آیا دلتا می‌تواند از سد واکسن کرونا بگذرد؟
آیا دلتا می‌تواند از سد واکسن کرونا بگذرد؟

واکسن‌هایی که در دسترس هستند بر اساس ساختار ژنتیکی ویروس اولیه‌ای که تقریبا ۲ سال پیش در چین پخش شد ساخته شده‌اند و دلتا نسبت به ویروس اولیه تغییراتی دارد، بنابراین آنتی‌بادی که در نتیجه واکسن تولید می‌شود قدرت خنثی‌سازی‌اش در مقابل دلتا اندکی کاهش پیدا کرده است.

محمد رشیدیان در یادداشتی نوشت: واکسن‌هایی که در دسترس هستند بر اساس ساختار ژنتیکی ویروس اولیه‌ای که تقریبا ۲ سال پیش در چین پخش شد ساخته شده‌اند و دلتا نسبت به ویروس اولیه تغییراتی دارد، بنابراین آنتی‌بادی که در نتیجه واکسن تولید می‌شود قدرت خنثی‌سازی‌اش در مقابل دلتا اندکی کاهش پیدا کرده است.

به گزارش بولتن نیوز به نقل از رسانه مکتوبات،  سعی می‌کنم خلاصه و به زبان نسبتا ساده توضیح دهم:

سه نوع سلول ایمنی نقش جدی در ایجاد ایمنی بعد از واکسن دارند:

دندریتیک (D)، بی (B) و تی(T).

وظیفه سلول‌های D پردازش واکسن و آموزش سلول‌های B و T است.

این آموزش تقریبا دو هفته زمان می‌برد. سلول‌های B و T کارشان حفاظت نهایی است اما از دو طریق کاملا متفاوت:

روش سلول‌های B برای حفاظت از بدن تولید آنتی‌بادی است. آنتی‌بادی‌ها مولکول‌هایی هستند که خیلی دقیق به ویروس می‌چسبند، ویروس را خنثی می‌کنند و مانع آلوده شدن سلول‌های بدن می‌شوند.

عکس زیر نشان می‌دهد که آنتی‌بادی چطورمانع برهمکنش ویروس و سلول‌های بدن می شود.

وقتی ویروس وارد بدن فرد واکسینه شده می‌شود، آنتی‌بادی‌ها سریعا ویروس را خنثی می‌کنند و به این ترتیب مانع تکثیر ویروس در بدن می‌شوند

اما دلتا چرا می‌تواند از سد واکسن بگذرد؟ به دو دلیل:

اول اینکه واکسن‌هایی که در دسترس هستند بر اساس ساختار ژنتیکی ویروس اولیه‌ای که تقریبا ۲ سال پیش در چین پخش شد ساخته شده‌اند و دلتا نسبت به ویروس اولیه تغییراتی دارد، بنابراین آنتی‌بادی که در نتیجه واکسن تولید می‌شود قدرت خنثی‌سازی‌اش در مقابل دلتا اندکی کاهش پیدا کرده است.

اما دلیل مهمتر آنکه قدرت و سرعت تکثیر دلتا خیلی بیشتر از ویروس اولیه، و البته تمامی گونه‌های فعلی ویروس کرونا است. دلتا تقریبا دو برابر سریعتر از ویروس اولیه کرونا تکثیر می‌شود.

وقتی ویروس وارد بدن شد، بلافاصله مسابقه بین ویروس و آنتی بادی شروع می‌شود:

اما بعد از اینکه ویروس از سد آنتی‌بادی گذشت و سلول آلوده شد چه می‌شود؟ از اینجا به بعد سلول‌های T نقش پررنگی در کنترل بیماری دارند. سلول‌های T، که قبلا توسط سلول‌های D آموزش دیده‌اند، سلول‌های آلوده را شناسایی می‌کنند و با سرعت بسیار بالایی شروع به کشتن سلول‌های آلوده می‌کنند.

در واقع کسی که واکسن زده باشد، حتی اگر ویروس از سد آنتی‌بادی بگذرد، سلول‌های آموزش دیده T او را از وارد شدن به فاز بیماری شدید نجات می‌دهند. اگر واکسن نزده باشید هم در نهایت این سلول‌های T هستند که سلول‌های آلوده را می‌کشند و به این ترتیب شما را نجات می‌دهند.

 اما آموزش سلول‌های T تقریبا دو هفته زمان می‌برد، به این دلیل است که در هر بیماری ویروسی، مثل کرونا یا آنفولانزا، حداقل دو تا سه هفته زمان می‌برد تا خوب شویم.

در واقع سلول‌های B نقش مهمی در جلوگیری از آلوده شدن و پیشگیری از بیماری خفیف را دارند و سلول‌های T نقش مهمی در جلوگیری از بیماری با علائم متوسط و شدید را دارند. پس اگر واکسن زده باشیم، حتی اگر بیمار شویم، سلول‌های T آموزش دیده جلوی وارد شدن بیماری به فاز شدید را می‌گیرند.