مشکلات سد کوچری برای مردم گلپایگان تمامی ندارد؟
مشکلات سد کوچری برای مردم گلپایگان تمامی ندارد؟

پایگاه خبری زنگ خطر / سالهاست که از آغاز به کار احداث سد کوچری در شهرستان گلپایگان می گذرد ، سدی که در آن آب هست اما همچون سیلی به همراه خود مشکلات مختلفی را به گلپایگان سر ریز کرد

فاطمه عبدلی / به گزارش پایگاه خبری زنگ خطر به نقل از سیاست فردا ، سالهاست که از آغاز به کار احداث سد کوچری در شهرستان گلپایگان می گذرد ، سدی که در آن آب هست اما همچون سیلی به همراه خود مشکلات مختلفی را به گلپایگان سر ریز کرد؛ به درازا کشیدن پرداخت پول ساکنین روستا، عدم تخریب کامل کنده ها ، از بین رفتن تنها منطقه طبیعی تفریحی شهرستان گلپایگان ، زیر آب رفتن سنگ نگاره های چند هزار ساله ، پیگیری های متعدد هرساله برای جاری شدن حق آبه زیست محیطی، مشکلات بر سر راه اهالی روستای کوچری برای دریافت زمین های جایگزین، پیگیری های مداوم مسئولین و مردم گلپایگان برای گرفتن حق آبه حقه شهرستان ، رو به تخریب رفتن پایه های پل تاریخی قاضی زاهد به دلیل جاری نبود آب در رودخانه اناربار، پایین آمدن کیفیت آب شرب شهرستان (مشکلی که پیش از احداث سد وجود نداشت) و… بخشی از مشکلاتی است که از زمان شروع به ساخت سد کوچری گریبان مردمی را گرفت که اتفاقا نهایت همکاری را برای احداث این سد و رساندن آب به قم داشتند تا جایی که با قربانی کردن گوسفند در آن سال به استقبال مسئولین برای احداث سد رفتند اما شاید که نه، قطعا نمیدانستند احداث این سد همانا و سرازیر شدن مشکلات به دیارشان همانا.

اکنون بعد از گذشت حدودا 10 سال از ساخت جاده جدید در منطقه کوچری توسط پیمانکار سد کوچری اما هنوز این جاده نواقص متعددی دارد و  راهداری استان اصفهان تا زمان رفع آنها این جاده را تحویل نمیگیرد. سوالم از پیمانکار این سد این است که چند سال دیگر باید بگذرد تا شما نواقص این جاده پرپیچ و خم احداثی خودتان را برطرف کنید؟ اصلا جان مردم این منطقه برایتان مهم هست؟

امروز -سه شنبه ، 20 اردیبهشت 1402 – در جلسه بررسی راه های حوزه استحفاظی شهرستان گلپایگان که با حضور مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اصفهان در محل فرمانداری گلپایگان برگزار شد، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اصفهان درباره جاده کوچری اظهار کرد:با احداث سد یک محور جدید در این منطقه ساخته شد اما متاسفانه علی رغم چندین جلسه در محل پروژه و در اداره کل راهداری استان اصفهان ، از سوی سازندگان سد اقداماتی برای رفع نواقص موجود انجام نشد. در جلسه ای که  ۱۳ آذر ماه سال گذشته برگزار کنیم سازندگان این جاده متعهد شدند که ایرادات جاده را حل کنند حتی یک بخش هایی را هم ما از  تعهداتشان  حذف کردیم؛ مثلا جابجایی گاردریل های محور  که واقعا  امکان انجام آن نبود ،یک جورایی ما کوتاه آمدیم و آنها هم متعهد شدند تا پایان سال 1401 ایرادات را رفع کنند و جاده را به اداره راهداری تحویل دهند اما هنوز هیچ اقدامی در این راستا انجام نداند.

وی در همین باره افزود: اکنون در جلسه شنیدم که امروز  گفتند می خواهیم کار را شروع کنیم لذا نهایتا باید تا سه روز آینده  کار آغاز شود  اما خیلی به آنها امیدوار نیستیم. می گویند این موارد تعهدات زمان ساخت بود و ما الان بهره بردار هستیم ،دارند در سیستم داخل خودشان  پاسکاری می کنند. خواهشم از دادستان این است که اگر برای اصلاح ایرادات این جاده شروع به کار نکردند تا یک هفته آینده مکاتبه ای انجام دهیم و  به این موضوع ورود کنیم چرا که موضوع  تلفات و حوادث در این جاده است .

فرزاد دادخواه تصریح کرد: تا زمانی که این محور تحویل ما نشود مسئولیتی نداریم اما این محور محل تردد  مردم است و به دلیل گردشگری بودن آن پر ترافیک هم هست. قبلا هم برای احداث اتاقک نگهبانی به بهره بردار این سد اخطار داده بودیم اما توجهی نکردند و اقدام به ساخت اتاقک کردند در حالی که رعایت حریم و محور لازم است.

