چرا رشد هفته آینده بورس تضمین شده است؟
چرا رشد هفته آینده بورس تضمین شده است؟

بازار سهام در چهار روز معاملاتی هفته شاهد سه روز مثبت و یک روز منفی و پرعرضه بود، سرانجام نیز شاخص کل بورس با بازدهی نزدیک به ۷ درصدی هفته کاری را به پایان رساند. از اتفاق‌های مهم این هفته تداوم رشد نرخ دلار و تثبیت آن در محدوده‌های بالاتر از ۱۸۵۰۰ تومان می‌توان نام برد. و، اما در چهار روز معاملاتی این هفته چه گذشت؟

بازار سهام در چهار روز معاملاتی هفته شاهد سه روز مثبت و یک روز منفی و پرعرضه بود، سرانجام نیز شاخص کل بورس با بازدهی نزدیک به ۷ درصدی هفته کاری را به پایان رساند.

از اتفاق‌های مهم این هفته تداوم رشد نرخ دلار و تثبیت آن در محدوده‌های بالاتر از ۱۸۵۰۰ تومان می‌توان نام برد.

طی این هفته رئیس کل بانک مرکزی از پایان گشاده‌دستی در تامین ارز برای واردات گفت. به گفته عبدالناصر همتی، ارز فقط برای تامین مواد اولیه، دارو و کالا‌های اساسی اختصاص داده می‌شود. برخی از فعالان بازار صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی را در جهت افزایش قیمت در بازار ارز و دیگر بازار‌ها تعبیر می‌کنند و با این دیدگاه آینده را پیش‌بینی می‌کنند. در مقابل نیز عده دیگری این صحبت‌ها را در امتداد سیاست‌های قبلی بانک مرکزی در جهت کنترل و مدیریت بازار ارز می‌دانند. در حال به نظر می‌رسد این صحبت‌ها می‌تواند در روند معاملات بازار ارز تاثیرگذار باشد.

آخرین هفته بهاری نیز در حالی به پایان رسید که این هفته نیز خبری از عرضه اولیه نبود. اگر پیش از این قول عرضه اولیه‌های متعددی در فصل بهار داده شده بود، اما اکنون شواهد از این حکایت دارد که عرضه‌ها به تعویق افتاده است. «پیزد» و «آریا» دو نمادی که به ترتیب آخرین روز اردیبهشت و ۷ خرداد عرضه شدند، هنوز متعادل نشده و معاملات آن‌ها بعد از زمان عادی معاملات انجام می‌شود. از سوی دیگر قرار بود این هفته وضعیت واحد‌های واگذار شده صندوق واسطه‌گری مالی یکم برای سهامداران مشخص شود. با این حال به نظر می‌رسد برای مشخص شدن این موضوع و در ادامه، قابلیت انجام معامله آن، تا اوائل تیرماه منتظر باشیم.

و، اما در چهار روز معاملاتی این هفته چه گذشت؟

شنبه‌های هیجانی
شنبه‌های هیجانی بورس در ۲۴ خرداد هم بار دیگر تکرار شد، در این میان، اما موج‌های خرید در میان گروه‌های بورسی با افزایش سطح تقاضا همراه بود.

به این ترتیب شاخص کل بیش از ۳۶ هزار واحد افزایش یافت. صفوف خرید از دوره پیش‌گشایش تشکیل شد و در برخی نماد‌ها با وجود عرضه‌های سنگین، تا پایان بازار پابرجا باقی ماند. ارزش معاملات خرد در بازار به بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان رسید، اما نکته قابل تامل این بود که بیش از یک سوم معاملات در یک ساعت ابتدایی بازار انجام شد.

با توجه به اینکه صف‌های خرید برخی نماد‌ها به خصوص نماد‌های شاخص‌ساز تا پایان بازار باقی ماند ارزش معاملات خرد به رقم قابل توجهی نرسید. در بین گروه‌های بورسی همانند روز‌های اخیر، گروه سیمان، پالایشی، خودرویی، بانک‌ها و فلزات اساسی همچنان پرتقاضا بودند. با ۳۹۳ میلیون سهمی که از فولاد مبارکه داد و ستد شد، این شرکت رکورددار ارزش معاملات در روز شنبه بود، اما در مقابل بیش از یک میلیارد از سهام بانک تجارت دست به دست شد تا این بانک بتواند عنوان پرحجم‌ترین نماد را به خود اختصاص دهد.

یک شنبه؛ مقاومت مهم

در روز دوم هفته خریداران و فروشندگان در تقابل با هم به زورآزمایی پرداختند. آنچه در پایان با رونق همراه شد، جنب و جوش خریداران در برخی از صنایع همچون سیمانی‌ها بود.

تقابل خریداران و فروشندگان در بازار روز یک شنبه با برتری عرضه‌ها، به افت ۴۴۸۱ واحدی شاخص کل منجر شد. اگرچه در دقایق ابتدایی بازار، شاخص کل بیش از ۱۰ هزار واحد افزایش یافت، اما در ادامه عرضه‌ها سنگین‌تر شد و بسیاری از نماد‌ها به صف فروش رسیدند. در روزی که «شپنا» با صف خرید چند ده میلیونی پرچمدار گروه پالایشی بود، اغلب نماد‌های این گروه در محدوده منفی معامله شدند.

اما در گروه فلزات اساسی اغلب نماد‌ها یا در صف خرید بودند یا در محدوده منفی معامله می‌شدند، «فملی»، «کویر» و حدوده ده نماد دیگر صف خرید داشتند، اما در مقابل «فولاد»، «ذوب»، «کاوه» و برخی نماد‌های دیگر افت قیمت داشتند. فولادمبارکه به عنوان لیدر گروه فلزات اساسی اگرچه تا آستانه کف قیمت هم افت داشت، اما در پایان بازار خود را به محدوده صفر تابلو رساند. ذوب آهن اصفهان نیز اگرچه صف فروش سنگین داشت، پس از افشای اطلاعات با اهمیت در زمینه پذیرش ریل ملی در بورس کالا، با استقبال بیشتری از سوی سهامداران روبه‌رو شد.

