تعویق آزمون استخدامی ؟
تعویق آزمون استخدامی ؟

هشتمین آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی به دلیل شرایط کرونایی موجود در کشور دو بار به تعویق افتاد و در نهایت قرعه به نام ۱۱ و ۱۲ دی ماه افتاد و باید منتظر ماند و دید که ستاد کرونا دوباره این آزمون را به تعویق می‌اندازد.

باشگاه خبرنگاران نوشت: ثبت نام هشتمین آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی از تاریخ ۲۰ شهریور لغایت ۲۹ شهریور انجام شد و ابتدا قرار بود این آزمون ۸ آبان ماه برگزار شود، اما به دلیل شرایط کرونایی موجود در کشور دو بار به تعویق افتاد و در نهایت قرعه به نام ۱۱ و ۱۲ دی ماه افتاد. قرعه‌ای که در کشاکش بین داوطلبان متقاضی تعویق، داوطلبان موافق برگزاری و مسئولان تصمیم گیرنده در فضای مجازی قرار گرفته است.

زمان برگزاری آزمون استخدامی

بر اساس آنچه زرین آمیزی سخنگوی سازمان سنجش گفته است: طبق مصوبه مورخ ۹۹/۹/۲۹ ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا هشتمین آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی کشور در راستای جذب و استخدام نیروی مورد نیاز ۸۱ دستگاه اجرایی در ۲۴۰ شغل برای جذب و استخدام ۳۸ هزار و ۱۸۴ نفر در روزهای۱۱ و ۱۲ دی ماه برگزار می‌شود.

تمهیدات بهداشتی برگزاری آزمون استخدامی

مدیر کل روابط عمومی سازمان سنجش نحوه رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی که به نگرانی داوطلبان تبدیل شده است، گفت: برای حوزه‌های برگزاری آزمون دستورالعمل بهداشتی و ضوابط برگزاری آزمون ارسال شده است. ناظرین بهداشت از سوی وزارت بهداشت قبل، حین و بعد از برگزاری آزمون جهت رعایت موارد بهداشتی نظارت خواهند کرد. پیش بینی‌های لازم برای ورودی حوزه اصلی جهت ورود داوطلبان با فاصله فیزیکی انجام شده است.

زرین آمیزی افزود: چینش صندلی‌ها با فاصله ۱.۵ متر انجام گرفته است. کنترل سیستم تهویه هوای فضای برگزاری و کنترل گرمایش سالن‌ها و کلاس‌ها انجام می‌شود. در مبادی ورودی و پنجره‌هایی که احتمالا برای تهویه هوای سالن یا کلاس لازم است دقایقی در جلسه آزمون باز شود چینش صندلی انجام نگرفته است.

او تصریح کرد: نصب بنر و اصلاعیه‌ها جهت هدایت داوطلبان در حوزه‌ها انجام گرفته است. محل جداگانه در حد کلاس برای داوطلبانی که دارای شرایط سرماخوردگی یا علائم مشکوک هستند در نظر گرفته می‌شود. هماهنگی با پلیس راهور و وزارت کشور برای صدور مجوز تردد بین شهری داوطلبان به منظور حضور در شهر برگزاری آزمون انجام شده است. تمام اصول بهداشتی توسط عوامل اجرایی شامل زدن ماسک رعایت فاصله با یکدیگر و با داوطلبان انجام خواهد شد. انجام بازرسی بدنی توسط راکت‌های دستی و سایر وسایل الکترونیکی هوشمند انجام می‌شود.

مخالفان برگزاری آزمون استخدامی چه می‌گویند؟

اما در هفته‌های اخیر و با اعلام قطعی برگزاری آزمون استخدامی مخالفان برگزاری این آزمون برای رساندن صدای خود به گوش مسئولان، هشتگ #تعویق_آزمون_استخدامی را داغ و با انتشار مطالبی دلایل خود برای عدم برگزاری آزمون در بازه زمانی فعلی را اعلام کردند.

یکی از این داوطلبان نوشته است: چند هزار آدم را یک جا جمع می‌کنید در این سرما که تهویه مناسب هم امکانپذیر نیست و در مقابل می‌گویید اگر ۶ نفر دور هم جمع شوند کرونا منتشر می‌شود.

یکی دیگر از داوطلبان با نامگذاری این آمون استخدامی به هلوکاست انسانی نوشت: از وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا می‌خواهیم جهت جلوگیری از شیوع موج جدید کرونا آزمون استخدامی کشوری را سه ماه به تعویق بیندازند، جان فرزندان مردم با ارزش‌تر است، حتی بیشتر کشور‌های اروپایی دور جدید از محدودیت و قرنطینه را بخاطر جهش کرونا شروع کردند، ولی در کشور ما متاسفانه قرار است آزمونی را با ظرفیت نزدیک به یک میلیون نفر آن هم در این فصل یخبندان که بسیاری از مردم دچار سرماخوردگی و مشکوک به کرونا هستند، برگزار کنند، خواهش می‌کنیم با تعویق آزمون جلوی این فاجعه انسانی گرفته شود.

