بانوان در مدیریت ورزش آسیا باید نقش پررنگ‌تری داشته باشند
بانوان در مدیریت ورزش آسیا باید نقش پررنگ‌تری داشته باشند

پایگاه خبری زنگ خطر / رِئیس ایرانی کمیته برابری جنسیتی کنفدراسیون تنیس‌روی‌میز آسیا گفت: متأسفانه زنان در کرسی‌های مدیریتی و تصمیم‌سازی ورزش آسیا نقش کمرنگی دارند. این در حالی است که در کشورهای اروپایی، از ۱۰ درصد به ۳۵ درصد ارتقا یافته است که رقم بسیار خوبی است.

به گزارش پایگاه خبری زنگ خطر ، کنفدراسیون تنیس روی میز آسیا کمیته‌هایی شامل مربیان و جوانان، داوران، برابری جنسیتی، روابط‌ عمومی و آموزش و تمرین دارد که ایران با داشتن سه نماینده در سه کمیته برابری جنسیتی با ریاست فاطمه کیوانی، کمیته مربیان و جوانان با عضویت مهرداد بابادیوند و کمیته داوران در ATTU با عضویت سیمین رضایی نقشی پررنگی در تصمیم‌گیری‌های کنفدراسیون تنیس‌روی‌میز قاره کهن دارد.

در این میان، کمیته برابری جنسیتی کنفدراسیون تنیس‌روی‌میز آسیا از کمیته‌های نوپایی است که نزدیک به دو سال از تأسیس آن می‌گذرد؛ اما عملکرد و شرایط جلسه‌های این کمیته، همچنان به‌صورت آنلاین و غیرحضوری برگزار می‌شود و در حقیقت نتوانسته چندان در راستای اهداف تعیین شده، گام بردارد.

فاطمه کیوانی رئیس این کمیته روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، درباره چرایی این موضوع اظهار داشت: یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد) و کمیته بین‌المللی المپیک در چند سال اخیر همواره بر عدالت جنستی و استفاده از ظرفیت زنان توانمند در پست‌های مدیریتی، تصمیم‌سازی و راهبری تأکید کردند. باتوجه‌به این تلاش کردیم کمیته را به فدراسیون جهانی (ATTF) معرفی کنیم؛ اما اعلام شد که نخست در کنفدراسیون آسیا این اتفاق بیفتد و در صورت خوب‌بودن عملکرد این کمیته، در فدراسیون جهانی هم فعالیت کند.

وی ادامه داد: متأسفانه کسر بودجه در کنار تغییر رئیس کنفدراسیون آسیا، اجازه فعالیت به کمیته برابری جنسیتی نداد، اما به‌تازگی برنامه‌ای مبنی بر برگزاری سمینار و کنفرانس برای نمایندگان ورزشی کشورهای مختلف آسیایی درخواست دادیم و به دنبال میزبان این برنامه هستیم که با قطر و امارات متحده عربی در حال رایزنی هستیم. به دلیل نامساعد بودن شرایط جوی و مسائل دیگر، نمی‌توانیم در فروردین این جلسه را در ایران برگزار کنیم.

رئیس کمیته برابری جنسیتی کنفدراسیون تنیس‌روی‌میز آسیا با تأکید بر اینکه هدف از برگزاری این سمینار توسعه رهبری در بین دو جنس زن و مرد در میان فدراسیون‌های ملی کشورهای آسیایی است، تصریح کرد: آمار و ارقامی که به دست آورده‌ایم نشان می‌دهد در هیئت اجرایی کنفدراسیون آسیا، تنها یک خانم دارای پست است و متأسفانه در بسیاری از پست‌های مدیریتی و تصمیم‌سازی، بانوان حضور کم‌رنگی دارند.

کیوانی افزود: به همین دلیل، بنا داریم در این کنفرانس، مواردی درباره برابری جنسیتی در فدراسیون‌های ورزشی به خصوص تنیس‌روی‌میز اشاره کنیم. موضوعی که در کشورهای اروپایی، حل شده است و وضعیت حضور زنان و کسب کرسی‌های مدیریتی ورزشی به نسبت بهبود پیدا کرده تا آنجا که بنا بر آمارها، حضور بانوان از ۱۰ درصد به ۳۵ درصد ارتقا یافته است که رقم بسیار خوبی است، اما در کشورهای آسیایی همچنان این روند به‌کندی پیش می‌رود و فقط در بخش داوری و سرداوری، تا اندازه‌ای حضور زنان با مردان برابری می‌کند.

عضو کمیسیون صلح و ورزش کمیته ملی المپیک با تأکید بر اینکه با برگزاری جلسات و کنفرانس‌ها، این چالش‌ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: در اغلب کشورهای جهان، وزارت ورزش از کرسی‌های بین‌المللی حمایت می‌کند و ما هم از وزارت ورزش انتظار داریم از افرادی که کرسی بین‌المللی دارند حمایت کند تا دیده شویم و حضور داشته باشیم. متأسفانه تاکنون جلسات به‌صورت آنلاین برگزار شده و این‌طور پیش برود ممکن است کرسی‌ها را از دست بدهیم.

کیوانی خاطرنشان کرد: انتظار داریم باتوجه‌به وضعیت ارزی کشور، بودجه قابل قبولی به فدراسیون‌ها داده شود تا با یک اعزام بودجه تمام نشود.