فایزر جهان را شوکه کرد؛ ساخت واکسن کرونا با اثر بخشی باورنکردنی
فایزر جهان را شوکه کرد؛ ساخت واکسن کرونا با اثر بخشی باورنکردنی

در یک اتفاق نویدبخش، شرکت داروسازی فایزر (Pfizer) اعلام کرد واکسن کرونا این شرکت در کار آزمایی های اولیه بسیار امیدوار کننده بوده و بیش از 90 درصد مؤثر است. در صورتی که این ادعا درست باشد، با یک واکسن طلایی روبرو هستیم. جزئیات هیجان انگیز را در ادامه همین نوشتار بخوانید.

پیش از هر چیز باید بگوییم در حال حاضر ۱۱ واکسن بالقوه برای ویروس کرونا مراحل کار آزمایی بالینی خود را سپری می‌کنند، با این حال مؤثر بودن هیچ یک از آنها حتی نزدیک به ۹۰ درصد هم نیست. از این رو واکسن کرونا Pfizer می‌تواند بزرگ‌ترین امید برای پایان دادن به پاندمی کرونا باشد.

شرکت داروسازی چند ملیتی Pfizer بدون ارائه هرگونه جزئیات، امروز درست هم زمان با قطعی شدن پیروزی آقای بایدن، اعلام کرد نتایج اولیه به دست آماده از فاز سوم کار آزمایی بالینی که هنوز در جریان است، نوید اثر بخشی بسیار بالای واکسن کرونا این کمپانی را می‌دهد.

00HFO-PFIZER-DATA2-superJumbo.jpg

دفتر مرکزی شرکت BioNTech

فایز ادعا می‌کند واکسن کرونا این شرکت که در همکاری با شرکت داروسازی آلمانی BioNTech توسعه یافته، در کار آزمایی های بالینی بیش از ۹۰ درصد مؤثر بوده است. در صورتی که این ادعا درست باشد، واکسن کرونا فایزر قادر است بیش از ۹۰ درصد دریافت کنندگان را در برابر بیماری مرگبار کووید ۱۹ (COVID-19) ایمن کند که آن را در زمره موثرترین واکسن‌های ساخته شده به دست بشر قرار می‌دهد.

این در حالی است که واکسن‌های دیگری چون واکسن آنفولانزا تا این اندازه مؤثر نیستند.

فایز می‌گوید بیش از ۹۰ درصد داوطلبانی که واکسن کرونا این کمپانی را دریافت کرده‌اند و در گذشته به کرونا مبتلا نشده بودند، در برابر این بیماری ایمن شده‌اند. همچنین این کمپانی می‌گوید واکسن کرونا آنها هیچ گونه عارضه جانبی نگران کننده‌ای نداشته است.

اگر این ادعا درست باشد، اثربخشی واکسن کرونا فایزر با واکسن سرخک برابری خواهد کرد که توانسته در بسیاری از نقاط دنیا این بیماری را ریشه کن کند.

gettyimages-1227735968-167851e6b72a5351cb62d12ac54a99266d2de892.jpg

بزرگ ترین شرکت داروسازی دنیا اعلام کرده آنها قصد دارند ماه میلادی جاری از سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) درخواست صدور مجوز استفاده اضطراری کنند. در صورتی که چنین مجوزی صادر شود، امکان استفاده از این واکسن در آمریکا پیش از اتمام کار آزمایی هایی بالینی فراهم خواهد شد.

فایز می‌گوید آنها تا پیش از پایان سال میلادی جاری که تنها ۵۲ روز از آن باقی است، قادر خواهند بود برای ایمن کردن بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون نفر واکسن کرونا تولید کنند. واکسن کرونا فایز دارای یک دوز اولیه و یک دوز تقویتی است که دوز دوم باید با فاصله از دوز اول دریافت شود.

در طرف مقابل دانشمندان هشدار داده اند چنین خبرهایی می‌تواند عواقب منفی داشته باشد. آنها می گویند هنوز اثر بخشی و ماندگاری این واکسن در طولانی مدت روشن نیست و باید احتیاط کرد.

متأسفانه فایز هیچ گونه اطلاعات بیشتری ارائه نکرده و این خبر از یک بیانیه مطبوعاتی فراتر نمی‌رود. همچنین داده‌های مورد ادعای فایز در خصوص اثربخشی بسیار بالای واکسن کرونا این کمپانی مورد داوری همتا قرار نگرفته است.

باوجود انتشار خبرهای نویدبخش در خصوص ساخت موفقیت آمیز کرونا، هنوز هیچ واکسن موثری در دست نیست و باید تا آن زمان سخت بکوشید به این بیماری مرگبار مبتلا نشوید.