روزهای سبز در انتظار بورس/ گزارش‌های عالی شرکت‌ها بورس را صعودی خواهد کرد
روزهای سبز در انتظار بورس/ گزارش‌های عالی شرکت‌ها بورس را صعودی خواهد کرد

رضاپور، کارشناس بازار سرمایه معتقد است که گزارشات شرکت های بورسی با دلار بالاتر از ۲۶ هزارتومان و نرخ های جهانی خوب و مثبت خواهد بود و این مسئله باعث می شود وضعیت سودآوری آن ها نیز روند مثبتی را در گزارشات آتی نشان دهد.

در پایان معاملات امروز بازار سهام، شاخص کل و هم‌وزن به ترتیب ۴۲ هزار واحد و ۰/۷۸ درصد رشد کردند. ارزش معاملات خرد به بیش از ۸هزار و ۷۰۰میلیارد تومان رسید و حقیقی‌ها ۶۵۰میلیارد تومان بیشتر از حقوقی‌ها دست به خرید زدند. بیش از ۲۷۰ نماد در معاملات روز جاری بازار، سبز پوش شدند. امروز اولین روزی بود که بعد از مدت ها تعداد نمادهای مثبت بورسی  بیشتر از منفی ها بود، ۱۸۹ نماد بورسی مثبت و ۱۶۱ نماد منفی شدند،  در فرابورس هم ۱۱۷ نماد مثبت و ۱۵۱ نماد منفی بود، شاخص ۳۰ شرکت بزرگ بیشترین بازدهی را داشته تا نشان دهد هنوز شرکت های بزرگ پرچمدار رشد هستند این در حالی است که شاخص قیمت هم وزن که معیاری از تمام شرکت ها است ۰.۷۸ درصد مثبت بود.

بازار سرمایه به ثبات می رسد
احسان رضاپور، کارشناس بازار سرمایه درمورد روند مثبت شاخص بورس روز شنبه، ۱۲ مهرماه به خبرنگار بازار گفت: درحال حاضر با افت شدید قیمت ها و متغییرهای ارز، نرخ فروش فعلی شرکت ها ارزنده محسوب می شود. هرچند ممکن است قیمت فروش آن ها به واسطه سایر اخباری که بر آن تاثیر می گذارد افت و خیزهایی را تجربه یا حتی با قیمت های کمتری نیز در روزهای آتی مواجه شوند. اما چیزی که می توان با اطمینان بیشتری از آن صحبت کرد این است که با دلار بالاتر از ۲۶ هزارتومان و نرخ های جهانی، گزارشات شرکت ها خوب و مثبت خواهد بود و این گزارشات خوب باعث می شود وضعیت سودآوری شرکت ها نیز روند مثبتی را در گزارشات آتی نشان دهد.

وی در ادامه تاکید کرد که در نتیجه قیمت سهام تمام شرکت ها در محدوده فعلی، ارزنده هستند و به نظر می رسد خرید آن درهمین محدوده نوسانی (مقداری کمتر یا بیشتر) برای سرمایه گذارانی که با دید بلند مدت در بازار بورس، سرمایه گذاری می کنند جذاب و بازدهی مناسب تری را از بازارهای رقیب نصیبشان کند.

رضاپور افزود که در شرایط فعلی پیش بینی می کنم که اگر شاهد روند افزایشی در بازار باشیم، این روند در کوتاه مدت با افزایش فشار فروش نیز توام خواهد بود و ممکن است باعث کند شدن روند رشد شود. اما اگر هم بازار روند کاهشی به خود بگیرد به دلیل همان جذابیت های موجود در شرایط فعلی است.

التهاب های بازار با خروج سرمایه گذاران کوتاه مدت، فروکش می کند
این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود که با کاهش قیمت، مجدد شاهد افزایش تقاضا باشیم. زیرا به نظر می رسد بخشی از التهابی که در بازار ایجاد شده بود و سرمایه گذاران به هر قیمتی تمایل به خروج داشتند درحال فروکش است و با خروج افرادی که نگاه های بسیار کوتاه مدتی داشتند و به دلیل نداشتن تخصص یا شتاب ریزش بازار استراتژی خروج را در پیش گرفتند، بازار سرمایه با وضعیت بهتری مواجه شود.

