دوره مافیایی در سینمای ایران رو به پایان است
دوره مافیایی در سینمای ایران رو به پایان است

پایگاه خبری زنگ خطر / محمد خزاعی گفت: دوره مافیایی در سینمای ایران رو به پایان است و در کنار این موضوع تلاشی مضاعف برای تامین و به روز رسانی تجهیزات سینمایی استان‌ها انجام خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری زنگ خطر محمد علی خزاعی چهارشنبه‌شب در نشست با فعالان سینمایی در استان بوشهر اظهار کرد: چنانچه نگاه ملی برای تقویت جریان فیلم سازی در استان ها رقم بخورد، رشد بسیار خوبی در این حوزه حاصل خواهد شد.

وی بیان کرد: در چهار دهه اخیر ۶۰۰ سالن سینما در کشور فعال بود که بخشی از آنها دچار مشکل و یا تعطیل شدند و این نشان دهنده این است که نسبت به جایگاه سیزدهم جهانی ایران در حوزه سینما در بخش زیرساختی شرایط مطلوبی وجود ندارد.

خزاعی ادامه داد: اکنون ۲۲۵ شهرستان بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت کشور فاقد سالن سینما هستند و این در حالی است که حتی شهرستان‌های فراتر از ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر جمعیت نیز باید از سالن سینما برخوردار باشند.

وی گفت: این کمبود بیانگر نگاه نکردن به حوزه سینما با نگاه ملی است چراکه در صورت وجود نگاه ملی بسیاری از مشکلات برطرف می‎‌شد.

خزاعی اظهار کرد: همچنین در حوزه سینما صدور کارت صلاحیت تدریس در دستور قرار گرفته است تا از تدریس افراد فاقد صلاحیت جلوگیری شود.

وی یادآور شد: در سازمان سینمایی برای رقم زدن انقلاب بزرگی در استان ها رنامه ریزی شده و حتی اگر ۱۰ تا ۲۰ درصد این برنامه ها اجرایی شود، اتفاقات بزرگی در استان ها رخ خواهد داد.

رئیس سازمان سینمایی و سمع بصری کشور ادامه داد: خروجی این برنامه‌ها برای سال آینده بروز و ظهور استعدادهای جدید در عرصه فعالیت سینمایی در شهرستان‌ها است.

وی بیان کرد: در شرایط کنونی برخی از کشورهای منطقه که صاحب صنعت سینما نیستند از نیروهای کشورمان استفاده و برعکس خودمان که نیروی انسانی داریم تجهیزات کافی و مناسب نداریم که این کمبود باید برطرف شود.

معاون امور سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برخی از استان‎‌ها از لحاظ زیرساخت‌های سینمایی بسیار ضعیف هستند که برنامه‌ریزی بسیار خوبی برای توسعه زیرساخت‌های آنها انجام شده است.

وی یادآور شد: کفه فرهنگ و هنر در ایران بسیار کوچک است و اعتبار اختصاص یافته از سوی سازمان برنامه و بودجه برای فرهنگ و هنر ضعیف ترین بودجه‌ها است.

خزاعی عنوان کرد: بودجه فرهنگ وهنر سالانه سه درصد افزایش یافته، این در حالی است که تورم در عرصه تجهیزات تولیدات سینمایی ۶۰ تا ۷۰ درصد بوده است.

وی افزود: مجموع اعتبار سازمان سینمایی با بیش از ۶۰۰ کارمند، پنج موسسه و بیش از ۱۰۰ نمایندگی و دفتر ۳۰۰ میلیارد تومان است که این مظلومیت حوزه فرهنگ و هنر است.

خزاعی بیان کرد: از نمایندگان مجلس که دغدغه تولیدات سینمایی را در استان خود دارند، انتظار است فکری جدی به حال استان‎‌ها کنند چراکه کل بودجه سازمان سینمایی برای استان ها ۶ میلیارد تومان است که این میزان اعتبار کفاف نیاز استان ها را نخواهد داد.

رئیس سازمان سینمایی و سمع بصری کشور افزود: در سال جاری بیش از ۷۰ درصد بودجه انجمن سینمای جوانان ایران برای استان‌ها و مابقی برای تهران بوده است.

خزاعی گفت: در هشت سال گذشته مبنای ورود به سینمای حرفه ای جریان سرمایه داری بود و کسی که شرایط مالی خوب داشت می توانست فیلم سینمایی خود را تولید کند که این مبنای لیاقت واستعداد نبود.

وی اظهار کرد: در این زمینه با ارائه فراخوان ۵۰۰ نفر برای تولید فیلم نام نویسی کردند که از بین آنها ۴۰ نفر فیلم‌ساز با قابلیت صلاحیت ورود به سینمای حرفه‌‎ای گزینش شدند.

خزاعی ادامه داد: در جشنواره سینمای جوان امسال برای نخستین بار چهار فیلم‌ساز منتخب شهرستانی انتخاب شدند که بنیاد سینمای فارابی از آنها حمایت خواهد کرد.

رئیس سازمان سینمایی کشور گفت: شرایط برای کار حرف‌ه‎ای، تولید و نگاه جدی به استان ها تقویت شده که این مقدمه ساز تعریف های جدیدی برای سازمان سینمایی است.

وی عنوان کرد: فیلم سازان استانی باید به شورای فارابی برسند و در این زمینه برنامه ریزی خوبی در حال انجام است.

خزاعی یادآور شد: در خیلی از استان‌ها سینما داریم ولی مخاطب نداریم که باید با نهضت جذب مخاطب تلاش کرد انقلاب بزرگی در این زمینه انجام شود.

وی ادامه داد: بعد از ۱۲ سال اکنون شورای فرهنگ و هنر و عالی سینمایی فعال شده است که این شوراها مقدمات اقدام‎‌هایی ارزشمند در این حوزه خواهد بود.

خزاعی بیان کرد: اینکه شورای عالی سینما با حضور رئیس جمهور یا معاون اول وی تشکیل می‌شود این نشان از اهمیت این حوزه در کشور است.

وی بیان کرد: ساز و کار پیش بینی شده تخصیص اعتبار جداگانه برای تمام استان ها برای تامین امکانات و تجهیزات است تا با پرداخت تسهیلات کم بهره، آموزشگاه‌ها، موسسه‌ها و لابراتوارها بتوانند تجهیزات خود را به روز رسانی کنند.

خزاعی افزود: با هدف تهیه مسکن برای سینماگرانی که در سراسر ایران خانه ندارد و یا تسهیلاتی دریافت نکردند نیز مقرر شده در قالب تعاونی مسکن یا مسکن ملی نیاز آنها در این بخش تامین شود.

  • منبع خبر : خبرگزاری صدا وسیما