عطرِبهشت در گلپایگان
عطرِبهشت در گلپایگان

گلپایگان از دیرباز به واسطه نامی که دارد شهر گل را در ذهن گردشگران تداعی می‌کند، گرچه قمصر در استان اصفهان در زمینه تولید گلاب و محلات در استان مرکزی در تولید گل شناخته شده هستند، اما در سال های اخیر به همت کشاورزان شهرستان گلپایگان در راستای تغییر الگوی کشت، شاهد ایجاد مزارع گلِ محمدی، گل رز، آلوئه ورا و... در سطح شهرستان هستیم تاجایی که اکنون بخشی از گلاب قمصر از گل های گلپایگان تولید می‌شود

حیدرعلی گلمحمدی-رئیس جهاد کشاورزی شهرستان گلپایگان، صبح امروز (پنجشنبه -۸ خرداد)   اظهار کرد: در راستای رعایت الگوی کشت و بهینه سازی آبیاری، کشت گل محمدی در شهرستان گلپایگان رایج شده است. اکنون بالغ بر ۱۵۰ هکتار اراضی کشاورزی زیر کشت گل محمدی قرار دارد که میانگین عملکرد حدود ۴ تن در هکتار را شاهد هستیم. مزرعه داران در زمینه برداشت این محصول مشکل دارند چرا که نیازمند نیروی کار تخصصی هستند، البته با همکاری فرمانداری و شورای تامین توانستیم مشکل نیروی کار را در دو سال اخیر حل کنیم.

وی در خصوص صنایع تبدیلی و جانبی این محصول ادامه داد: در شهرستان چند کارگاه سنتی و دو واحد نیمه صنعتی مشغول به کار هستند. همچنین دو واحد صنعتی هم نیازمند راه اندازی است، علت راه اندازی نشدن کارخانه ها کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش و تامین نشدن وسایل مورد نیاز است. همچنین یکی از کارخانه ها مجوز لازم را گرفت، اما تسهیلاتش در بانک مانده و نتوانسته اخذ کند.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان گلپایگان گفت: اکنون به دلیل نداشتن صنایع تبدیلی در شهرستان کشت این محصول را محدود کردیم و توصیه نمی کنیم، اما اگر این مشکل حل شود می توانیم این نوع کشت را توسعه دهیم، شهرستان گلپایگان این ظرفیت را دارد که هزار هکتار از مزارع خود را زیر کشت گل محمدی ببرد.

گلمحمدی افزود: این کشت علاوه بر درآمد زا بودن می‌تواند در زمینه گردشگری نیز جاذبه داشته باشد. اگر بتوانیم اسانس گیری انجام دهیم می توانیم وارد حوزه صادرات هم شویم، همچنین در زمینه جذب گردشگر این ظرفیت وجود دارد که سالانه ۵۰۰ هزار نفر از مزارع گلمحمدی بازدید کنند. ضمن اینکه گلپایگان در لبنیات و سایر محصولات کشاورزی قابلیت‌های خوبی دارد و با ظرفیت های موجود می‌توان گلپایگان را تبدیل به قمصری دیگر در استان اصفهان کرد.

وی یادآورشد: متاسفانه محصول گل محمدی خرید تضمینی ندارد، اما مزرعه دار حقوق کارگران را به روز پرداخت می کند، ولی برای دریافت پول فروش گل خود چکِ سال آینده را از خریدار دریافت می‌کند.
همچنین حسین یارمحمدیان- فرماندار شهرستان گلپایگان گفت: به دنبال این هستیم که در فاز اول ۵۰۰ هکتار و در دراز مدت هزار هکتار از اراضی را زیر کشت گل محمدی ببریم.

وی افزود: درصدد جلوگیری از فروش گلمحمدی به شکل خام هستیم و باید در شهرستان کارخانه اسانس گیری راه اندازی شود تا بتوانیم از ظرفیت فرآورده های مختلف آن استفاده کنیم.

