اتاق خاتم کاری کاخ مرمر را به آبدارخانه تبدیل کرده و در آن سماور گذاشته بودند/ از سرنوشت فرش های کاخ مرمر بگویید
اتاق خاتم کاری کاخ مرمر را به آبدارخانه تبدیل کرده و در آن سماور گذاشته بودند/ از سرنوشت فرش های کاخ مرمر بگویید

محمد هاشمی رفسنجانی، در واکنش به اظهارات پرویز فتاح درمورد حواشی کاخ مرمر نوشت: ساختمان کاخ مرر بعد از پیروزی انقلاب در دست قوه قضاییه در دوره ریاست آیت الله یزدی بود. اما از این کاخ به خوبی نگهداری نمی شد. مثلا این کاخ یک اتاق خاتم کاری دارد که آن زمان این اتاق را به آبدارخانه تبدیل کرده و در آن سماور گذاشته بودند. در نتیجه بخار آب باعث شده بود برخی از گوشه های این خاتم کاری ها تبله کنند.

محمد هاشمی رفسنجانی به اظهارات پرویز فتاح درمورد کاخ مرمر واکنش نشان داد.

وی گفت: تا زمانی که مرحوم آقای هاشمی زنده بود و ما هم به این ساختمان رفت و آمد داشتیم نه استخری در این ساختمان وجود داشت و نه چیزی مانند آن. درست است که ساختمان ۹ طبقه بود اما کاملا یک ساختمان معمولی اداری بود. حالا اگر بعدها آقای ولایتی و دیگران استخری ساخته باشند را من اطلاع ندارم اما تا زمان حضور آیت الله هاشمی در مجمع چنین چیزی وجود نداشت.

به گزارش پایگاه خبری زنگ خطر ، متن یادداشت محمد هاشمی در ادامه آمده است:

آقای فتاح درباره ساختمان ۹ طبقه که متعلق به مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع بود گفته است :«ولی این ساختمان که معلوم نیست کاربری آن تجاری است، اداری است یا مسکونی، استخر به این بزرگی را برای چه می‌خواستند؟ یا چه کسانی می‌خواستند در آن اقامت کنند؟» یا در جایی دیگر گفته است «کاخ مرمر آسیب دیده …در این کاخ آسانسور گذاشته بودند، کنده‌کاری کرده بودند و در طبقه دوم، حمام و جکوزی ساخته بودند ». از آنجا که این سخنان حقیقت ندارند مایلم درباره انها توضیحاتی بدهم.

در ساختمان کاخ مرمر هیچ ساخت و سازی انجام نشده است. داستان ساختمان کاخ مرر اینگونه است که بعد از پیروزی انقلاب این کاخ در دست قوه قضاییه در دوره ریاست آیت الله یزدی بود. اما از این کاخ به خوبی نگهداری نمی شد. مثلا این کاخ یک اتاق خاتم کاری دارد که آن زمان این اتاق را به آبدارخانه تبدیل کرده و در آن سماور گذاشته بودند. در نتیجه بخار آب باعث شده بود برخی از گوشه های این خاتم کاری ها تبله کنند. در نتیجه آقای دکتر حبیبی معاون اول آقای هاشمی این ساختمان را از قوه قضاییه گرفت و کاخ دیگری روبروی آن (که الان هم قوه قضاییه در آن مستقر است) را به قوه قضاییه دادند.

آقای دکتر حبیبی این کاخ را مرمت کرد و تخریب های انجام شده را بازسازی کرد. این کاخ بعدا دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام شد. به این شکل که جلسات مجمع و کمیسوین های آن در این ساختمان تشکیل می شد. دفتر آقای دکتر رضایی دبیر مجمع و دفتر آیت الله هاشمی رییس وقت مجمع هم در آنجا مستقر بود. به علاوه بخش اداری و مالی مجمع هم در ساختمان کوچک دیگری در خیابان ولیعصر بود.

لازم است یادآوری کنم که دوبار دفتر آقای هاشمی و کاخ مرمر را آتش زدند. یک بار خسارت کمتری داشت اما بار دوم خسارت زیادی وارد شد. دو اتاق به طور کامل سوخت و گچ کاری های آن ریخت ، همینطور از آنجا که دود وارد اتاق کریستالی کاخ شده بود بخشی از کریستال ها تخریب شده بود. هم زیر گنبد زیبای آن دچار دودگرفتگی شده بود و هم کاشی کاری های آن تخریب شده و درها و پنجره های قدیمی آن سوخته بود و ساختمان وضع خیلی بدی داشت. مجمع بعد از این اتفاق با سازمان میراث فرهنگی مکاتبه کرده و درخواست کرد کاخ را مرمت کنند. این موضوع مربوط به دوران دولت آقای احمدی نژاد بود و ما هرچه مکاتبه کردیم نتیجه ای نگرفتیم. لذا ساختمان تبدیل به مخروبه ای شده بود.