در ادامه رئیس راهداری شهرستان گلپایگان گفت: برای تحویل جاده کوچری به راهداری  جلسه ای در  ۱۳ آذر سال گذشته با حضور مسئولین سد کوچری در استان برگزار شد  و بعد از اینکه اداره کل راهداری6 الی 7 بند اساسی آن را حذف کرد که گفته بودند توان اجرای آن را نداریم، مقرر شد تا 15 اسفند ماه همان سال بقیه موارد که جز موارد ایمنی محور بود را اجرا کنند و درخواست تشکیل کمیسیون تحویل را بدهند اما تا این لحظه هیچ اقدامی در این راستا از طرف آنها انجام نشده است.

محمد فیضی افزود: صرفا روز گذشته بعد از اینکه متوجه شدند مدیر کل راهداری استان اصفهان قرار است به گلپایگان بیاید  نماینده شرکت قرارگاه خاتم الانبیا تماس گرفت که می میخواهیم از امروز بیاییم و مشغول کار شویم.

همچنین معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اصفهان در این باره افزود: برای محور کوچری 4 بار تحت عنوان های مختلف  با عوامل سد و مسئولین شهرستان از محور جاده کوچری بازدید و مسایل را مشخص کردیم اما هر وقت بازه زمانی را  برای رفع نواقص مشخص کردیم هیچ اتفاقی نیفتاد.

مهدی فقهی یاداورشد: در آخرین جلسه ای که در 13 آذر ماه سال گذشته در اداره کل راهداری  استان اصفهان برگزار کردیم  ما از آنها اصلاح خط کشی، جابجایی برخی گاردریل ها، ریزش برداری ها، اصلاح تقاطع ها  و نصب علایم  را خواستیم که  موارد جزیی بود و می بایست انجام می داند یعنی کار اساسی و عمده ای که وجود داشته را ما از خیلی چیز ها فاکتور گرفتیم اما هیچ کدام از آنها  هم انجام نشد لذا امروز برای آن تصمیمی گرفته شود این محور قوس های زیاد ، تردد بالا و حوادث زیادی دارد.

به گزارش سیاست فردا؛ با توجه به جلسه ای که امروز برگزار شد ظاهرا برخی از تعهداتی که می بایست پیمانکار احداث سد کوچری ( البته اکنون اداره کل راهداری با آب نیرو طرف است) در راستای رفع نواقص این جاده انجام میداده از طرف راهداری استان اصفهان حذف و یا به قولی برای انجام ندادن آن توسط پیمانکار کوتاه آمدند.حال سوال این است که اولا آیا عدم انجام برخی از این تعهدات به ناایمن شدن و کاهش استاندارهای جاده منجر نمی شود؟ دوما آیا اداره کل راهداری بعد از تحویل گرفتن جاده آن بخش از تعهداتی را که به انجام آن توسط پیمانکار چشم پوشی کردند را خودشان انجام میدهند و یا از کسیه مردم گلپایگان بخشیده اند؟

در سال 1395 رئیس وقت اداره راهداری شهرستان گلپایگان طی مصاحبه ای با خبرگزاری ایسنا اعلام کرد جاده نا ایمن را تحویل نمیگیرد.می توانید متن مصاحبه را در ذیل بخوانید

ایسنا/اصفهان با احداث سد کوچری و زیر آب رفتن این منطقه، جاده ارتباطی روستاهای بالادست آن نیز زیر آب رفت و جاده‌ای پر پیچ و خمی برای دسترسی به آن‌ها احداث شد که به دلیل پر خطر و غیر استاندارد بودن، اداره راه و شهرسازی گلپایگان از تحویل گرفتن آن خودداری می کند.

رییس اداره راه و شهرسازی شهرستان گلپایگان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنادر این خصوص گفت: جاده کوچری را هنوز تحویل نگرفته‌ایم زیرا براساس طرح‌های اولیه به عنوان راه روستایی درجه سه ساخته شده است و پیگیری‌هایی انجام شده تا حداقل به راه روستایی درجه یک تبدیل شود.

علیرضا اختری ادامه داد: این جاده در سال 80 بر اساس مصوبه احداث شده است که در همان زمان نیز مکاتبه صورت گرفت و در خواست شد تا طرح این جاده به دلیل اینکه در منطقه توریستی قرار می‌گیرد به روز رسانی شود، اما متاسفانه این اتفاق نیفتاده است.

رییس اداره راه و شهرسازی شهرستان گلپایگان بابیان اینکه اکنون فاز سه جاده در حال احداث است، اظهار کرد: با وجود مکاتبات و مخالفت هایی که با نهاد ذی ربط داشتیم کماکان پیمانکار مشغول ساخت جاده است و امیدواریم بهسازی‌های لازم انجام گیرد.

اختری با بیان اینکه اگر مسئولی بگوید چون جاده قبلی چندان مناسب نبوده است اکنون جاده‌ای با همان کیفیت تحویل داده می‌شود، خاطرنشان کرد: ما همیشه سعی می‌کنیم در راستای ایمنی مردم گام برداریم، حال چه سد بسازیم چه راه، و این دلیل نمی‌شود که اگر یک جاده بد تحویل گرفتیم یک جاده بدتر تحویل دهیم. جاده کوچری راتحویل نمی‌گیریم و این جاده باید توسط امور آب تهران اصلاح شود.

لینک خبر مورد اشاره در خبرگزاری ایسنا: isna.ir/xcXNw2

 

  • نویسنده : فاطمه عبدلی