آیا ترامپ هنوز شانسی برای پیروزی در انتخابات آمریکا دارد؟
آیا ترامپ هنوز شانسی برای پیروزی در انتخابات آمریکا دارد؟

اپایگاه خبری زنگ خطر / لکتور‌های انتخاباتی روز دوشنبه آرای ایالت‌های خود را تایید کردند و به این ترتیب بایدن رسما پیروز انتخابات ریاست جمهوری شده است، اما در مراحل تایید نهایی آرای انتخاباتی، یک مرحله دیگر باقیست که ظاهرا ترامپ قصد دارد در این مرحله اختلالاتی ایجاد کتد.

به گزارش پایگاه خبری زنگ خطر ، شمارش آرای هیات برگزنندگان آرای انتخاباتی آمریکا که در واقع مرحله نهایی تایید رای منتخب ریاست جمهوری در آمریکاست از ساعت ۱۰ صبح روز ۱۴ دسامبر با رای نیوهمپشایر آغاز شد. این ایالت چهار رای الکترال خود را به صندوق بایدن ریحت و بعد از آن ظهر روز دوشنبه ایالت‌های آریزونا، جورجیا و پنسیلوانیا که هر سه ایالت‌های کلیدی بودند با صفر رای به ترامپ عملا دعاوی قضایی او علیه آرای تقلبی در این ایالت‌ها را بی‌اثر کرده و از بایدن حمایت کردند. در نیویورک هم ۲۷ رای الکترال به آرای بایدن اضافه شد.

زمانی که ۵۵ رای ایالت کالیفرنیا در ساعت ۵ بعد از ظهر به صندوق بایدن ریخته شده، او عملا مرز ۲۷۰ کالج الکترال مورد نیاز برای پیروزی در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری را به دست آورد و بایدن رسما بعد از چندین هفته تلاش قضایی ترامپ برای شکایت از تقلب انتخاباتی، رییس جمهور منتخب مردم آمریکا شد.

بایدن بعد از به دست آوردن این نتیجه اعلام کرد: «زمان آن رسیده که صفحه انتخابات را ببندیم. او از مقامات برای اینکه انسجام نظام سیاسی کشور را حفظ کردند تشکر کرد» و افزود: «این انتخاباتی صادقانه، آزادانه و منصفانه بود. همه با چشمان خودتان دیدید و مقامات برای اینکه چیز متفاوتی بگویند زیر بار حرف زور نرفتند.»

نیویورک تایمز در یادداشتی نوشت: با وجود همه آشوب‌هایی که ترامپ راه انداخت و با وجود تئوری توطئه‌ای که مطرح کرد و ادعای او درباره تقلب، در نهایت آرای الکترال کالج به نفع بایدن تمام شد.

بر اساس این گزارش حامیان ترامپ وعده دادند که به اعتراضاتشان در خیابان‌های اطراف ساختمان دولت در ایالت‌های کلیدی که ترامپ در آن‌ها شکست خورده ادامه دهند. با همه این‌ها رای گیری روز دوشنبه با آرامش به اتمام رسید و هیچ تظاهراتی این پروسه را مختل نکرد. در برخی ایالت‌ها حضور پلیس منجر به پراکنده شدن جمعیت معترضان شد.

رای نهایی هیات برگزینندگان آمریکا بعد از ۶ هفته جنجال ترامپ برای دخالت در پروسه الکترال و تغییر نتیجه انتخاباتی که در آن با ۷ میلیون رای اختلاف شکست خورده بود به صندوق‌ها ریخته شد. تعداد زیادی از جمهوریخواهان از ادعای ترامپ درباره تقلب انتخاباتی حمایت کردند؛ از جمله ۱۲۶ تن از اعضای حزب و ۱۸ تن از وکلای ایالتی، اما در نهایت دادگاه روز جمعه همه پرونده‌های ترامپ را رد کرد.

یکی از این ایالت‌هایی که اعتراضات در آن شدت گرفته بود ایالت میشیگان است. در این ایالات، نماینده‌های دولت هر روز مدعی شدند که حزب جمهوری خواه راهی پیدا می‌کند که دموکرات‌ها را در رای‌گیری الکتور‌ها شکست دهند، اما رای روز دوشنبه به طور رسمی بایدن را راهی کاخ سفید خواهد کرد. بایدن در این فاصله تلاش کرده تا کابینه خود را برای آغاز به کار در ماه ژانویه آماده کند و تیمی را برای مقابله با کرونا تشکیل داده است.

روز دوشنبه برخی نمایندگان جمهوریخواه کنگره رسما پیروز بایدن را پذیرفتند. لیندسی گراهام نماینده کارولینای شمالی در مجلس سنا که یکی از حامیان سرسخت ترامپ بود روز دوشنبه به سی ان ان گفته با بایدن صحبت کرده و اعلام کرده هر زمانی بتواند به بایدن کمک خواهد کرد.

