توضیح درباره ابهامات مطرح‌شده پیرامون رتبه‌بندی پایگاه‌های خبری
توضیح درباره ابهامات مطرح‌شده پیرامون رتبه‌بندی پایگاه‌های خبری

پایگاه خبری زنگ خطر / دبیر پنجمین رتبه‌بندی پایگاه‌های خبری ، ضمن تشریح روند ارزیابی، به ارائه آمارهای تفکیکی از رسانه‌های شرکت‌کننده در این دوره از رتبه‌بندی پرداخت.

دبیر پنجمین رتبه‌بندی پایگاه‌های خبری ، ضمن تشریح روند ارزیابی، به ارائه آمارهای تفکیکی از رسانه‌های شرکت‌کننده در این دوره از رتبه‌بندی پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری زنگ خطر به نقل از ایسنا ، بیژن مقدم، دبیر کمیته داوران پنجمین دوره رتبه‌بندی پایگاه‌های خبری با اشاره به مشارکت حدود ۱۸۰۰ رسانه در پنجمین دوره رتبه‌بندی پایگاه‌های خبری و اینکه میزان مشارکت رسانه‌ها در این دوره به نسبت دوره‌های گذشته از رشد قابل توجهِ نزدیک به دو و نیم برابری برخوردار بوده است، پیرامون فرآیند ارزیابی رسانه‌ها گفت: مراحل راستی‌آزمایی و داوری رسانه‌ها در این دوره با بررسی دقیق و بی‌طرفانه عملکرد آن‌ها در ۱۲ شاخص از جمله رعایت اصول خبرنویسی، جریان‌سازی خبری، توجه به رسالت‌های رسانه‌ای تصریح شده در ماده (۲) قانون مطبوعات، واکنش سریع به شایعات، رویکردهای تعاملی، محتوای چندرسانه‌ای، ۲۴ ساعته بودن، ذکر منبع، میانگین مطالب تولیدی روزانه، نام پدیدآورندگان، بیمه کارکنان و عکس یا محتواهای چندرسانه‌ای انجام شد.

وی در پاسخ به برخی ابهامات مطرح شده پیرامون نتایج اعلام شده، ضمن اشاره به اینکه ارزیابی این دوره مربوط به عملکرد رسانه‌ها از ابتدای مهرماه ۱۴۰۰ تا پایان شهریور ۱۴۰۱ بوده است و برخی از همکاران، نسبت به این نکته بی‌توجه بوده‌اند، افزود: ممکن است عملکرد یک رسانه در دامنه زمانی مورد نظر خیلی خوب بوده و امتیاز بالایی دریافت کرده است و بنا به هر دلیلی در چند روز گذشته غیر فعال بوده است اما مطابق شیوه‌نامه، نمرات تخصیص داده شده مربوط به عملکرد پایگاه خبری در دوره مذکور لحاظ می‌شود نه روزها و ماه‌های اخیر.

به گفته دبیرکمیته داوری پنجمین دوره رتبه بندی پایگاه‌های خبری، بسیاری از رسانه‌ها متاسفانه نتوانسته‌اند نمره مورد نظر خود را به دست بیاورند که عمدتا به خوداظهاری آنان برمی‌گردد.

وی افزود: تطابق نداشتن دامنه با دامنه دارای مجوز، ارسال مستندات خارج از دامنه زمانیِ شاخص، ارسال مستندات غیرقابل دسترس، مستنداتِ فاقد تاریخ انتشار، بدون محتوا و یا دارای محتوای تکراری، مستندات بازنشری، مستندات مربوط به رسانه‌هایی با مالکیت و مدیریت واحد، مستندات چندرسانه‌ای با محتوای غیرخبری، عدم بارگذاری و یا بارگذاری اشتباه مدارک بیمه‌ای و یا بارگذاری مدارک بیمه‌ای خارج از زمان اعلام شده، ارایه مستندات خارج از مصداق شاخص و موارد دیگر ازجمله پرتکرارترین اشکالات در خود اظهاری‌ها بوده است.

بیژن مقدم در ادامه به تفکیک رسانه‌های شرکت کننده در این دوره پرداخت و گفت: در دوره پنجم مجموعا، ۱۹۱ پایگاه خبری تخصصی و اختصاصی و ۱۵۹۲ پایگاه خبری عمومی مشارکت داشته‌اند که دفتر مرکزی ۶۴۶ رسانه در استان تهران و مابقی در دیگر استان‌های سراسر کشور قرار داشته است.

دبیر کمیته داوری رتبه‌بندی در پایان با اشاره به نهایی نبودن امتیازات اعلامی افزود: مطابق شیوه‌نامه به امتیاز پایگاه‌های خبری غیر سراسری، اختصاصی (تک‌زمینه‌ای) به‌غیر از ورزشی و اقتصادی و نیز پایگاه‌های خبریِ غیر فارسی‌ زبان ۱۰ درصد نمرات اخذ شده افزوده خواهد شد.