خشکسالی بلای جان گندم
خشکسالی بلای جان گندم

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی لرستان گفت: در خوشبینانه‌ترین شرایط برداشت ما از مزارع دیم تنها ۱۵۰ هزار تن است. تولید در مزارع دیم به شدت کاهش پیدا کرده است.

به گزارش پایگاه خبری زنگ خطر جواد صالحیان اظهار کرده است : در خوشبینانه‌ترین شرایط برداشت ما از مزارع دیم تنها ۱۵۰ هزار تن است. تولید در مزارع دیم به شدت کاهش پیدا کرده و این مقدار ۶۵ تا ۷۰ درصد تخمین زده می‌شود. در حال حاضر ۵۵ هزار هکتار زمین دیم و ۱۲ هزار هکتار زمین آبی که کشت گندم داشته اند برداشت شده و تاکنون حدود ۳۳ هزار تُن گندم تحویل سیلوها داده شده است.

صالحیان با اشاره به این‌که در سال زراعی جاری ۲۹۵ هزار هکتار زیر کشت گندم دیم رفته، بیان کرد: پیش‌بینی ما این است که از این مقدار رقمی بین ۵۰ تا ۶۰ هزار تن گندم برداشت شود که این رقم در روال عادی ۲۳۰ هزار تن بوده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی لرستان افزود: در کشت گندم آبی با مشکل زیادی روبرو نیستیم و به صورت میانگین از هر هکتار چهار تن گندم برداشت می‌شود.

وی تصریح کرد: در سال جاری ۱۱۶ هزار هکتار زمین دیم زیر کشت جو رفته که تاکنون ۴۰ هزار تُن از این مساحت برداشت شده که پیش بینی ما برداشت ۱۳۰ هزار تُن جو از این سطح است.

صالحیان تصریح کرد: این نکته را باید در نظر داشت که قیمت هر کیلو جو در بازار آزاد به مراتب بالاتر از قیمت خرید تضمینی آن است بنابراین اکثر کشاورزان محصول جو خود را در بازار آزاد به فروش می‌رسانند.