چرا بورس قرمز شد؟ / آیا با حباب در قیمت سهم مواجه هستیم؟ / توصیه به سهامداران
چرا بورس قرمز شد؟ / آیا با حباب در قیمت سهم مواجه هستیم؟ / توصیه به سهامداران

در برخی نمادها، قیمت سهم با ارزش ذاتی فاصله چشمگیر گرفته و این موضوع کلیت بازار را دچار چالش کرده و این قیمت ها برای این نمادها توجیهی ندارد؛ بنابراین، تا زمانی که بازار راه خود را از این گونه نمادها جدا کند، با نوساناتی در بازار مواجه خواهیم بود.

بر اساس تبصره دو لایحه بودجه سال ۹۹، به دولت اجازه داده شده است که واگذاری بنگاه‌های دولتی را پس از احراز صلاحیت حرفه‌ای و اهلیت متقاضی در قالب «ETF» انجام دهد. در همین راستا دولت اولین ETF را در اردیبهشت ماه ۹۹ عرضه کرد.

به گزارش«پایگاه خبری زنگ خطر»؛ بنا بر اعلام قبلی معاون وزیر اقتصاد، قرار بود در نیمه نخست امسال دو ETF دیگر به نام‌های صندوق واسطه‌گری پالایشی مرکب از باقیمانده سهام دولت در چهار پالایشگاه تهران، تبریز، بندرعباس و اصفهان و صندوق واسطه‌گری فلزی (شامل باقی مانده سهام دولت در شرکت فولاد مبارکه، ملی مس ایران، ایران‌خودرو و سایپا) با تخفیف ۲۰ تا ۳۰ درصدی به همه دارندگان کدملی ایرانی واگذار شود.

به رغم اظهارنظرهای صریح در خصوص ETFدوم، پانزدهم مردادماه سازمان خصوصی سازی در خبری بر روی وبسایت خود از عرضه بلوکی باقی مانده سهام دولت در شرکت‌های پالایشی خبر داد و نوشت: سازمان خصوصی‌سازی بلوک‌های ۱۵ درصدی سهام شرکت‌های پالایش نفت بندرعباس، تهران و اصفهان و نیز بلوک ۱۲.۳۱ درصدی شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران را واگذار می‌کند.

این موضع گیری ها نهایتا با اعلام وزیر اقتصاد برای عرضه دارا دوم در نخستین چهارشنبه شهریور ماه به پایان رسید.
لیکن روز چهارشنبه نیز شاخص کل با افت مواجه بود و علی رغم افزایش بیش از ۳۰ هزار واحدی در ابتدای معاملات، با عقب نشینی به کار خود پایان داد. دلیل افت این روز، فروش سهام عدالت از سوی کارگزاری ها بود که موجب هراس سایر سهامداران و سنگین تر شدن صفوف فروش شد که تضرر مشمولان سهام عدالت و سایرین را در پی داشت.

در خصوص آنچه در هفته گذشته در بازار سرمایه شاهد آن بودیم و دلایل اصلاح شاخص کل با امیر سامان اسفندیاری، فعال بازار سرمایه گفت و گویی داشتیم که در زیر می خوانید.

کارشناس بازار سرمایه همچنین گفت: ابهام و نااطمینانی که در سهام مرتبط با دارا دوم طی هفته گذشته پیش آمده، کلیت بازار را تحت تاثیر قرار داد و به نظر می‌رسد تا مشخص شدن تکلیف این موضوع، بازار با نوسان و اصلاح همراه خواهد بود.

امیر سامان اسفندیاری در گفت‌وگویی اظهار کرد: رفتار بازار طبیعی است، اصلاح و استراحت شاخص جزئی از یک روند صعودی بازار است، شاخص کل پس از رسیدن به سطح مقاومت دو میلیون واحدی با فشار عرضه مواجه شده که دلایل مختلفی دارد؛ بنابراین، بازار برای مدتی در این محدوده با نوساناتی مواجه خواهد شد.

وی با تاکید بر این که این رفتار شاخص و بازار برای افراد حرفه‌ای شناخته شده بوده و مساله عجیبی نیست، ادامه داد: عوامل همچون موضوعات سیاسی، ابهام در عرضه یا عدم عرضه دارا دوم، سهام عدالت و میزان ورود و خروج نقدینگی در رشد بازار موثر هستند اما عمده بحث اصلاح و استراحت فعلی شاخص مربوط به رسیدن به محدوده ۲ میلیون واحدی است، چون افرادی که سودهای خوبی را طی ماه‌های اخیر کسب کرده‌اند، در این محدوده اقدام به عرضه و شناسایی سود می‌کنند و به همین دلیل شاهد شدت تشدید و سنگین شدن صوف فروش در این مقطع زمانی هستیم.

اسفندیاری ادامه داد: البته عوامل سیاسی بر عوامل بنیادی بازار در شرایط فعلی تاثیر قابل توجهی دارند، بخشی از بازار که به رویدادها و حوادث سیاسی کلان و بین المللی نظر دارد، اکنون در انتظار تعیین تکلیف محدودیت های اعمال شده برای خرید و فروش سلاح توسط ایران است که در ۲۵ مهرماه زمان این محدودیت به پایان می‌رسد و در صورت برچیده شدن این محدودیت ها شکست سنگینی برای ترامپ خواهد بود و می تواند آینده ریاست جمهوری ترامپ را با چالش اساسی مواجه کند.

این فعال بازار سرمایه همچنین معتقد است با توجه به ابهام و نااطمینانی که در سهام مرتبط با دارا دوم طی هفته گذشته پیش آمده، کلیت بازار را تحت تاثیر قرار داد و به نظر می‌رسد تا مشخص شدن تکلیف این موضوع بازار با نوسان و اصلاح همراه خواهد بود.

وی همچنین با بیان اینکه در بخشی از سهام، قطعاً با حباب مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: در برخی نمادها قیمت سهم با ارزش ذاتی فاصله چشمگیر گرفته و این موضوع کلیت بازار را دچار چالش کرده و این قیمت ها برای این نمادها توجیهی ندارد بنابراین تا زمانی که بازار راه خود را از این گونه نمادها جدا کند، با نوساناتی در بازار مواجه خواهیم بود.

اسفندیاری با تاکید بر اینکه علی‌رغم وجود حباب در بخشی از سهام بازار سرمایه، در برخی نمادها در گروه پتروشیمی فلزات و سنگ آهن با دلار ۲۰ هزار تومانی همچنان برای خرید جذاب قیمتی وجود دارد و به سهامداران توصیه کرد، سبد خود را متنوع کرده و با مطالعه و مشورت با آگاهان بازار سرمایه وارد این بازار شوند.

  • منبع خبر : تابناک