 روی بلانت  دیگر نماینده جمهوریخواه نیز اعلام کرده بایدن رییس جمهور منتخب آمریکاست. سناتور جان کرونین نماینده جمهوریخواه تگزاس هم گفته کشور باید روز ۲۰ ژانویه این فصل را تمام کند و ما باید شاهد یک انتقال قدرت صلح‌آمیز باشیم.

میچ مک کونل رییس اکثریت جمهوریخواهان کنگره و از جمله کسانی که از ادعای ترامپ در مورد تقلب در انتخابات حمایت کرده است هنوز هیچ اظهار نظری نداشته است.

نیویورک تایمز نوشته بعد از همه تهدید‌ها و چالش‌هایی که ترامپ ایجاد کرده نهاد انتخاباتی آزاد و منصفانه آمریکا بار دیگر تصدیق شده است. روسای احزاب ایالتی بعد از ایالت دیگر پیروزی بایدن را تصدیق کردند.

اگرچه نشست روز ۱۴ دسامبر هیات برگزینندگان سنگ بنای مهمی برای پروسه دموکراتیک انتخاباتی آمریکا به شمار می‌رود، اما اصولا توچه چندانی را به خود معطوف نمی‌کند، اما این بار با اعتراضات رییس جمهور نسبت به نتیجه انتخابات و اظهار نظر او مبنی بر پذیرش نتیجه آرا بعد از رای‌گیری هیات برگزینندگان، این بار از اهمیت تاریخی برخوردار شد.

ترامپ روز‌های شنبه و یکشنبه نیز به حملات خود به دیوان عالی برای رد دعاوی حقوقی‌اش ادامه داد و در توییتر همچنان از تقلب انتخاباتی سخن گفت. به نظر می‌رسد او قصد ندارد این انتخابات را به طور مسالمت‌آمیز به پایان برساند.

ترامپ برای ماندن در کاخ سفید چقدر شانس دارد؟

در شرایط عادی نشست هیات برگزینندگان ایالات آمریکا روز دوشنبه عملا آخرین فرآیند انتخاباتی برای تایید نتیجه آرا بود. قدم بعدی در این فرآیند رای کنگره در تایید نتیجه آرای هیات برگزینندگان در اوایل ماه ژانویه خواهد بود که معمولا یک رای فرمالیته به حساب می‌آید، اما در شرایطی که یک ایالت خلاف رای اعضای هیات برگزینندگان ایالت خود رای دهد به یک اتفاق خارق‌العاده بدل خواهد شد.

نیویورک تایمز درگزارشی نوشته به نظر می‌رسد اقدام بعدی ترامپ، شرکا و حامیانش برای ایجاد مانع بر سر راه پیروزی نهایی بایدن، مهندسی تایید نهایی کنگره خواهد بود.

استفان میلر مشاور کاخ سفید به «فاکس اند فریندز» آمریکا گفته نشست کالج الکترال در روز دوشنبه تنها اقدامی فرمالیته است و کنگره در نهایت دونالد ترامپ را پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام خواهد کرد. او گفته زمان زیادی باقی مانده تا نتایج این انتخابات جعلی تصحیح و ترامپ رسما رئیس‌جمهوری کشور اعلام شود.

میلر اظهار کرد: نمایندگان الکترال به ترامپ رای خواهند داد و نتایج را به کنگره خواهند فرستاد؛ چیزی که تمامی راه‌های اجرای قانون در نزد ما را تضمین خواهد کرد و این یعنی اگر ما در پرونده‌ها در دادگاه‌ها پیروز شویم خواهیم توانست به آرای رای دهندگان تکیه کنیم.

واکنش ترامپ به نتیجه آرای هیات برگزینندگان نیز نشانگر ادامه جنجال‌ها بر سر نتیجه انتخابات در آمریکاست. ترامپ پس از نهایی شدن آرای الکترال در توییتر خود نوشت: «واوو». این عبارت به نظر دنباله همان ادعای تقلب گسترده در انتخابات است.

نشریه یو.اس‌.ای.تودی نیز ادامه دعوای انتخاباتی در آمریکا را تصدیق کرده و نوشته برخی متحدان ترامپ در کنگره می‌خواهند جلوی پیروزی بایدن در ایالت‌های کلیدی را زمانی که مجلس نماینذگان و سنا قرار است آرای هیات برگزینندگان را در روز ۶ ژانویه تایید کنند، بگیرند.

با این حال لازم به ذکر است که با افزایش تعداد نمایندگان جمهوریخواهی که پیروزی بایدن را قبول کرده‌اند، احتمال بروز چنین اتفاقی بسیار ضعیف است. از سوی دیگر ترامپ همه راه‌ها برای انتقال قدرت به بایدن را هموار کرده و بایدن از مدت‌ها پیش به اطلاعات محرمانه کاخ سفید دسترسی دارد.

برخی رسانه‌هایی آمریکایی مدعی شدند که ترامپ در خفا شکست خود را در این دوره پذیرفته، اما به مشاورانش گفته که این انتخابات را به سنگ بنایی برای رقابت انتخاباتی با بایدن در سال ۲۰۲۴ تبدیل خواهد کرد.

  • منبع خبر : رویداد24