بازپرس مجتمع جرائم اقتصادی، رسیدگی به پرونده حقوقی‌های متخلف بازار بورس را آغاز کرده است
بازپرس مجتمع جرائم اقتصادی، رسیدگی به پرونده حقوقی‌های متخلف بازار بورس را آغاز کرده است

نایب ‌رئیس‌ مجلس خاطرنشان کرد: علاوه ‌بر برخورد با خاطیان، بهترین راه بازگشت اعتماد مردم این است که منابع خارج‌شده توسط متخلفین، در قالب یک نهاد بازگردانده شود. مشکل اصلی بازار سرمایه سوء‌مدیریت و ترک فعل‌های مدیران و تخلفات حقوقی‌هاست؛ مسئولان و شورای عالی بورس باید زودتر از اختیارات قانونی خود استفاده می‌کردند.

در حالی که بسیاری از مجموعه‌های حقوقی دولتی حاضر در بورس طی ماه‌های گذشته اقدام به نوسانگیری از سهامداران خرد کرده‌اند، وزیر اقتصاد خود را در رابطه با زیان مردم مسئول ندانست.

به گزارش پایگاه خبری زنگ خطر ، فرهاد دژپسند مورد دعوت دولت از مردم برای حضور در بورس و زیان‌های وارده به آنها گفت: به مردم گفتم سود‌دهی بورس تضمین‌شده نیست و دینی بر دوشم نیست.

وی در واکنش به این انتقاد که آیا در مقابل خسارت‌ها و زیان‌های مردم در ماه‌های اخیر احساس دین و مسئولیت اخروی دارید؛ توضیح داد: اتفاقا بنده در مورد بورس همیشه سه نکته را گفته‌ام؛ اول، مطالعه، مشاوره و سپس معامله و دوم اینکه باید دقت داشت و سوم، نباید همه سرمایه را در یک جا گذاشت. اینها را خوشبختانه بنده گفته‌ام. در حال حاضر نیز که وضعیت بازار رو به بهبود است.

گفتنی است مسئولان دولتی و در رأس آنان رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مردم برای حضور در بورس دعوت کرده‌اند، این اقدام به خودی خود ایرادی ندارد و چه‌بسا خوب باشد، اما نکته آنجا است که شائبه‌های جدی در مورد دستکاری بازار از سوی مجموعه‌های حقوقی که برخی از آنها وابسته به دولت هستند، وجود دارد.

نایب ‌رئیس‌ مجلس که این تخلفات را پیگیری می‌کند، چندی قبل نامه‌ای حاوی جزئیات تخلف حقوقی‌های دولتی خطاب به رئیس ‌قوه قضائیه نوشت و خواستار پیگیری حقوقی این موضوع شد.

سید امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی دیروز هم در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: بازپرس مجتمع جرائم اقتصادی، رسیدگی به پرونده حقوقی‌های متخلف بازار سرمایه را آغاز و تقاضای ارائه مستندات تکمیلی از اینجانب کرده است. این پرونده را تا آخر پیگیری می‌کنم تا دیگر شاهد سوءاستفاده از مردم در بازار سرمایه نباشیم. علاوه ‌بر برخورد با خاطیان، بهترین راه بازگشت اعتماد مردم این است که منابع خارج‌شده توسط متخلفین، در قالب یک نهاد بازگردانده شود. مشکل اصلی بازار سرمایه سوء‌مدیریت و ترک فعل‌های مدیران و تخلفات حقوقی‌هاست؛ مسئولان و شورای عالی بورس باید زودتر از اختیارات قانونی خود استفاده می‌کردند.

در همین زمینه، حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو هیئت ‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در نشست علنی دیروز مجلس خواستار استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی به خاطر وضعیت نابسامان بورس شد.

همچنین علی نیکزاد، نایب‌ رئیس ‌مجلس با ‌اشاره به موضوع بورس بیان کرد: کسانی که مردم را به بورس دعوت کردند و مردم دعوت آنها را پذیرفته‌اند در مقابل این دعوت باید پاسخگو باشند و احساس مسئولیت کنند چرا که ممکن است روزی مردم را دعوت کنیم و مردم آن را نپذیرند کسانی که مردم را دعوت کرده‌اند باید در مقابل آن احساس مسئولیت کنند.

علیرضا پاک‌فطرت، عضو کمیسیون عمران مجلس نیز با بیان اینکه بازار سرمایه، ویترین اقتصاد کشور است و باید به آن توجه ویژه‌ای شود، تاکید کرد: بورس تبدیل به حیاط خلوت وزارت اقتصاد شده است که هرگونه بخواهد با آن به صورت دستوری برخورد می‌کند، لذا به وزیر اقتصاد دستور می‌دهیم که بورس را با حساب و کتاب مدیریت کند. دولت باید در بورس شفاف‌سازی کرده و دست رانت‌خواران را قطع کند.

  • منبع خبر : تسنیم