نگرانی زلزله زدگان خوی از ادامه سرما و پس لرزه ها / در توزیع چادرها مدیریتی وجود ندارد/
نگرانی زلزله زدگان خوی از ادامه سرما و پس لرزه ها / در توزیع چادرها مدیریتی وجود ندارد/

پایگاه خبری زنگ خطر / با زلزله‌ای که شنبه شب هشتم بهمن ماه 1401 در شهرستان خوی آذربایجان غربی رخ داد، مردم با توجه به سرمای منطقه و پس لرزه‌های پی درپی به شدت نگرانند. در این زلزله همچنین منازل زیادی از این شهرستان تخریب شده که نیازمند بازسازی هستند.

به گزارش پایگاه خبری زنگ خطر ،زلزله 5.9 ریشتری که در عمق 7 کیلومتری زمین و در 6 کیلومتری خوی رخ داد حجم بالای تخریب منازل و ساختمان‌ها را در شهرستان خوی در این زمستان سرد به وجود آورد.

یک فعال مدنی در این باره به خبرنگار ایلنا، گفت: این زمین لرزه تقریبا نزدیک شهرستان خوی رخ داد که قسمت اعظمی از این شهرستان دچار خسارت شد و خانه ها بین 20 الی 80 درصد تخریب شدند. حدودا 80 درصد مردم آواره شدند و حدودا 40 درصد جمعیت شهرستان به شهرهای همجوار از جمله ارومیه، تبریز، ماکو و مرند در خانه اقوام و بستگان و یا در مساجدی که در اختیارشان قرار دادند اسکان یافتند.

جواد نجارپور ادامه داد: امداد رسانی در حال انجام و چادرها پشت سر هم با تریلی در حال وارد شدن به منطقه هستند. ولی به علت هوای بسیار سرد و همچنین بارش هرازگاهی برف و پس لرزه‌های پی درپی مردم به شدت استرس دارند.

نچار پور ادامه داد: چادرهای زیادی به منطقه ارسال می‌شود اما به دلیل عدم مدیریت بین مردم درگیری پیش می‌آید. ابتدا مردم صف می‌کشند و کار توزیع چادر خوب پیش می‌رود ولی همین‌که صف به آخر می‌رسد کاملا نظم به هم خورده و بین زلزله زدگان دعوا رخ می‌دهد.

وی گفت: در حال حاضر 21 کمپ در شهرستان خوی برپا شده و قرار است تعدادشان را افزایش بدهند و چادرها را به صورت انفرادی در بین زلزله زدگان توزیع نکنند. داخل کمپ‌ها مشکل برق وجود ندارد و بخاری برقی داخل چادرها گذاشته‌اند اما چادرهایی که مردم در محله‌ها و در داخل منازل ویلایی‌شان برپا کرده‌اند به دلیل عدم برق برای گرم کردن‌شان مجبور شده‌اند آتش روشن کنند.

وی عنوان کرد: اقلام غذایی هم اینجا از خواسته‌های ضروری مردم است و در سطح شهر باید کلی بگردیم تا مغازه‌ای را پیدا و مواد غذایی مورد نیازمان را تهیه کنیم. چرا که اکثر مغازه‌ها یا تخریب و یا تعطیل هستند. البته هلال احمر اقلام غذایی توزیع می‌کند اما بیش از 260 هزار نفر تحت تاثیر این زلزله قرار گرفته‌ و بیش از 70 روستا بالای 60 درصد تخریب شده‌اند. حتی در شهر خوی بعضی از خانه‌ها کاملا تخریب شده‌اند. منطقه‌ای در شهر فیرورق که از توابع شهرستان خوی است خانه‌ها صد درصد تخریب شده‌اند.

نجارپور ادامه داد: وسایل گرمایشی از جمله پتو، بخاری و چادر از شهرهای همجوار از جمله تبریز، ارومیه، ماکو، مرند و سلماس برای شهرستان خوی ارسال می‌‌شود و کمک‌های مردمی هم مدام در حال ارسال است. اما این امداد رسانی‌ها و کمک‌ها متاسفانه سازماندهی نشده‌اند. مثلا دیشب 7 کامیون کمک‌های مردمی از تبریز ارسال شده بود اما به دست مردمی که واقعا نیازمند بودند نرسید. این کمک ها حتما باید سازماندهی‌شوند.

این فعال اجتماعی اضافه کرد: تاکنون بیش از 60 الی 70 پس لرزه هم که تعدادی از آنها بالای چهار ریشتر بوده و در عمق کمی هم از زمین رخ داده است و باعث ترس مردم و همچنین باعث می‌شود منازلی که 30 الی 40 درصد آسیب دیده‌اند بیشتر تخریب و میزان تخریب شان به بیش از 70 الی 80 درصد برسد و احتمال ریزش خانه هم وجود دارد.

در ادامه نیز مدیرعامل جمیت هلال احمر استان آذربایجان غربی هم به ایلنا، گفت: در شهرستان خوی به زلزله زدگان دیگر به هیچ عنوان چادر به صورت انفرادی توزیع نمی‌کنیم. کمپ‌هایی ایجاد کرده‌ایم که در داخل چادرها امکانات اولیه زندگی از جمله موکت، بخاری برقی، پتو و بسته‌های مواد غذایی نیز در بین زلزله زدگان توسط نیروی‌های جمعیت هلال احمر توزیع می‌شود.

حمید محبوبی ادامه داد: همچنین در بین زلزله زدگان روستایی هم چادر، بخاری برقی و در برخی مناطق هم چراغ والر، پتو و بسته‌های غذایی توزیع شده است. این روند همچنان ادامه دارد و تا آخرین نفر را امداد رسانی خواهیم کرد. اما باز هم تاکید می‌کنم در شهر خوی به هیچ عنوان چادر به صورت انفرادی توزیع نمی‌کنیم و ناچاریم برای مدیریت شرایط به وجود آمده در مناطق متعدد شهر خوی کمپ‌هایی با امکانات رفاهی ایجاد کنیم.

وی عنوان کرد: تاکنون در شهر خوی 30 کمپ برای زلزله زدگان ایجاد کرده‌ایم و تا عصر امروز این تعداد به 50 کمپ افزایش خواهند یافت. این کمپ‌ها در مدارس و  ورزشگاه‌هایی که در اختیار ما قرار می‌دهند دایر می‌شوند.

محبوبی ادامه داد: تنها موضوعی که روند امدادرسانی ما را کاهش می‌دهند درخواست زلزله زدگان برای چادر به صورت انفرادی است که این کار امکان پذیر نیست.  از زلزله زدگان عزیز خواهشمندیم که با ما همکاری کنند که بتوانیم به بهترین نحو به آنها امدادرسانی کنیم.

  • منبع خبر : ایلنا