گلِ محمدیِ گلپایگان به کاشان ارسال می‌شود  

بهرام کریمی – یکی از مزرعه داران گل محمدی در شهرستان گلپایگان، خاطرنشان کرد: این مزرعه حدود ۶۰ هکتار است که ۳۰ هکتار آن زیر بوته‌های یکساله گل محمدی قرار دارد و برآورد ما این است که حدود ۲۰ تن گل محمدی بتوان از آن برداشت کرد و ۳۰ هکتار مابقی زیر کشت  گل های ۳ ساله است که پیش بینی می کنیم ۸۰ تن گل نیز از آن بتوانیم برداشت کنیم.

وی ادامه داد: حدود ۴۰۰ کارگر از ۲۵ اردیبهشت تاکنون مشغول به کار هستند، اما ظرفیت افزایش ۲۰۰ کارگر دیگر را داریم و در سال های آینده برای برداشت این محصول به هزار و ۲۰۰  کارگر نیاز داریم.
این مزرعه دار گل محمدی با بیان اینکه گل های برداشت شده را به کاشان ارسال می کنیم، اضافه کرد: به دلیل اینکه گلپایگان نسبت به کاشان ارتفاع بیشتری از سطح دریا دارد اسانس گل محمدی این شهرستان بیشتر از کاشان است. با شیوع ویروس کرونا و کاهش گردشگر در کاشان کارخانه ها نیز گلمحمدی را از ما خریداری نمی کنند و آن‌هایی هم که می‌خواهند بخرند با قیمت ۸ سال پیش است.

کریمی افزود: نظر ما این بود که گل ها را نچینیم و برای چرای دام استفاده کنیم، اما پشیمان شدیم. دل خوش هستیم که ۴۰۰ کارگر مشغول به کار هستند و گرنه درآمدی نصیب ما نمی شود. 
وی یادآورشد: بابت فروش محصولاتِ اردیبهشت ۹۸ چک مرداد ۹۹ را دریافت کردیم که هنوز موعد آن نرسیده است، اما حقوق کارگران را نقدا پرداخت می کنیم. اکنون هم که بخواهیم گل را بفروشیم برخی از کارخانه ها می گویند باید تا شهریور صبر کنید تا قیمت مشخص شود.

همچنین محسن ابراهیمی – یکی دیگر از مزرعه داران گلِ محمدی در شهرستان گلپایگان، گفت: در این مزرعه زمستان ۹۱ به میزان ۵ هکتار کاشت گلمحمدی آغازو در طرح توسعه آن در سال ۹۵، پنج هکتار اضافه شد.
وی افزود: اقلیم این شهرستان برای گلمحمدی خیلی مناسب است و کشاورز محصول خود را با کیفیت بسیار مطلوب و کمیت مناسب برداشت می کند، اما متاسفانه در زمینه صنایع تبدیلی مشکلات زیادی گریبان تولید کننده گل محمدی را گرفته است.

این مزرعه دار گل محمدی یادآورشد: چنین اقلیم و کیفیت مناسبی نباید در شهرستان عقیم بماند بنابراین نیازمند سرمایه گذار و کمک نهادهای دولتی است تا صنایع تبدیلی آن در شهرستان ایجاد شود. کارخانه نیمه صنعتی  گلابگیری را راه اندازی کردیم، ولی متاسفانه در این راستا خیلی موفق نبودیم، اما تکنولوژی اسانس گیری از گل محمدی و تبدیل آن به محصولات ثانویه راهگشا خواهد بود.

ابراهیمی یادآورشد: از تولید کود کمپسوت گلپایگان برای مزارع استفاده می کنیم که تاثیرات مثبتی در گل دهی داشته است. سال گذشته از این مزرعه حدود ۱۷ تن برداشت گل داشتیم و ۵ تن به دلیل اینکه نتوانستیم نیروی انسانی لازم را تامین کنیم از بین رفت، اما در سال جاری برداشت بهتر بوده و پیش بینی می کنیم از مجموع ۸.۵ هکتار سطح زیر کشت حدود ۴۰ تن برداشت را شاهد باشیم.

مصاحبه از فاطمه عبدلی