سایه پاییز بر میراث بهشت ایران
سایه پاییز بر میراث بهشت ایران

پایگاه خبری زنگ خطر / درختان باغ‌شهر خوانسار به عنوان نماد گردشگری این شهر طی سال‌های گذشته با چالش‌هایی روبه‌رو بوده که حفظ این میراث طبیعی را دشوار کرده است.

به گزارش پایگاه خبری زنگ خطر باغات بزرگ شهر خوانسار مملو از درختان تنومند با قدمت کهن است‌. این باغ‌شهر به بهشت ایران معروف بوده و این زیبایی مدیون زحمات و خدمات کشاورزان و طبیعت‌دوستان این دیار از ۲۰۰ سال گذشته تا به امروز است.

وجود این باغات زیبایی طبیعی، تندرستی، تولید انرژی و نشاط اجتماعی، اقتصاد گردشگرمحور، فرهنگ کهن و بالندگی را برای این شهر در پی داشته است، اما این روزها حال و روز درختان معروف این شهر زیبا چندان خوش نیست و سایه اره برقی مرگ زودرس را برای آن‌ها به ارمغان آورده است.

باغات شهر خوانسار به دلیل توجه نداشتن شهروندان و مسئولان نسبت به این میراث ارزشمند و طبیعی طی سال‌های گذشته از بین رفته و تخریب درختان سرسبز شهر روند رو به رشدی داشته است.

سفر گردشگران به دلیل وجود باغات خوانسار است
محمد دهاقین، یکی از شهروندان خوانسار می‌گوید: سالانه گردشگران زیادی به دلیل آب‌وهوای مطلوب و دیدن درختان و باغات به شهر خوانسار سفر می‌کنند که موجب رونق تولید و فروش محصولات خانگی، کشاورزی و دامی شده است.

وی می‌افزاید: مدتی است برخی از شهروندان صدای قطع شن درختان را در این شهر گزارش می‌کنند، اما مشخص نیست که آیا این درختان با مجوز شهرداری قطع می‌شود یا برخی افراد سودجو در حال از بین بردن میراث طبیعی شهر به صورت غیرقانونی هستند.

هر از گاهی صدای قطع درختان به گوش می‌رسد
اکبر امینی، یکی دیگر از شهروندان خوانسار خاطرنشان می‌کند: از آنجا که حفظ درختان تنومند شهر یکی از وظایف اصلی شهرداری است، برنامه‌ریزی باید به نحوی انجام شود تا در صورت قطع درختان خشک شده یا هرس آن‌ها، شهروندان مطلع شوند تا نگران و بدبین نشوند.

وی اظهار می‌کند: با وجود اینکه جلوگیری از قطع درختان خط قرمز شهرداری است، اما هر از گاهی صدای قطع آن‌ها به گوش می‌رسد. زیبایی شهر خوانسار و آب و هوای خنک آن بسته به وجود درختان تنومند و سرسبز است؛ لذا از مسئولان امر درخواست داریم در خصوص روند قطع درختان شهر شفاف‌سازی شود تا شهروندان قانونی یا غیرقانونی بودن این موضوع را بدانند.

قطع درختان بدون اخذ مجوز کمیسیون ماده ۷ امکان‌پذیر نیست
مهدی احمدی، شهردار خوانسار در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: شهرداری در راستای حفظ درختان، تمام درختان تونل سبز شهر را شناسنامه‌دار کرده و بتن و جداول اطراف درختان را برداشته است تا ریشه‌های آنها بتواند اکسیژن دریافت کند.

وی می‌افزاید: این مهم یکی از اقدامات مهم شهرداری در راستای حفظ درختان شهر خوانسار است، البته در راستای حفظ باغات شهر، جهاد کشاورزی نیز باید توضیحاتی ارائه بدهد.

شهردار خوانسار با اشاره به علت قطع درختان تنومند شهر، خاطرنشان می‌کند: قطع درخت نیاز به رأی کمیسیون ماده ۷ دارد، در این کمیسیون درخواست شهروندان برای قطع یا هرس به شهرداری ارسال می‌شود.

احمدی ادامه می‌دهد: در بازدیدی که پنجشنبه‌های هر هفته اعضای کمیسیون ماده ۷ انجام می‌دهند، اگر ضرورت قطع درخت تشخیص داده شود، رأی صادر می‌شود، اما اگر نیاز به کار کارشناسی باشد موضوع به کارشناس جهاد کشاورزی ارجاع داده می‌شود، به خصوص اگر قطع درختان گردو، آلو و زردآلو مطرح باشد.

وی اضافه می‌کند: لازم است کارشناسان جهاد کشاورزی نظرات خود را ارسال کنند تا شهرداری بر اساس این نظرات و تشخیص اعضای کمیسیون ماده ۷، رأی مناسب را صادر کند.