آقای هاشمی وقتی دید میراث فرهنگی اقدامی برای مرمت این ساختمان انجام نمی دهد و حتی با وجود اینکه در همان سال دولت آقای احمدی نژاد بودجه مجمع را کاهش داد، اما ایشان اصرار داشت که باید این ساخمان را مرمت و حفظ کنیم. آن زمان حوالی سال های ۸۶یا ۸۷ همزمان با دولت آقای احمدی نژاد بود و ایشان هم به خاطر اینکه با مجمع خوب نبود بودجه آن را کاهش داد و مصوبات آن را اجرا نمی کرد. پایان سال آنقدر وضع بد بود و توان پرداخت بدهی ها را نداشتیم که مکاتبه ای با رهبری انجام داد و از ایشان درخواست کرد ۵۰۰ میلیون تومان به مجمع قرض بدهند و ایشان هم موافقت کردند. 

بهرحال آقای هاشمی دستور داد هم آن دو اتاق، و هم اتاق کریستال و خلاصه همه آسیب ها مرمت شوند. ایشان از آیت الله طبسی در مشهد درخواست کرد تا متخصصین شیشه کاری را از از این شهر به تهران بفرستد. آنها هم سه ماه در تهران ماندند و اتاق را مرمت کردند. به علاوه اتاق های سوخته مرمت شدند و گچ کار یهای آنها به همان سبک خودشان بازسازی شد. همینطور درها و پنجره های این اتاق ها که بسیار فرسوده شده بودند و در حال ریختن بودند نیاز به مرمت داشتند. ما برای مرمت آنها جلسه ای گذاشتیم و ۵ گروه شرکت کردند از جمله میراث فرهنگی؛ اما همه قیمت های بالای یک میلیارد و نیم برای مرمت این ۵۲ پنجره و در پیشنهاد دادند. اما واحد تهران جنوب دانشگاه آزاد حدود ۵۰۰ میلیون قیمت داد که حدود یک سوم قیمت پیشنهادی میراث فرهنگی بود. لذا با دانشگاه آزاد قرارداد بستیم تا این ۵۲ بازشو که شامل در و پنجره ها بود را مرمت کنند. آنها هم تیمی از اساتید به سرپرستی خانم دکتر جعفری از اساتید دانشگاه تشکیل دادند و در ادامه هم تیمی از دانشگاه اصفهان دعوت شد و ۵۲ بازشو به زیبایی مرمت شدند.

این نکته را هم بگویم که از ابتدا هم آقای هاشمی دنبال ساختمان دیگری برای مجمع بود. اما رهبری فرمودند بهتر است که همه این ساختمان ها نزدیک هم باشند. لذا آقای هاشمی ساختمان کاخ مرمر را به عنوان دفتر مجمع در نظر گرفت. از میان چهار کاخ به غیر از کاخ مرمر یک کاخ به دفتر رییس جمهور، دیگری به دفتر معاون اول رییس جمهور و سومی هم به قوه قضاییه اختصاص داشت. هنوز سه نهاد دیگر در همان ساختمان ها حضور دارند و تنها مجمع ساختمان را به بنیاد مستضعفان تحویل داده است.

در حالی که همان موقع در جلسه ای که دکتر رضایی هم در آن حاضر بود و فرمان مقام معظم رهبری درباره تعطیلی دفتر مجمع و مرکز تحقیقات و ادغام آنها در دبیرخانه را قرائت می کردند قرار شد که این ساختمان به عنوان موزه مجمع تشخیص مصلحت نظام سازماندهی شود. ولی از آنجا که آیت الله هاشمی در مجمع تشخیص نقش کلیدی داشت به همین دلیل هم با اینکه تبدیل به موزه مجمع شود مخالفت شد. البته در آن ساختمان فرش های قیمتی هم وجود داشت که آقای فتاح گزارشی از فرش ها ندادند که بدانیم در حال حاضر چه سرنوشتی پیدا کرده اند.

در مورد ساختمان ۹ طبقه ضلع جنوبی کاخ نیاوران هم باید بگویم از زمانی که آقای روحانی ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع را بر عهده داشت ساخته شده بود. ساختمان ۹ طبقه ای که حدود ۲۰ سال قدمت دارد. در کنار آن هم دکتر ولایتی ساختمانی را ساخت که نیمه تمام ماند. چون دستور رهبری این بود که آن را به مرکز پژوهش های مجلس واگذار کنند. در عوض قرار شد ساختمان قدیمی مجلس شورای اسلامی در خیابان امام خمینی که چهارطبقه بود به مجمع واگذار شود. تا زمانی که مرحوم آقای هاشمی زنده بود و ما هم به این ساختمان رفت و آمد داشتیم نه استخری در این ساختمان وجود داشت و نه چیزی مانند آن. درست است که ساختمان ۹ طبقه بود اما کاملا یک ساختمان معمولی اداری بود. حالا اگر بعدها آقای ولایتی و دیگران استخری ساخته باشند را من اطلاع ندارم اما تا زمان حضور آیت الله هاشمی در مجمع چنین چیزی وجود نداشت.