فعالان بازار سرمایه شیب افزایشی قیمت‌های جهانی را رها کرده‌ وفقط تحت تاثیر جو روانی منفی، رفتار می‌کنند
فعالان بازار سرمایه شیب افزایشی قیمت‌های جهانی را رها کرده‌ وفقط تحت تاثیر جو روانی منفی، رفتار می‌کنند

فعالان بازار سرمایه به عوامل بنیادی توجهی ندارند و اتفاقات مثبتی همچون شیب افزایشی قیمت های جهانی و... را رها کرده اند و فقط تحت تاثیر جو روانی منفی، رفتار می کنند.

به گزارش پایگاه خبری زنگ خطر، حال ناخوش بورس تهران ادامه دارد و کماکان شاهد فروش های پر فشار در نمادهای بازار هستیم. شاخص کل تا این لحظه از معاملات افت ۳۷ هزار واحدی داشته و کانال ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار واحدی از دست رفته است. شاخص کل هم وزن هم ۶۹۲۷ واحد منفی است.

به نظر می رسد افت بازار بیش از هر چیز، منشا روانی دارد. فعالان بازار سرمایه در این روزها انتظار بیشتری از سیاست گذاران اقتصادی و دولتمردان و متولیان بازار سرمایه داشتند؛ اما حالا تصور می کنند بازار به حال خود رها شده و این، سیگنالی برای خروج است.

توقف نماد پالایشی ها تا زمان شفاف سازی تاثیر تغییر فرمول محاسبه نرخ خوراک، حداقل خواسته فعالان بازار بود که متاسفانه این موضوع هم رخ نداد و در شرایطی که بارها شاهد توقف نمادها به علل سطحی هستیم، این اتفاق اثرگذار از چشم متولیان بازار دور ماند!

علی صحرایی مدیرعامل شرکت بورس تهران در گفت‌وگویی در این خصوص بیان کرد: یکی از اقداماتی که برای کمک به وضعیت بازار امکان انجام آن را داشتیم، لغو عرضه اولیه امروز به خاطر شرایط بازار بود. این عرضه اولیه، متعلق به بخش خصوصی بود و منجر به خروج هزار میلیارد تومان منابع از بازار می شد و به همین سبب، عرضه اولیه “غکورش” فعلا لغو شد.

وی افزود: همچنین این روزها صندوق توسعه بازار، حضور موثری در بازار سرمایه داشته و علاوه بر این موضوع مربوط به حد نصاب خرید سهام در صندوق‌های سرمایه‌گذاری را هم فعلا به حالت قبل برگرداندیم.

صحرایی در پاسخ به این سوال که “آیا برای عرضه های سهام عدالت، تدبیری اتخاذ شده که به بازار آسیب نرساند یا نه؟” نیز گفت: سهام عدالت، دارایی مردم بوده و مردم به عنوان ذینفعان سهام عدالت، اختیار دارایی خود را دارند و بالاخره مردم سال ها انتظار کشیده‌اند تا این دارایی آزاد شود و برای فروش یا نگهداری آن تصمیم بگیرند و نمی‌توانیم در تصمیم مردم مداخله کنیم و البته تمام دارندگان سهام عدالت هم همزمان فروشنده نیستند.

وی اضافه کرد: سعی شده روش فروش سهام عدالت مدیریت شود و به همین دلیل هم فروش سهام عدالت به بازار ۲ منتقل شده تا حقوقی‌ها را به خرید بلوکی سهام عدالت هدایت کنیم و به این ترتیب، خرید و فروش سهام عدالت روی بازار عادی تاثیری نخواهد داشت ضمن اینکه نباید فراموش کرد شرکت‌هایی که سهام آنها در سبد سهام عدالت است، جزو شرکت های خوب کشور محسوب می‌شوند‌. این اقدامات، کاری بوده که شرکت بورس بر اساس اختیارات و وظایف خود امکان انجام آن را داشته است.

مدیرعامل شرکت بورس تهران در ادامه با اشاره به فروش های این روزها تحت تاثیر جو هیجانی بازار، اظهار کرد: بازار سرمایه به لحاظ بنیادی دچار مشکل نشده و قیمت جهانی کامودیتی‌ها رو به رشد بوده و فلزات اساسی در ۲ روز گذشته، رشد قابل ملاحظه‌ای داشته اما؛ متاسفانه فعالان بازار سرمایه به عوامل بنیادی توجهی ندارند و اتفاقات مثبتی همچون شیب افزایشی قیمت‌های جهانی و… را رها کرده‌اند و فقط تحت تاثیر جو روانی منفی، رفتار می‌کنند.

وی افزود: شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی، خبر مثبتی در مورد پالایشی ها به بازار مخابره کرد؛ ولی باید تاثیر این خبر (تغییر فرمول محاسبه قیمت نفت خام پالایشگاه ها) بر سودآوری پالایشی ها بصورت کمی و عددی اعلام می شد. حتی اگر عدد دقیق اعلام نمی شد، بهتر بود تاثیر این خبر بر سودآوری شرکت ها به شکل برآوردی و تقریبی اعلام می شد تا این خبر، بیشتر مورد توجه بازار قرار بگیرد.

صحرایی تاکید کرد: دیروز هم حقیقی ها در بخش اول معاملات بازار، حضور جدی داشتند؛ اما تحت تاثیر بازگشایی پالایشی ها، شرایط تغییر کرد. نماد پالایشگاه ها، متوقف شد ولی دیروز نمادها بازگشایی شد. به هر حال بازار سرمایه، یک تجربه بد از توقف نمادهای پالایشی دارد و الان هم برای شفاف سازی دیر نیست. بخش نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، می تواند درخواست اطلاعات از پالایشگاه ها و ارائه آن به بازار را داشته باشد و طبق ارتباطی که سعی شده با وزیر نفت بعنوان بالاترین مقام در حوزه پالایشی ها داشته باشیم؛ پیگیر ارائه اطلاعات بیشتر به بازار هستیم و امیدواریم هر چه زودتر شاهد افشای اطلاعات دقیق تر در خصوص تاثیر این خبر بر سودآوری پالایشی ها باشیم. وقتی وزیر نفت در مورد این خبر صحبت کرده، حتما سیگنال مثبتی به بازار بوده است.

  • منبع خبر : بورس نیوز