در 8 سال دولت قبل روند اعتبارات عمرانی نزولی شد/ مقایسه دولت روحانی و رئیسی
در 8 سال دولت قبل روند اعتبارات عمرانی نزولی شد/ مقایسه دولت روحانی و رئیسی

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت گفت: در ۸ سال دولت قبلی نه تنها روند اعتبارات عمرانی نزولی بوده بلکه طی ۲ سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۴ رشد سالانه پرداخت‌های عمرانی منفی شده است.

به گزارش پایگاه خبری زنگ خطر ، سپهر خلجی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت:

‏«آدرس غلط درباره پروژه‌های عمرانی؛ تحقق بودجه عمرانی در دولت خسته ۶۵ درصد؛ در دولت رئیسی ۱۲۵ درصد.

نرخ رشد اقتصادی صفر، تورم ۶۰ درصدی (بالاترین تورم ۸۰ سال اخیر)، بهره‌وری منفی، نرخ رشد منفی ۴.۶ درصدی سرمایه‌گذاری و ۸ برابر شدن میزان نقدینگی بخشی از آمارها و عملکرد دولت خسته است.

در دولت خسته به رغم بی‌عملی در افزایش درآمدهای پایدار دولت، هزینه‌های جاری به شدت افزایش یافت و به عبارتی با رشد ۸ برابری نقدینگی هزینه‌ها از جیب مردم تأمین شد، در این بین بیشترین آسیب به قشر متوسط و کم‌درآمد وارد شد. عبور ضریب جینی از ۴۰ واحد بیانگر افزایش فاصله طبقاتی است.

‏هزینه‌های جاری در دولت خسته بیش از ۶٫۴ برابر شد؛ برای تأمین این هزینه‌ها علاوه بر انتشار قابل توجه اوراق مشارکت و انتقال بدهی به دولت فعلی، به اذعان رئیس‌کل بانک مرکزی وقت به استفاده از پول پرقدرت روی آورده شد و نتیجه هم رشد نقدینگی و عبور تورم از مرز ۵۰ درصد بود.

‏تنها در ۵ ماه آخر دولت خسته ۵۰ هزار میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی استقراض شد و این در حالی بود که حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان تخصیص بدون وجود منابع در خزانه مانده بود.

‏پرداخت‌های عمرانی در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۱۳۶ هزار میلیارد تومان رسید که ۷۶ درصد بیشتر از رقم سال ۱۳۹۹ بود. افزایش ۷۶ درصدی پرداخت‌های عمرانی در یک سال، در ۲۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

‏در ۸ سال دولت خسته که به دهه از دست رفته اقتصاد ایران معروف است نه تنها روند اعتبارات عمرانی نزولی بود بلکه طی ۲ سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۴ رشد سالانه پرداخت‌های عمرانی منفی شد.»

  • نویسنده : سپهر خلجی؛