آیا در بورس بمانیم؟
آیا در بورس بمانیم؟

زنگ خطر / در حال حاضر بسیاری از افرادی که به تازگی وارد بورس شده‌اند، با این پرسش مواجه‌اند که آیا از بازار سرمایه خارج شوند یا نه؟ در پاسخ به این افراد باید واقعیت‌هایی را با آنها در میان گذاشت. واقعیت این است که بخش عمده رشد بورس به دلیل هدایت نقدینگی به سمت این بازار است و ارزش ذاتی شرکت‌های بورسی افزایش نداشته است.

به گزارش پایگاه خبری زنگ خطر ، حقیقت سودهای کلان بازار سرمایه این است که دولت به دنبال راهی بود تا نقدینگی به سمت بازارهای سوداگری ارز , طلا و مسکن نرود و دکترین اقتصادی دولت به این نتیجه رسیدند بهترین مکانی که می‌توان سیل نقدینگی را هدایت کرد، بورس است.

به همین دلیل با تشویق مکرر عموم مردم برای سرمایه‌گذاری در بورس، توانست موفقیت‌هایی را کسب کند و بخشی از کسری بودجه خود را تامین نماید. ضمن آن که توانست بازار سرمایه را بین عموم جا بیندازد تا حدی که اکثریت مردم به دنبال اخبار صعود و نزول شاخص بورس هستند.

نگاهی به آمارها نشان می‌دهد که درسال ۹۷ فقط یکصد هزار کد بورسی و در سال ۹۸ بالغ بر ۹۰۰ هزار کد بورسی جدید صادر شده , این در حالی است که در چهار ماهه ابتدایی سال ۹۹ عدد اعجاب انگیز  ۴ میلیون کد بورسی صادر شده که این مسئله حاکی از سرازیر شدن سرمایه‌های خرد و درشت اشخاص حقیقی و حتی حقوقی به سمت بازار سرمایه است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد سهام برخی از شرکت‌ها از ابتدای سال ۹۸ ده‌ها برابر رش داشته است اما چه دلیلی باعث این رشد فزاینده شده است؟ آیا این شرکت‌ها طرح توسعه شگفت‌انگیزی رو کرده‌اند و باعث سو خیره‌کننده بنگاه‌شان شده‌اند؟

آیا فروش آن شرکت‌ها ده‌هابرابر شده است؟ درست است که تجدید ارزیابی دارایی‌‌های شرکت‌ها در سال ۹۸ به دلیل افزایش قیمت‌ها خصوصا قیمت ارز با افزایش حداقل ۱۰۰% مواجه بوده است , اما به چه دلیل رشد سهام برخی از شرکت‌ها بیش از افزایش قیمت به دلیل تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها بوده است؟

در این‌باره باید گفت در حقیقت رشد سریع شاخص بورس به آن علت رخ داده که ناگهان تقاضای بالایی برای سهام شرکت‌ها ایجاد شد اما عرضه متناسب با آن بالا نرفت.  این قاعده برهم خوردن عرضه و تقاضا باعث شد ارزش سهام شرکت‌ها به صورت خیره‌کننده رشد کند.

در واقع به نظر می‌رسد که رشد فزاینده شاخص بازار سرمایه به دلیل هجوم نقدینگی گسترده به بازار سرمایه بوده است و افزایش ارزش ذاتی شرکت‌ها به دلیل تجدید ارزیابی دارایی‌ها آنقدر تاثیر نگذاشته است. به همین دلیل به تازه‌واردهای بورس توصیه می‌شود بدون کسب تجربه و دانش کافی با ارقام بالای سرمایه‌شان ریسک نکنند و پیش از خرید و فروش سهام با بررسی صورت‌های مالی از سایت کدال شرکت‌ها به‌صورت تکنیکال اقدام به معامله کنند. بنابراین برای ادامه حضور در این بازار بدون شک سهامدارانی موفق می‌شوند که بازار سرمایه را حرفه‌ای‌تر رصد می‌کنند و دانش بورسی خود را ارتقا می‌دهند.

  • منبع خبر : تجارت‌نیوز