جایزه ادبی جلال آل احمد باید در مسیر او قدم بردارد
جایزه ادبی جلال آل احمد باید در مسیر او قدم بردارد

پایگاه خبری زنگ خطر / وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: باید تلاش کنیم تا هر سال این جایزه با رونق بیشتر و با تمرکز بر رویکرد جلال راه خود را ادامه دهد.

به گزارش پایگاه خبری زنگ خطر محمد علی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در آیین پایانی پانزدهمین جایزه جلال آل احمد گفت: این افتخار ما است که دبیر جشنواره یک بانوی مسلمان ایرانی است، ما سال اول پیروزی انقلاب اسلامی یازده نویسنده داشته ایم، اما در سال ۱۴۰۰ این عدد به ۲۸ هزار نفر رسیده است، امروز تعداد زیادی از منتخبین این جشنواره، داوران، برگزار کنندگان از بانوان سرافراز ایرانی هستند که مایه خوشبختی بسیار است.

امروز مدیون مجاهدت مدافعان سلامت هستیم

اسماعیلی گفت: خدا را شکر می‌کنیم که با اقدامات بسیار خوبی که اتفاق افتاده است امروز این گونه مجالس را تجربه می‌کنیم، ما در سال گذشته و دو سال قبل از آن گرفتار شیوع کرونا بوده ایم، یاد مدافعان سلامت را گرامی میداریم مدیون مجهادت‌های کسانی که تلاش کردند هستیم تا امروز در ایران سرافراز ما توانسته به موفقیت بزرگی دست پیدا کند.

به گفته اسماعیلی، امروز در بسیاری از کشور‌های پیشرفته عدد فوت شدگان سه رقمی است، اما در ایران عزیز ما روز‌های بسیاری را عدد صفر داریم، این نشان می‌دهد که فرزندان ایرانی، پزشکان، پرستاران همه‌ی مدافعان سلامت در کنار خدمت گزاران خود در دولت و نظام توانستند این موفقیت بزرگ را ثبت کنند، ما این خصلت را نداریم که از داشته هایمان صحبت کنیم، اما این موضوع یک داشته‌ی بزرگ برای ملت بزرگ ایران و متعلق به همه‌ی آحاد جامعه‌ی ایرانی است.

فجر اوج فرهیختگی و نخبگی جوانان ایران را به رخ جهانیان می‌کشد

وی افزود: ما به حمدلله وارد فصل جشنواره‌های بزرگ در نظام جمهوری اسلامی و روز‌های به یاد ماندنی برای اهالی فرهنگ، هنر، ادب می‌شویم، انشاالله این جشنواره که سرآغاز آن با حضور کتاب است با جشنواره‌های هنری فجر ادامه پیدا خواهد کرد و اوج فرهیختگی و نخبگی جوانان ایران را به رخ همه‌ی جهانیان خواهد کشید، این افتخار بزرگ را به همه‌ی اهالی فرهنگ و هنر و ادب تبریک عرض میکنم.

جلال برای ما یک نماد تمدنی دارد

او می‌گوید: نقش جلال آل احمد در دهه‌ی ۴۰ از شگفتی‌ها است که ۶۰ سال از نهضت بزرگ امام می‌گذرد و در شصتمین سال کتاب غرب زدگی جلال قرار داریم، کار جلال نشان دهنده‌ی رویایی بزرگ تاریخی ما است، جلال یک مسئله‌ی مهم را برای ما روایت می‌کند و از این حیث جای تقدیر ویژه دارد.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جلال برای ما یک نماد تمدنی دارد، تمدن ایرانی اسلامی در برابر هجمه‌ای که با ورود مدرنیته و تمدن غربی اتفاق افتاده است، جلال دارد این نکته را روایت می‌کند، اینکه ما در دوره‌ی انقلاب اسلامی از میان نویسندگان بسیاری که فعال و نام آشنا هستند تلاش کرده اند جلال را در حوزه‌ی نویسندگی به عنوان نماد مطرح کنند صرفا تجلیل از شخص جلال نیست.

به گفته اسماعیلی، جلال پاسداشت یک مبارزه‌ی طولانی با جریان فکری مهاجم است که از پاسداران صیانت از مرز‌های هویت ایرانی اسلامی ما بوده و روزگاری این پرچم را بلند کرده که روزگار غربت این تفکر بوده است، روزگاری که به سختی می‌توان افرادی همانند جلال را پیدا کرد، با شجاعت وارد صحنه شده و این افتخار را آفریده است.

اسماعیلی گفت: دوستان ما باید تلاش کنند هر سال این جایزه با رونق بیشتری برگزار شود، با هدف بزرگی که جلال دنبال کرده این جایزه نیز با همین رویکرد با قوت راه خودش را ادامه دهد، در کنار آن ما به موضوع آموزش در این عرصه نیاز داریم.

وی افزود: همزمان با این برنامه دوره‌ی آموزشی در حال برگزاری است، ما در ۳۱ استان دوره آموزشی جلال را در حال برگزاری داریم، همچنین نیاز به تربیت نویسندگان فعال در این زمینه وجود دارد، انشاالله با حضور و استفاده از نخبگانی که از آن‌ها تجلیل شد این کار مهم را به سرانجام می رسانیم.

  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان