از استفاده از تابه‌های نچسب، به ویژه محصولات تفلون خودداری کنید
از استفاده از تابه‌های نچسب، به ویژه محصولات تفلون خودداری کنید

پایگاه خبری زنگ خطر / پژوهش‌ها نشان داده، خراش روی ظروف نچسب سموم خطرناکی را آزاد می‌کند؛ در واقع تابه‌های تفلون می‌توانند میلیون‌ها میکروپلاستیک را آزاد کنند. این پلاستیک‌ها غذای فرد را آلوده می‌کنند و می‌توانند آسیب‌های طولانی‌مدتی به همراه داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری زنگ خطر به نقل از خبرگزاری آنا، نتایج به دست آمده از یک مطالعه هشدار می‌دهد یک خراش روی تابه نچسب می‌تواند میلیون‌ها ذره میکروپلاستیک سمی را وارد غذای شما کند.

پژوهش‌ها نشان داده، خراش روی ظروف نچسب سموم خطرناکی را آزاد می‌کند؛ در واقع تابه‌های تفلون می‌توانند میلیون‌ها میکروپلاستیک را آزاد کنند. این پلاستیک‌ها غذای فرد را آلوده می‌کنند و می‌توانند آسیب‌های طولانی‌مدتی به همراه داشته باشند.

این مواد شیمیایی که به عنوان “PFAS” شناخته می‌شوند، با سرطان‌های متعدد و مشکلات رشدی مرتبط هستند.

مطالعه صورت گرفته توسط محققان استرالیایی از امواج نور برای اندازه‌گیری ذرات میکروسکوپی استفاده کرد و نشان داد که تنها یک شکاف روی یک تابه پوشیده از تفلون باعث ایجاد انفجاری از سموم ریز می‌شود.

مواد “PFAS” در سال‌های اخیر با بسیاری از مشکلات سلامتی از جمله انواع مختلفی از سرطان، اوتیسم و ​​ناباروری مرتبط هستند. آن‌ها به قدری فراوان هستند که یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ نشان داد ۹۹ درصد آمریکایی‌ها سطوح قابل تشخیصی از آن را در جریان خون خود دارند.

میکروپلاستیک‌ها در همه جای کره زمین وجود دارند و نتایج آزمایش‌های آزمایشگاهی نشان داده که میکروپلاستیک‌ها به سلول‌های انسان آسیب می‌رسانند و تاکنون به قطعیت مشخص شده که ذرات آلوده‌ای که وارد بدن می‌شوند، سالیانه مرگ میلیون‌ها نفر را در پی دارد. غذا و آب می‌تواند حاوی ذرات ریز باشد و حتی هوایی که ما تنفس میکنیم، می‌تواند میکروپلاستیک‌ها را به بدن ما منتقل کند.

محققان در پژوهش‌های اخیر متوجه شدند، تنها یک خراش پنج سانتی‌متری روی تابه‌های تفلون که توسط یک کاردک یا قاشق ایجاد شده تا ۲.۳ میلیون میکروپلاستیک آزاد می‌کند. یک خراش روی یک تابه نچسب می‌تواند منجر به ورود میلیون‌ها ریزذره خطرناک به غذای افراد شود و آن‌ها را در معرض آسیب‌های طولانی مدت قرار دهد.

چنگ فانگ، محقق ارشد دانشگاه استرالیا می‌گوید: «با توجه به این واقعیت که PFAS نگرانی بزرگی برای جوامع است، این ریزذرات تفلون در مواد غذایی ما ممکن است یک نگرانی برای سلامتی باشد، بنابراین نیاز به بررسی‌های بیشتر و دقیق‌تر دارد، زیرا ما اطلاعات زیادی در مورد این آلاینده‌های در حال ظهور نداریم».

پژوهش‌ها نشان داده غذای آلوده به مواد شیمیایی PFAS، برای مدت طولانی در بدن باقی می‌ماند، زیرا به آرامی از طریق ادرار خارج می‌شود و تقریباً یک دهه طول می‌کشد تا در بدن تجزیه شوند، ضمن اینکه هرگز در محیط تجزیه نمی‌شوند.

سازمان غذا و داروی آمریکا و محققان به افراد توصیه می‌کنند که در انواع محصولاتی که برای استفاده انتخاب می‌کنند دقت بیشتری داشته باشند.

کارشناسان نیز به افراد توصیه می‌کنند از تابه‌های نچسب، به ویژه آن‌هایی که از محصولات تفلون استفاده می‌کنند، خودداری کنند.

پروفسور یوهونگ تانگ، محققی از دانشگاه فلیندرز استرالیا گفت: «یافته‌های جدید هشدار جدی به ما می‌دهد که باید در انتخاب و استفاده از ظروف پخت و پز برای جلوگیری از آلودگی مواد غذایی مراقب باشیم».