احمدی تصریح می‌کند: کمیسیون ماده ۷ با بیشتر درخواست‌های قطع درختان مخالفت می‌کند، اما اگر شهروندان نسبت به قطع شدن درختان اعتراض کنند، رأی به شورای اسلامی شهر ارسال می‌شود و شورای اسلامی شهر مسئله را مجدد بررسی می‌کند که ممکن است با آن موافقت یا مخالفت کند.

شهردار خوانسار ادامه می‌دهد: شهرداری برای قطع درختان فضای سبز شهری نیز باید با رأی کمیسیون ماده ۷ اقدام کند،، بدون اخذ مجوز کمیسیون ماده ۷ هیچ درختی در سطح شهر قطع نخواهد شد.

احمدی با بیان اینکه در سال بیش از دو هزار اصله درخت بومی در خوانسار کاشت می‌شود، تاکید می‌کند: تا قبل از سال جدید ۱۵۰ اصله درخت چنار ۱۰ ساله در خیابان امام در مکان‌های واکاوی شده کاشت می‌شود.

وی می‌گوید: کاشت درختان کاج و سوزنی‌برگ به دلیل مقاوم بودن در برابر کم‌آبی در مناطق کم‌آب توصیه می‌شود، اما از این پس در محدوده شهر خوانسار درخت کاج و سرو کاشت نمی‌شود.

رصد مداوم درختان شهر منوط به هوشمندسازی این فرآیند است
در همین پیوند فرزاد مؤمنی، کارشناس ارشد شهرسازی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: با توجه به قوانین محیط زیستی شهرداری و از آنجا که حفظ پوشش گیاهی اهمیت ویژه‌ای دارد، شهرداری در مرحله نخست باید محیط زیست شهر را حفظ کند و این امر نیاز به ایجاد سیستم کدینگ دارد تا درختان یک ساله طبقه‌بندی و شماره‌بندی و در سیستم جی آی اس GIS شهرداری ثبت و ضبط شود، اگر این دیتابیس در اختیار شهرداری باشد، علت قطع شبانه درختان نیز مشخص می‌شود.

وی با بیان اینکه از حیث قانونی کمیسیون ماده ۷ شهرداری باید به این مسئله رسیدگی کند، ادامه می‌دهد: طی دو مرحله تشخیص و نظارت درختان سطح شهر رصد می‌شود، همان‌گونه که شهرداری بر امور ساختمان‌ها نظارت دارد باید برای حفظ پوشش گیاهی نیز از سیستم نظارتی به صورت متمرکز استفاده کند.

این کارشناس ارشد شهرسازی خاطرنشان می‌کند: استعلام گرفتن پس از وقوع جرم، ارسال گزارش توسط شهروندان و حتی ثبت جرم توسط دوربین‌های نصب شده در سطح شهر موجب نظارت بر درختان پلاک‌بندی شده می‌شود، در این زمینه پیشگیری بهتر از پیدا کردن مجرم و مجازات کردن است.

مؤمنی اضافه می‌کند: چنانچه درختی قطع شود باید جرایم سنگین مالیاتی به شرط شناسایی مجرم و احراز جرم در نظر گرفته شود.

وی می‌گوید: شهرداری در زمان صدور پروانه تجاری علاوه بر اینکه باید چهارگوشه ملک را به عنوان مکانی که قصد دارد برای آن پروانه صادر کند در نظر بگیرد، باید مکان محاطی مغازه را نیز مدنظر قرار دهد، صدور پروانه هم باید به نفع کسبه باشد و هم در راستای حفظ درختان انجام شود تا مالک در فرآیند نگهداری با شهرداری همکاری کند.

این کارشناس ارشد شهرسازی تصریح می‌کند: به طور معمول قطع بیش از ۹۵ درصد درختان سطح شهر از سوی کسبه اتفاق می‌افتد تا دید مغازه و فروشگاه آنها باز شود؛ لذا لازم است شهرداری از طریق کمیسیون ماده ۷ در زمان صدور پروانه کسب الزام کند که مالک حق ندارد درختان را قطع یا به آنها آسیب برساند.

مؤمنی تاکید می‌کند: جانمایی مبلمان شهری، تیرهای چراغ برق و سایر عناصر باید در ضابطه صدور پروانه کسب لحاظ شود تا از قانون کمیسیون ماده ۷ استفاده و درختان شهر حفظ شود، به این ترتیب مسئولیت حفظ درختان با مشارکت کسبه به بهترین شکل و پایین‌ترین هزینه اتفاق خواهد افتاد.

  • منبع خبر : ایمنا