیم.

پیمان شکرزاده شهردار گلپایگان نیز تصریح کرد: آماده راه اندازی سه گذر مختلف در سطح شهر برای شناسایی مفاخر و مشاهیر به مردم و گردشگران هستیم و برای گذر اول و معرفی علما گذر کنار مسجد جامع را پیشنهاد می دهیم. برای این کار نیز از معماری ایرانی اسلامی با رویکرد معماری سلجوقی که اوج پیشتازی شهرستان گلپایگان  در معماری نیز در دوره سلجوقی بوده است، استفاده کنیم. در طرح پیشنهادی به سازه مسجد جامع آسیبی وارد نخواهد شد و متناسب با مکان طرح خود را اجرا خواهیم کرد. اگر شورای فرهنگ عمومی این طرح را تایید کند آمادگی اجرای آن در سال جدید را داریم.

در ادامه نیز مسئول میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان گلپایگان یادآورشد:مسجد جامع یکی از بناهای شاخص شهرستان گلپایگان است لذا حفظ حریم آن نیز بسیار مورد توجه مردم است و هر اقدامی در حریم این اثر تاریخی باید با سنجش تمام جوانب احتمالی انجام شود. به نظر من بهتر است برای معرفی مشاهیر و مفاخر شهرستان از تهیه کتابچه ها کمک بگیریم و به جای نصب تندیس و سردیس ها به سراغ  تکنیک های جدیدتری مانند استفاده از جلوه های بصری برویم.

مصطفی قانونی افزود:در بافت مرکزی گلپایگان شاهد آشفتگی در منظر شهری هستیم لذا استفاده از تندیس ها در حریم مسجد جامع حاشیه ها را در سطح شهر بالا می برد و بهتر از از روش های جایگزین استفاده شود.

  • نویسنده : وحید اعظمی