توئیتر خوب برای مسئولان، بد برای مردم؟!
توئیتر خوب برای مسئولان، بد برای مردم؟!

توئیتر در سال ۸۸ در ایران فیلتر شد، بعد از گذشت ۱۱ سال رفتار متناقض و کج‌دار و مریز مسوولان، در عمل توئیتر برای مسوولان آزاد و برای مردم ممنوع شده است. رویه‌ای که صدای اعتراض نسبت به قانون‌شکنی برخی مسوولان را بلند کرده است.

سرنوشت توئیتر در ایران مانند کلاف در سردرگمی است که هر چه درباره آن بیشتر پرس‌وجو و پیگیری می‌شود، در هم تنیده‌تر می‌شود تا به امروز پاسخی برای این سوال اساسی که چرا برخی مسوولان کشوری استفاده از توئیتر را برای مردم مناسب ندانسته‌اند و این شبکه فیلتر شده، اما در همین زمان برخی مسوولان به ویژه مدیران دولتی، پای ثابت توئیتر هستند و حتی برای ارتباط با مخاطبان ایرانی خود از طریق توئیتر گفتگو می‌کنند. تناقضی که چهره‌ای نازیبا از قانون شکنی برخی مسوولان دولتی در استفاده از ابزار غیرقانونی فیلتر شکن را نمایان می‌کند.

*انتقال پیام جمهوری اسلامی ایران به مخاطبان فراملی به زبان‌های بین‌المللی برای برخی از مسئولان ارشد کشور ضروری است

همواره خبر‌های متعددی از درز و نشت اطلاعات از طریق شبکه‌های اجتماعی به گوش می‌رسد. هشدار‌های امنیتی برای مراقبت در استفاده از این شبکه‌ها مکررا توسط مسئولان اعلام می‌شود. تاسف بارتر اینکه برخی از این شبکه‌ها با تشخیص مراجع قضایی در کشور فیلتر هستند و استفاده از آن‌ها غیرقانونی است؛ اما از سوی چهره‌های شاخص و به ویژه مسئولان کشوری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برخی معتقدند که در شرایط فعلی که کشور با هجمه‌های سنگین بین المللی مواجه است، استفاده از بستر‌های ارتباط جمعی برای تعامل با دیگر کشور‌ها و انتقال پیام جمهوری اسلامی ایران به مخاطبان فراملی به زبان‌های بین‌المللی برای برخی از مسئولان ارشد کشور ضروری است؛ اما آنچه مورد تعجب و سوژه این گزارش است چرایی استفاده غیرقانونی از بستر‌های مورد تهدید و نفوذپذیر برای انتقال پیام داخلی به مخاطبان داخلی است.

*چرا کسانی که باید مروج قانونمندی باشند با استفاده از ابزار غیرقانونی فیلترشکن، خود قانون شکن هستند؟

دولتمردان و مسئولان کشور‌های غربی برای انتقال نظرات و دیدگاه‌های خود عموما و به صورت مداوم از رسانه‌های رسمی جمعی استفاده می‌کنند؛ اما بسیاری از مسئولان کشور در همه سطوح از جمله مجلس و دولت و شامل شخصیت‌های مختلف سیاسی و فرهنگی از روش‌های غیرقانونی برای ارائه پیام استفاده می‌کنند.

از این روست که این سوال مهم برای مردم مطرح می‌شود که چرا دولتمردانی که باید مروج اجرای قانون و قانونمندی باشند با استفاده از ابزار غیرقانونی فیلترشکن، خود مظهر قانون شکنی می‌شوند؟

*مدافعان رفع فیلتر توئیتر؛ اولین مسوول دولتی که باید درباره وضعیت متناقض توئیتر پاسخ‌گو باشد

محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اولین مسوول دولتی است که در برابر این سوال قرار دارد و باید درباره وضعیت متناقض توئیتر پاسخ‌گو باشد.