داوطلب دیگری نوشت: اگر جان مردم برایتان ارزش دارد آزمون استخدامی کشوری را ۳ ماه به تعویق بیندازید و در فصل گرم برگزار کنید هم اکنون شمال و شمال غرب کشور را برف و یخبندان جاده‌ها گرفته و تا چند هفته دما زیر صفر است و بیمارستان‌ها از افراد سرماخورده و مشکوک به ویروس کرونا پر شده است. لطفا مسئولان که شعار مقابله با کرونا می‌دهند با تعویق آزمون به حرفشان عمل کنند و جلوی این هلوکاست انسانی را بگیرند.

یک داوطلب دیگر آزمون استخدامی پایین آمدن آمار مرگ و میر را هوشمندانه عنوان می‌کند و می‌گوید: چطور شده است که در همین دوره‌ای که شما برای برگزاری آزمون در نظر گرفته اید به یکباره همه آمار‌ها پایین آمد در حالی که همه شاهد بودیم که چندان مراعات و قرنطینه‌ای از طرف مردم رعایت نشد؟!. چطور شده است که در همه جای دنیا آمار‌ها بالا می‌رود و قرنطینه‌های سراسری اعمال می‌شود، اما در کشور ما روند نزولی شده است؟!

داوطلب دیگری گفت: برگزاری آزمون استخدامی در این شرایط که تمام کشور‌های اروپایی از دو هفته پیش محدودیت‌های شدید جهت جلوگیری از شیوع گسترده کرونا اعمال کردند در حقیقت به خطر انداختن جان فرزندان مردم و مردم هست، از ستاد ملی کرونا میخواهیم با تعویق سه ماهه آزمون استخدامی جلوی هلوکاست انسانی در ایران را بگیرند، جان فرزندان مردم با ارزشتر است.

داوطلبی از بی اعتمادی به تمهیداتی بهداشتی نوشت و گفت: ما نه به شما اعتماد داریم نه به تمهیدات شما. وقتی بین هفت هشت شهرستان همسایه هیچکدام حوزه آزمون نیتند این است تمهیدات شما؟!.

داوطلبانی نیز نوشتند: «احتمالا دوستان از اخبار کرونای انگلیسی بیخبر هستند»، «تو را به خدا لغوش کنید».

داوطلب دیگری نوشت: واجب بود در این وضعیت آزمون برگزار کنید شما که نیرو جذب نمیکنید تا جذب نیرو هم ماه‌ها طول می‌کشد برگزاری آزمون را می‌گذاشتید بعد اینکه واکسن تزریق شود.

بازشدن پای بهارستانی‌ها به موضوع تعویق آزمون استخدامی

هشتگ تعویق آزمون استخدامی منحصر به فضای مجازی نشد و به صدای بهارستانی‌ها نیز رسید. اقبال شاکری نایب رئیس فراکسیون دانشگاه آزاد مجلس شورای اسلامی از پیگیری تعویق مجدد آزمون استخدامی خبر داد. او در در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «امروز در صحن مجلس با معاون پارلمانی ریاست جمهوری در مورد تعویق آزمون استخدامی صحبت کردم و نکات و دلایل تعویق را مطرح کردم و ایشان هم قبول داشتند. قرار شد امروز در هیئت دولت با آقای دکتر نمکی و دکتر انصاری جهت تعویق آزمون صحبت کنند.»

هفته گذشته نیز جمعی از نمایندگان مجلس به انصاری رئیس سازمان امور اداری و استخدامی نامه نوشتند و خواستار ایجاد امکان ویرایش مجدد اطلاعات و همچنین تعویق این آزمون به دلیل شیوع ویروس کرونا شدند.

برگزاری آزمون استخدامی؛ هلوکاست انسانی یا تنها گزینه روی میز؟

در حالی که ماراتن موافقان و مخالفان برگزاری آزمون استخدامی در حال نزدیک شدن به آخرین روز‌های خود است، هنوز موافقان تعلیق این آزمون در فضای مجازی در پی تعلیق آن هستند و دلایل خاص خود را دارند. سازمان سنجش نیز که متولی برگزاری این آزمون است به عنوان دستگاه مجری قانون باید منتظر ابلاغ ستاد کرونا باشد و همانند کنکور‌های سراسری که تصمیم گیرنده نهایی ستاد کرونا بود در این مورد نیز باید منتظر ماند و دید که ستاد کرونا رای به نفع کدام گروه خواهد دارد.

اما با این وجود باید دلیل این تصمیم ستاد کرونا را نیز مورد واکاوی قرار داد و به بررسی پرداخت که دلیل عدم تعویق این آزمون چیست و آیا علت آن، این است که برگزاری تنها گزینه روزی میزِ ستاد کرونا است و ترس از شیوع بیشتر ویروس در ماه‌های آینده وجود دارد.