برگزاری نشست گویش ‎ها و لهجه ‎های اصفهان در مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل
برگزاری نشست گویش ‎ها و لهجه ‎های اصفهان در مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل

پایگاه خبری زنگ خطر / سومین نشست از سلسله نشست‎های تخصصی «گویش‎ها و لهجه‎های اصفهان» 4 آبان‌ماه در مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل برگزار می‎‌شود.

 

به گزارش پایگاه خبری زنگ خطر ، گویش‌ها و لهجه‌های استان اصفهان بازگوکننده بخشی از تاریخ، فرهنگ و همچنین ادبیات بخش مرکزی ایران است که با بررسی زبان‌شناسانه آنها می‌توان به پیوند این سرزمین با دوران تاریخی مختلف به ویژه در زمینه زبان‌های فارسی میانه، پارسی باستان، اوستایی و زبان‌های هندوایرانی پی برد.

لهجه اصفهانی با قدمتی دیرینه در ایران پیوندی قابل توجه با دوران هخامنشی، اشکانی و ساسانی در زمینه صرف افعال، پیشوندها، پسوندها و نکات دستور زبانی دارد.

در همین راستا مجموعه نشست‌های تخصصی «نگاهی بر گویش‎ها و لهجه‎های اصفهان» با هدف شناسایی و پاسداشت لهجه ها و گویش های اصفهانی از سوی مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در حال برگزاری است.

در نخستین نشست از این مجموعه نشست‌ها که در اردیبهشت ماه برگزار شد به تنوع گویش‌ها و لهجه‌ها در گستره فرهنگی اصفهان پرداخته شد و در نشست دوم ریشه‌یابی واژگان و پیوندهای تاریخی گویش‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

در سومین نشست نیز که روز ۴ آبان ماه در مرکز اصفهان شناسی واقع در خیابان استانداری، روبروی موزه هنرهای تزیینی و با حضور منصور قاسمی از اساتید این حوزه برگزار می شود، گویش‎ها و لهجه‎ های اصفهان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

لازم به ذکر است، این نشست به یاد زنده یاد «امیرقلی امینی» نویسنده، روزنامه نگار، مترجم، پژوهشگر و مدیر مسئول روزنامه اخگر و روزنامه اصفهان برگزار می شود.