بورس در روزهای آینده چه می‌شود؟ / محتمل‌ترین سناریو برای سهام
بورس در روزهای آینده چه می‌شود؟ / محتمل‌ترین سناریو برای سهام

«در چند ماه اخیر جریان نقدینگی به بازار وارد شده و احتمالا این روند ادامه خواهد داشت؛ در این شرایط، بازار شاخص قطعا به رشد خود ادامه می‌دهد.»

به گزارش پایگاه خبری زنگ خطر ، در هفته اخیر هرچند شاخص بازار سهام نتوانست به دو میلیون واحد برسد اما یک روند با دامنه محدود نوسان را پشت سر گذاشت. اما آیا در ادامه شاخص بازار سهام روند رو به رشد خواهد داشت؟

سهیل کلاهچی، کارشناس بازار سرمایه در دنیای اقتصاد نوشته است: انتشار خبر فروش ۳۰ درصد دیگر از سهام عدالت و تاثیر این عامل بر بورس، همراه با نزدیک شدن شاخص کل به سطح روانی ۲ میلیون واحد، تا حدودی فشار عرضه را سنگین‌تر کرده و شاهد منفی شدن بیشتر سهام بازار، مخصوصا در شرکت‌های بزرگ هستیم.

نکته دیگری که در بازار مهم به نظر می‌رسد، فروش فعالان حقوقی بازار است که عمده این عرضه‌ها در سهم‌های بزرگ بازار اتفاق می‌افتد؛ این رویداد، موجب ایجاد ترس برخی از فعالان بازار شده و باعث می‌شود که این افراد بیشتر به سمت فروش سوق داده شوند.

بازار سرمایه در حالی عرضه‌های چند روزه را تجربه می‌کند که در روند دو تا سه هفته گذشته بیشتر به سمت درجا زدن و تعادل پیش رفته است.

در مجموع می‌توان برای بازار سه سناریو را در نظر گرفت؛ در سناریوی اول (سناریوی خوش‌بینانه)، شاخص کل پس از پایان استراحت (اصلاح زمانی) به رشد خود ادامه می‌دهد و به سمت سطح ۲ میلیون واحد حمله می‌کند. هدف تکنیکالی این حرکت، سطح ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد، ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد و ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد است.

در سناریوی دوم، بازار تا سطح یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد به‌عنوان هدف اول و یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد به‌عنوان هدف دوم اصلاح قیمتی خود را تکمیل می‌کند و پس از آن به رشد خود ادامه می‌دهد. طی سناریوی سوم (سناریوی بدبینانه)، بازار تا سطح یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد اصلاح می‌کند و رشد بعدی خود را به‌عنوان حرکت آخر بازار انجام می‌دهد.

از بین این سه سناریو، سناریوی سوم کمتر مورد انتظار است و فعلا جای نگرانی چندانی در بازار نیست. از یک طرف به نظر می‌رسد فروش‌ حقوقی‌ها بیشتر با هدف آماده کردن نقدینگی برای خرید در محدوده‌های مناسب‌تر بازار است و از طرف دیگر، هنوز دلایل کافی برای شروع ریزش بازار وجود ندارد و احتمال ادامه روند صعودی در بازار بسیار محتمل‌تر است.

نکته حائز اهمیت دیگر در شرایط این روزهای بازار، حجم و ارزش معاملات است که در حال همراهی کردن با بازار است و تا زمانی که این همراهی ادامه پیدا کند، جای نگرانی وجود نخواهد داشت و زنگ خطر تنها زمانی به صدا درمی‌آید که ارزش معاملات برای چند روز، کاهشی محسوس داشته باشد.

به هر حال، در چند ماه اخیر جریان نقدینگی به بازار وارد شده و احتمالا این روند ادامه خواهد داشت؛ در این شرایط، بازار شاخص قطعا به رشد خود ادامه می‌دهد.

درست است که قیمت سهام بعضی از شرکت‌ها بیشتر از ارزش ذاتی است، اما با در نظر گرفتن شرایط بازار ارز و انتظارات تورمی، بسیاری از شرکت‌ها به ویژه سهام بزرگ بازار همچنان جای رشد دارند.

  • نویسنده : سهیل کلاهچی کارشناس بازار سرمایه
  • منبع خبر : تجارت‌نیوز