رئیس سازمان بورس: سهام‌داران صبور باشند!/ به‌زودی شاهد بهبود قیمت‌ها خواهیم بود
رئیس سازمان بورس: سهام‌داران صبور باشند!/ به‌زودی شاهد بهبود قیمت‌ها خواهیم بود

به گزارش پایگاه خبری زنگ خطر ، قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس گفت: براساس تصمیم‌های تازه‌ای که در شورای عالی بورس گرفته شده بزودی شاهد بهبود قیمت‌ها در این بازار خواهیم شد.

صبور باشید

رئیس سازمان بورس درباره افت بازار سرمایه گفت: بازار بر اساس عرضه و تقاضا است و قیمت سهم، تابع عرضه‌ روز است و سهامداران نباید انتظار داشته باشند که هر روز سهام رشد کند، باید قیمت سهم را با متغیر‌های بنیادی و اخبار مرتبط بررسی کنند. سرمایه‌گذار زمانی که وارد بازار بورس می‌شود، باید بداند که در این بازار هم سود و هم ضرر نصیبش می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه متغیر‌های بازار در مقایسه با ماه‌های گذشته تغییری نکرده است به سهامداران توصیه کرد صبر پیشه کنند چرا که بازار سرمایه در بلندمدت سود خوبی نصیب سرمایه‌داران می‌کند.

برنامه‌های حمایتی از بازار سرمایه

قالیباف اصل با اشاره به تصمیمات جدید شورای عالی بورس برای حمایت از بورس گفت: سقف پذیره‌نویسی در صندوق دارا دوم تعیین شده و این سقف برای هر کد ۵ میلیون تومان است. همچنین پذیره‌نویسی از طریق درگاه‌های بانکی و با کد ملی امکان‌پذیر است. چون قیمت صندوق دارا دوم مهم است و پالایشی‌ها در سبد صندوق دارا دوم، ‌ای تی اف دوم هستند، دولت اعلام کرده سقف پذیره نویسی برای هر نفر ۵ میلیون تومان است.

وی با اشاره به اینکه پالایش‌ها در سبد ‌ای تی اف دوم هستند، ادامه داد: سازمان خصوصی‌سازی به ما درخواست داده و ما هم مجوز صادر کردیم، فرض ما این است که پذیره‌نویسی دارا دوم بموقع انجام می‌شود.

رئیس سازمان بورس گفت: در شورای عالی بورس بحث‌های خوبی درباره سهام عدالت انجام و راهکار‌های مختلفی برای عرضه و فروش سهام عدالت مطرح شد. در این جلسه همچنین درباره سقف اعتباری در صنعت کارگزاری صحبت شد تا اعتبارات کارگزاری این سقف برای سهام عدالت افزایش پیدا کند.

قالیباف اصل اظهار کرد: یکی از دلایل افت بازار، عرضه سهام عدالت بود که از این به بعد سهام عدالت دربازار عرضه نمی‌شود و نهاد‌های مالی این سهم را خریداری می‌کنند. به دلیل اینکه سهام عدالت خرد است و حقوقی‌ها نمی‌توانستند خریداری کنند، این امکان فراهم شد تا نهاد‌های مالی این سهم را به صورت بلوکی خریداری کنند.

وی افزود: اقدام دیگری که برای حمایت از بازار انجام داده‌ایم افزایش سقف صندوق‌ها با درآمد ثابت بود؛ افزایش سقف صندوق‌ها از ابتدای امسال ۱۰ درصد بود که در شرایط رونق بازار به ۵ درصد کاهش یافت و اکنون نیز بنا به موقعیت بازار، به ۱۵ درصد رساندیم. با توجه به بررسی‌های بازار، صندوق‌های با درآمد ثابت در زمان افت و رشد بازار فروشنده نبودند و به همین دلیل برای آنها این امکان را فراهم کردیم که در صف خرید قرار گیرند.

رئیس سازمان بورس در پایان گفت: نکته دیگر افزایش سقف اعتبار کارگزاری‌ها از ۱۰ درصد به ۱۵ درصد است که این موضوع توسط کمیته پایش ریسک در بازار سرمایه برای کمک به بازار، تصمیم‌گیری شد.

گفتنی است شاخص کل بورس روز گذشته با افت ۶۵ هزار واحدی وارد کانال یک میلیون و ۶۶۲ هزار واحدی شد، نمادهای فارس، شستا، فولاد، فملی، شتران، اخابر و تاپیکو بیشترین تأثیر را بر افت شاخص داشتند.

شاخص بورس که ۲ میلیونی شده بود، از هفته گذشته شروع به ریزش کرد و روز گذشته در پایان معاملات، این شاخص عدد یک میلیون و ۶۶۲ هزار واحد را ثبت کرد. با شروع ریزش شاخص، صف فروش تشدید شده و سهامداران حقیقی رفتارهای هیجانی از خود نشان داده‌اند. فعالان بازار سرمایه، رفتارهای هیجانی بازیگران حقیقی تازه وارد به بورس و خروج پول از این بازار، بی اعتمادی به بازار پس از چند روز منفی شدن شاخص، عدم حمایت حقوقی‌ها از بازار، از دست رفتن مقطعی جذابیت بازار بورس و اخبار منفی بین‌المللی را دلایل اصلی ادامه روند افت شاخص بورس عنوان می‌کنند.

  • منبع خبر : روزنامه ایران