دیوار ویرانه خطرآفرینی در گلپایگان که اثر تاریخی هخامنشی جا زده شد!!!!
دیوار ویرانه خطرآفرینی در گلپایگان که اثر تاریخی هخامنشی جا زده شد!!!!

مصطفی قانونی در گفت و گو با پایگاه خبری زنگ خطر ، در خصوص تخریب بقایای دیوار بارو توسط شهرداری گلپایگان اظهار کرد: بر اساس استعلامی که از واحد باستان شناسی و معاونت میراث انجام شده شواهدی از باستانی بودن این دیوار نداریم که به  یک دیوار خطرساز و تقریبا ویرانه تبدیل شده بود./ پیمان شکرزاده شهردار گلپایگان در خصوص تخریب بقایای دیوار بارو گفت:  با توجه به نظر فنی کارشناسان  این دیوار مخروبه خطرساز بود و احتمال ریزش داشت.

 

خبرنگار: وحید اعظمی/ مصطفی قانونی در گفت و گو با پایگاه خبری زنگ خطر ، در خصوص تخریب بقایای دیوار بارو توسط شهرداری گلپایگان اظهار کرد: بر اساس استعلامی که از واحد باستان شناسی و معاونت میراث انجام شده شواهدی از باستانی بودن این دیوار نداریم. قدیمی ترین بنایی که در گلپایگان وجود دارد مسجد جامع و مناره این شهر است که متعلق به دوره سلجوقیان است و قدمت آنها به هزار سال قبل برمی گردد.این دیواره در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده بود و شامل آن مواردی که می تواند منجر به پیگیری های حقوقی شود، نیست.

وی ادامه داد: این دیواره که توسط شهرداری گلپایگان تخریب شد باقی مانده قسمتی از بافت های قدیمی بود که به دلیل گسترش بافت شهری طی 50 سال گذشته، 8متر از آن باقی مانده بود که به  یک دیوار خطرساز و تقریبا ویرانه تبدیل شده بود و نارضایتی شهروندان را به دنبال داشت لذا شهرداری بنا بر موارد قانونی و  هماهنگی هایی که با مقام قضایی انجام داده بود، به برچیدن این دیوار اقدام کردند.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گلپایگان گفت: میراث فرهنگی شهرستان  با شهرداری گلپایگان طی حدودا 5 سال گذشته تعاملات بسیار سازنده ای در خصوص احیا و مرمت بناهای تاریخی به ویژه مسجد جامع ، حمام بهشت و حمام آحسین داشته است  همچین در روند ثبت گلپایگان به عنوان شهر ملی منبت، شهرداری گلپایگان  همکاری بسیار مفید و سازنده ای داشته است که  امیدواریم این همکاری در خصوص احیا و مرمت بناهای تاریخی ادامه دار باشد تا گلپایگان را به جایگاه واقعی خود در سطح کشور برسانیم.

به گزارش پایگاه خبری زنگ خطر ؛ در ساعات اولیه انتشار این خبر در رسانه ها و فضای مجازی ، برخی  رسانه های رسمی کشور که حتی در شهرستان گلپایگان خبرنگار ندارند اعلام کردند این دیواره مربوط به دوره هخامنشیان است در صورتی که اینطور نیست؛ به جاست رسانه های رسمی و معتبر کشور نه تنها دقت را فدای سرعت نکنند بلکه صفحه های فضای مجازی را ملاک خبر خود قرار ندهند و خبر ناصیحی منتشر نکنند.

در ادامه پیمان شکرزاده شهردار گلپایگان در خصوص تخریب بقایای دیوار بارو به پایگاه خبری زنگ خطر گفت:  با توجه به نظر فنی کارشناسان  این دیوار مخروبه خطرساز بود و احتمال ریزش داشت همچنین مردم در آن محله  مکررا از شهرداری تقاضا داشتند که نسبت به رفع خطر، ایمن سازی و تخریب این دیوار اقدام کند بنابراین این موضوع در دستور کار حوزه معاونت خدمات شهری قرار گرفت  و روال قانونی خود را طی کرد.

وی ادامه داد: طبق بند 14 ماده 55 و ماده 110 قانون شهرداری اقدامات قانونی را طبق روال خود طی کردیم،به مالک پلاک ثبتی مذکور  اطلاع رسانی لازم انجام شد همچنین  بنری هم به مدت 20 روز بر روی دیوار مخروبه نصب کردیم که مالک نسبت به ایمن سازی و یا تخریب آن اقدام کند اما متاسفانه مالک آن مراجعه نکرد و ما در موعد قانونی آن نسبت به تخریب ابن دیوار اقدام کردیم. تمام پلاک هایی که قدیمی هستند و مالکین آنها نسبت به رفع خطر دیوار هایی که در معرض ریزش هستند  اقدامی انجام ندهند شهرداری طبق بند 144 ماده 55 قانون شهرداری ها باید نسبت به تخریب آن اقدام کند.

شهردار گلپایگان گفت: با مجموعه میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تعامل خوبی داریم در این راستا مرمت و زیباسازی دیوار مسجد جامع را به تقاضای میراث فرهنگی شهرستان و  موافقت شورای شهر انجام دادیم  همچنین مرمت حمام های تاریخی آحسین و بهشت نیز انجام شده است.

شُکرزاده با بیان اینکه معتقدم پتانسیل اصلی گردشگری میراث است افزود: بودجه شهرداری گلپایگان در سال 402  بالغ بر هزار میلیارد تومان است  که بخش عمده آن  به واسطه همین اقدامات است که مورد اقبال سرمایه گذاران قرار گرفته و در حال حاضر بخشی از سرمایه گذاری هایی که در سطح شهر در حال انجام است  به خاطر تعاملاتیست که مابین میراث فرهنگی شهرستان و شهرداری گلپایگان به وجود آمده است.