ارتش بورس ، بیدی نیست که با هر بادی بلرزد/ چسباندن مدیر بر صندلی با چسب پارتی
ارتش بورس ، بیدی نیست که با هر بادی بلرزد/ چسباندن مدیر بر صندلی با چسب پارتی

گزارش امروز نیم نگاهی دارد به قدرت ارتش چند ده میلیونی بورس بازان و چسباندن یک مدیر بر صندلی هیات مدیره با چسب پارتی و...

به گزارش پایگاه خبری زنگ خطر ، در ۲ ماه گذشته غیر از دارندگان سهام عدالت، ۱.۴ میلیون نفر وارد بازار سرمایه شده اند و اگر این تعداد را با خیل میلیونی سهامدارانی که در یکی دو سال اخیر وارد ارتش بورس بازان شده‌اند، جمع کنیم؛ متوجه می شویم که ارتش چند میلیونی فعالان بازار سرمایه حالا دیگر در اقلیت نیستند. قطعا به همین خاطر است که فرمایشات برخی دوستان برای ترساندن مردم از این بازار، اثرگذار نبوده و این ارتش، بیدی نیست که با هر بادی بلرزد. حالا اهالی بهارستان هم به فکر افتاده اند تا کمیته ویژه بازار سرمایه را در خانه ملت راه بیندازند و فرآیند پذیرش و عرضه شرکت ها در بازار سرمایه را تسریع ببخشند. در همین فاصله، دلار هم بی سر صدا خود را بالا کشید و حبابیون آنقدر روی سرکوب بازارسرمایه تمرکز کرده بودند که دلار ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومانی را ندیدند! اینجاست که باید گفت ما و بورس؛ شما و همه!

 

اقدامی در خور تحسین از یک تازه وارد

چند وقتی است که بحث پرداخت سود سهامداران از طریق سجام مطرح شده؛ با این روش سود تقسیمی در مجامع شرکت ها بطور خودکار به حساب سهامداران(همان حسابی که در زمان ثبت نام در سجام اعلام کرده اند) واریز می شود؛ حالا اینکه مبلغ سود هر شخص چقدر باشد هم مهم نیست و سهامداران بدون دردسر سودشان را دریافت می کنند که البته روشی کاملا عادلانه و بی دردسر خواهد بود؛ اما برخی دوستان شیطنت کرده و سفت و سخت مخالف پرداخت سود سهام با این شیوه هستند. حتما می پرسید چرا؟ واضح است؛ تعداد زیادی از سهامداران خرد شرکت ها ممکن است بخاطر ناچیز بودن سود، پیگیر دریافت آن نشوند و بعضی ها هم شاید به این زودی برای دریافت سود خود اقدام نکنند. بنابراین سود سهام در حساب شرکت می ماند و چه بسا رقم قابل توجهی هم از سود سهامدارانی که قید دریافت سود را زده اند، در حساب ها انباشت شود و کسی پیگیر آن نشود و… یکی از شرکت ها هم چند روز پیش در مجمع خود علنا اعلام کرده بود انتظار تقسیم سود نداشته باشید که سود کم بوده خلاصه اینکه مخالفان، معتقدند سهامداران خرد به اندازه کافی از رشد قیمت سهم ها منتفع می شوند و نیازی به دریافت سود تقسیمی در مجامع ندارند‌. اما امروز در اقدامی درخور تحسین یکی از شرکت های تازه وارد به بازار، در مجمع اعلام کرده سود سهام را از طریق سجام پرداخت خواهد کرد. اینکه حق با مخالفان هست یا نه را نمی دانیم؛ ولی بازار سرمایه بازاری شفاف بوده و ریال به ریال درآمدها و هزینه های شرکت ها باید در آن شفاف باشد.
نظر شما چیست؟ موافق پرداخت سود سهام از طریق سجام هستید؟

 

صنعت شفافی که شفاف نبود

یکی از مهمترین محل های درآمد کشور، از صنعت پتروشیمی است. ولی پرونده فساد ۷.۵ میلیارد دلاری در این صنعت، نشان داد همه چیز آنطور که باید و شاید، شفاف نیست و نظارت بیشتری می طلبد. برای درک بهتر اهمیت این میزان فساد کافی است بدانید کل درآمد نفتی ایران در سال گذشته، ۸ میلیارد دلار بوده و در همین مدتی که این مفسدان گرامی مشغول حیف و میل این ثروت بی کران بودند، بعضی ها گوشه و کنار همین کشور به نان شب محتاج بودند!

 

چسباندن مدیر بر صندلی با چسب پارتی 

یکی از اعضای هیات مدیره یکی از شرکت های پتروشیمی که اتفاقا معاون بازرگانی این شرکت هم هست، جزو مدیرانی است که قبلا جای دیگر بوده و به دلیل حقوق نجومی، عزل شده! حالا هم گویا مدیرعامل و حراست شرکت پتروشیمی که ایشان در آن مشغول به کار هستند، بارها در مورد تخلفات ایشان در دلالی و واسطه گری فرآورده های پتروشیمی و همچنین عضویت همزمان در دو شرکت بازرگانی عربی گزارش داده اند؛ اما انگار پارتی ایشان آنقدر قوی است که با هیچ گزارش منفی، نمی لرزد و چه بسا به سمت بالاتری هم منصوب شوند.

  • منبع خبر : بورس نیوز