سیگاری‌ها کمتر کرونا می‌گیرند؟/ پژوهشگران فرانسوی برچسب پوستی نیکوتین را برای کرونا آزمایش می‌کنند
سیگاری‌ها کمتر کرونا می‌گیرند؟/ پژوهشگران فرانسوی برچسب پوستی نیکوتین را برای کرونا آزمایش می‌کنند

پژوهشگران فرانسوی در حال برنامه‌ریزی برای آزمایش برچسب پوستی نیکوتین در بیماران کروناویروس و کارکنان بهداشتی خط مقدم هستند، چرا که یک بررسی نشان داده است که سیگاری‌ها ممکن است کمتر در معرص خطر دچار شدن به ویروس کرونا باشند.

به گزارش پایگاه خبری زنگ خطر به نقل از گاردین یک بررسی در یک بیمارستان عمده پاریس نشان داده است که ماده‌ای در توتون – احتمالا نیکوتین- ممکن است مانع از ابتلا افراد سیگاری به کووید-۱۹ شود. کارآزمایی‌های بالینی برچسب پوستی نیکوتین در انتظار تایید مقامات بهداشتی فرانسه است.

اما پژوهشگران تاکید می‌کنند که کار آنها به معنای تشویق مردم به سیگار کشیدن نیست که بالقوه خطرات بهداشتی مرگباری دارد. به گفته آنها گرچه ممکن است نیکوتین نقشی در جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا داشته باشد، افراد سیگاری به علت اثر سمی دود سیگار بر ریه‌ها در معرض علائم وخیم‌تر کووید-۱۹ هستند.

گروهی از پژوهشگران در بیمارستان پیتیه- سالپتریه پاریس ۴۸۰ بیمار با آزمایش مثبت کرونا را درباره عادت سیگار کشیدن مورد پرسش قرار دادند. ۳۵۰ بیمار بستری شده بودند و بقیه علائمشان آنقدر شدید نبود و در خانه مانده بودند.

نتایج نشان داد در افرادی که در بیمارستان بستری شده بودند و سن میانه‌شان ۶۵ سال بود، فقط ۴.۴ درصد افراد به طور مرتب سیگار می‌کشیدند. در میان افرادی که در خانه مانده بودند و سن میانه‌شان ۴۴.۵ سال بود، ۵.۳ درصد افراد سیگاری بودند.

این پژوهشگران با در نظر گرفتن سن و جنس بیماران به این نتیجه رسیدند که درصد سیگاری‌ها در میان این بیماران بسیار از کمتر از درصد سیگاری‌ها در جمعیت عمومی در فرانسه است که بر اساس آمار سازمان بهداشت عمومی فرانسه در گروه سنی ۴۴ تا ۵۳ سال حدود ۴۰ درصد و در افراد ۶۵ تا ۷۵ سال بین ۸.۸ تا ۱۱.۳ درصد است.

ژان پی‌یر شانگو، نوروبیولوژیست مشهور فرانسوی که این بررسی را بازبینی کرده است، پیشنهاد می‌کند که شاید نیکوتین از رسیدن ویروس به سلول‌های بدن و انتشار آن جلوگیری کرده باشد. نیکوتین همچنین ممکن است مانع از واکنش شدید دستگاه ایمنی بدن شده باشد که در موارد شدید کووید-۱۹ دیده می‌شود.

این یافته‌ها قرار است در یک بررسی بالینی به آزمایش گذاشته شود که در آن کارکنان بهداشتی خط مقدم، بیماران بستری دچار کووید-۱۹ و مبتلایان کووید-۱۹ که در بخش مراقبت‌های ویژه هستند، برچسب‌های پوستی نیکوتین دریافت می‌کنند.

نتایج پژوهش در پاریس نتایج یک بررسی در چین را تایید می‌کند که در پایان ماه مارس در ژورنال پزشکی نیوانگلند منتشر شد و نشان داد در افراد دچار عفونت با ویروس کرونا درصد سیگاری‌ها فقط ۱۲.۶ درصد است، در حالیکه درصد سیگاری‌ها در جمعیت چین به ۲۸ درصد می‌رسد.

ارقام بیمارستان‌های پاریس هم نشان  داد در  ۱۱۰۰۰ بیمار کووید-۱۹ بستری شده در بیمارستان درصد سیگاری‌ها ۸.۵ درصد است، در حالیکه درصد سیگاری‌ها در جمعیت فرانسه ۲۵.۴ درصد تخمین زده می‌شود.

پژوهشگران فرانسوی در بیمارستان پیته-سالپتریه می‌نویسند:‌«بررسی مقطعی ما قویا بیانگر آن است که کسانی که هر روز سیگار می‌کشند با احتمال بسیار کمتری نسبت به جمعیت عمومی دچار عفونت علامت‌دار یا شدید ویروس جدید کرونا (ویروس سارس-کوو-۲) می‌شوند.»

آنان می‌افزایند: «این اثر قابل‌توجه است. سیگار کشیدن خطر را در بیماران سرپایی به یک پنجم  و در بیماران بستری به یک چهارم کاهش می‌دهد. ما ندرتا در پزشکی چنین پدیده‌ای را مشاهده می‌کنیم.»