او در تازه‌ترین اظهار نظر خود درباره توئیتر گفته: در این خصوص دادستانی کل کشور باید درخواست هشت عضو کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه را در دستور کار قرار دهد. اما ما موافق رفع فیلتر هستیم.

وی این شبکه را به دیگر مسئولان هم توصیه کرده و در پاسخ به این سوال که آیا این روش تعامل با مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی را که خودتان در پیش گرفته اید به دیگر مسئولان هم توصیه کرده اید؟ پاسخ داد: «بله، بارها.»

*مخالفان رفع فیلتر توئیتر؛ کسانی که دغدغه کشور و مردم دارند باید با رفع فیلترینگ توئیتر مخالف باشند

حجت‌الاسلام سید محمدرضا آقامیری نماینده سازمان تبلیغات اسلامی در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه از مخالفان رفع فیلتر توئیتر است.

وی می‌گوید: شکایت‌های متعددی از توئیتر و اینستاگرام وجود دارد که نمی‌شود به آن‌ها رسیدگی نکرد. در خیلی موارد تارنما‌هایی که دسترسی به آن‌ها نداریم، برای کشور بحران ساز می‌شوند. دو مجرا برای مسدود شدن یا فیلترینگ تارنما‌های اینترنتی داریم، نخست رای اعضای کارگروه و دوم مقام قضایی که می‌تواند بر اساس شکایت‌های واصله، یک تارنما را ببندد یا باز بگذارد. در مورد توئیتر، مقام قضایی رای داده و مطابق قانون عمل شده است. با رای قانونی دستور فیلترینگ داده شده و وزارت ارتباطات به عنوان مقام فنی به آن عمل کرده است.

حجت‌الاسلام آقامیری گفت: به عنوان یکی از اعضای شورای فیلترینگ با رفع فیلترینگ توئیتر مشکل دارم و نسبت به برخی از پیام‌رسان‌هایی که در کشور ما فعال هستند، مثل اینستاگرام که به راحتی نمی‌توان آن را در اختیار یک جوان قرار داد هم چنین نظری دارم. در مورد اینستاگرام مسئله سیاسی مطرح نیست، آسیب‌هایی برای خانواده و جامعه دارد.

وی افزود: با توجه به آسیب‌های این شبکه‌ها، کسانی که دغدغه کشور و مردم دارند باید با رفع فیلترینگ توئیتر مخالف باشند. به نظر من درخواست رفع فیلترینگ توئیتر درخواست خوبی نیست و حتما مشکلاتی در پی خواهد داشت. گاهی اوقات بر اساس سلیقه‌های سیاسی از رفع فیلتر بعضی سایت‌ها دفاع می‌شود، در صورتی که بحث ما، سیاسی نیست و کاملا فرهنگی است و مبنای آن پیشگیری از مخدوش شدن چهره اجتماعی کشور است.

*رفع فیلتر توئیتر در کارگروه فیلترینگ قابل طرح نیست

بنابر اعلام دادستانی، فیلترینگ توئیتر با رای دادگاه صورت گرفته است و قابل طرح در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه نیست و اساسا این موضوع از عهده اختیارات کارگروه تعیین مصادیق خارج است.

در آخرین پیگیری‌ها برای رفع فیلتر توئیتر، معاون وقت دادستانی کشور اعلام کرد که درخواست رفع فیلتر توییتر منتفی شده و دیگر قابل طرح نیست و حتی درخواست طرح موضوع رفع فیلتر توئیتر در جلسه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه غیرقانونی و خلاف مبانی حقوقی است.

در نهایت، توئیتر که سال ۸۸ در ایران فیلتر شد، بعد از گذشت ۱۰ سال امروز در عمل برای برخی مسوولان آزاد و برای مردم ممنوع است. رویه‌ای که صدای اعتراض نسبت به قانون‌شکنی برخی مسوولان را بلند کرده است و گلایه «توئیتر خوب برای مسئولان و بد برای مردم!» از سوی کاربران پرتکرار شنیده می‌شود.

  • منبع خبر : فارس