او گفت: هرچه زمان بگذرد و ریسک های سیستماتیکی که بازار را تهدید می کند مانند اوضاع سیاست خارجی آمریکا و بودجه کشور و مفروضات مختلفی که برای بودجه پیش بینی می شود، وضعیت سودآوری شرکت ها را متاثر و بازار می تواند وضعیت بهتری را سپری کند. اگر قیمت ها در محدوده هایی که امروز با آن مواجه شدیم ثابت بماند با نزدیک شدن به آخر سال زمینه ایجاد رونق در بازار سرمایه فراهم می شود.

روند منفی بورس جهانی و شاخص مثبت بورس ایران!
رضاپور با اشاره به شاخص منفی بورس جهانی و ارتباط آن بر بازار بورس ایران تصریح کرد: اتفاقاتی که در دنیا رقم می خورد می تواند به واسطه تاثیراتی که بر بازارهای مالی و بازارهای کاماتیکی دارد بازارهای بورس جهانی را تحت تاثیر قراردهد. به طورمثال افتی که درروزهای اخیر دربازار جهانی شاهد بودیم بیشتر به واسطه عوامل سیاسی به ویژه متاثر از شرایط آمریکا بود و ممکن است روند این اتفاقات، مزایا و منافع بیشتری برای سیاست خارجی کشورمان داشته باشد. بنابراین خوش بینی که به واسطه این اتفاق سیاسی در اهالی بازار سرمایه اتفاق افتاد، اثر مثبتی بر بازار ما داشت و به صورت افزایش تقاضا در بازار بورس کشورمان بروز پیدا کرد.

وی افزود که اگر تحولات بین المللی با کاهش شدید قیمت های جهانی کالاهایی مانند فلزات اساسی، محصولات پتروشیمی و معدنی همراه باشد، به شرطی که قیمت های منفی به واسطه افزایش نرخ دلار پوشش داده نشده باشد، بازار بورس ما نیز تحت تاثیر منفی قرار می گیرد. بنابراین اگر متغییرهای جهانی منفی باشند بازار سرمایه ما نیز منفی خواهد شد. اما ازآنجاکه اکنون ابعاد سیاسی تحولات بر بازار جهانی بورس موثر بوده و ممکن است مقطعی باشد و ازطرفی این اتفاقات با منافع کشور ما همسویی دارد، خوش بینی سرمایه گذاران را افزایش داده و این خوش بینی به شکل افزایش تقاضا بروز پیداکرده است.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است به طور معمول خبرهای سیاسی منفی که تاثیری بر تولید و سوآوری محصولات اساسی ندارند و زودگذر خواهند بود، تاثیر مقطعی بر بازارها خواهد داشت.

تصمیمات دولت دیر ابلاغ شد و روند نزولی بازار را شدت بخشید
رضاپور درواکنش به این که دخالت دولت و دستکاری حقوقی ها چه تاثیری بر ریزش شاخص بورس در هفته های گذشته داشته است؟ تاکید کرد: مجموعه تصمیماتی در چندماه اخیر گرفته شد که کمی دیر ابلاغ شد و همین مسئله عرضه بازار را با اختلال مواجه کرد. به نظر می رسد این تصمیمات برای دوران رونق و پرشتاب بازار طراحی شده بود که هدف آن افزایش عرضه بود. اما متاسفانه زمان ابلاغ آن ها با روند کاهشی در بازار سرمایه روبرو شد و اجرایی شدن برخی از این موارد باعث شد روند نزولی بازار پرشتاب شود.

وی ادامه داد: ازطرف دیگر این شتاب نزولی به واسطه فشار فروشی که به صندوق های سرمایه گذاری می آورد، تقویت شد و به صورت افت شدید قیمتی در بازار نمود پیدا کرد. در اواخر شهریور ماه شاهد این بودیم که سیاست ها به سمت مدیریت عرضه رفت و تصمیماتی نیز گرفته شد که محدودیت هایی را برای حقوقی ها، فروش روزانه و فروختن سهمی که در همان روز فروخته شده بود اتخاذ شد اما محدودیت های این چنینی اتفاق خوبی نبود، زیرا نقدشوندگی پول سرمایه گذاران را تحت تاثیر منفی قرار می دهد.

کارشناس بازار سرمایه در پایان تاکید کرد: اگر سیاست گذاران در کنار حمایت های عملی آزادی عمل بیشتری برای بازار قائل باشند، منافعشان در بلند مدت تامین می شود و همین رویکرد به کاهش التهاب و هیجانات در بازار سرمایه منجر خواهد شد.  

  • منبع خبر : بازار