سیمان، گروه پر تقاضای این دوهفته همچنان با تقاضای بالایی همراه بود و به جز نماد‌های «سبزوا» و «سکارون»، بقیه نماد‌های این گروه صف خرید داشتند و حتی در زمان افزایش عرضه‌ها، صف خرید آن‌ها باقی ماند. بیمه‌ای‌ها نیز که در میانه بازار با افزایش عرضه مواجه شده و در برخی نماد‌ها تا آستانه منفی پنج ریزش داشتند، اما در ادامه بازار و با اوج گیری تقاضا در اغلب نماد‌ها به صف خرید نشستند.

خریداران نیز به گروه بانکی روی خوش نشان دادند. بانک پارسیان برای هشتمین روز پیاپی با صف خرید سنگین و عرضه اندک به کار خود پایان داد. «وبصادر» و «وتجارت» نیز با وجود اینکه در بین سه نماد با بیشترین تعداد معامله قرار داشتند، اما با صف خرید به کار خود پایان دادند.

طبق معمول با افت شاخص کل، عده‌ای از سهامداران به دنبال دلایل افزایش عرضه‌ها در بازار بودند و در نهایت اگرچه دلیل قابل توجهی نداشتند، اما سعی می‌کردند افت شاخص کل را به برخی دلایل ربط بدهند. طی این روز بر خلاف شاخص کل که ۰.۳۸ درصد افت داشت، شاخص هم وزن توانست رشد ۰.۶۵ درصدی داشته باشد.

در واقع این روز‌ها تنوع سرمایه‌گذاری سهامداران بالا رفته و دیگر به دنبال خرید نماد‌های شاخص‌ساز نیستند. پراکندگی دامنه سهامداری سرمایه گذاران، می‌تواند به پویایی بازار کمک کند. ارزش معاملات خرد در روز یک شنبه به بیش از ۱۹ هزار میلیارد تومان رسید که بالاترین مقدار در خردادماه بود.

دوشنبه؛ تثبیت در ایستگاه ۱۲۰۰۰۰۰

روند روز یک شنبه بازار سرمایه طی روز دوشنبه نیز تکرار شد. تقاضای بالا در ابتدای بازار، افزایش عرضه‌ها در میانه بازار و تعادل در انتهای زمان معاملات. البته این بار فشار فروشندگان به قدری نبود که صعود شاخص را به سقوط تبدیل کند و در نهایت شاخص‌کل با رشد ۱۴۶۹۹ واحدی دقیقا روی مرز یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد قرار گرفت. طی این روز نیز تفاوت قیمت آخرین معامله با قیمت پایانی زیاد بود، با این تفاوت که آخرین معاملات بسیاری از نماد‌ها از قیمت پایانی پایین‌تر بود.

برخی نماد‌های شاخص‌ساز در محدوده منفی معامله می‌شدند و برخی صف خرید خود را حفظ کردند. «فولاد» که در ابتدای بازار در محدوده صفر تابلو معامله میشد در اواخر بازار تا مرز صف فروش هم پیش رفت، وضعیت دیگر نماد‌های گروه فلزات اساسی نیز دست کمی از فولاد مبارکه نداشت. «شپنا» بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد، هم صف خرید را تجربه کرد و هم صف فروش. در نهایت نیز در مرز ۴ درصد منفی به کار خود پایان داد. اما «اخابر» سهمی بود که بیشترین تاثیر مثبت را در صعود شاخص کل داشت و صف خرید آن تا پایان بازار باقی ماند. ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس به مرز ۱۷ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به روز یک شنبه رشد قابل توجهی داشته است.

اغلب نماد‌های گروه خودرو و بانک مثبت و در محدوده صف خرید معامله می‌شدند. به نظر می‌رسد بازار از سمت گروه‌های پالایشی و فلزات اساسی و معدنی به سمت گروه بانک و خودرو جابه‌جا شد. در واقع بسیاری از معامله گران تمایل دارند برای کاهش ریسک خود از گروه بانک یا خودرو در سبد خود داشته باشند. در میان دیگر گروه‌های پرتقاضا، سیمانی‌ها همچنان در صف خرید قفل هستند، اما با توجه به معاملات روز دوشنبه احتمال دارد در معاملات روز‌های آینده به تعادل برسند. سرمایه‌گذاری‌ها نیز با تقاضای بالای همراه بودند به نحوی که نماد‌های متعددی در این گروه به صف خرید رسیدند.

سه شنبه؛ حسن ختام ۳۰ هزار واحدی

هفته چهارم خرداد امروز برای بازار سرمایه به پایان رسید. شاخص‌کل با رشد قابل توجه حدود ۳۰ هزار واحدی پرونده این هفته را بست. روند معاملات در روز‌های اخیر از نوسانات قیمتی حکایت دارد.

طی معاملات روز جاری ورود نقدینگی حقیقی‌ها به ۸۹۵ میلیارد تومان و ارزش معاملات خرد نیز به محدوده ۱۶ هزار میلیارد تومان رسید.

ارزش صف‌های خرید در پایان معاملات امروز ۵۳۸۰ میلیارد تومان و ارزش صف‌های فروش ۲۹۰ میلیارد تومان بود.

نماد‌های فولاد، کگل، خودرو، وبملت، مپنا، کچاد و فارس بیشترین نقش را در رشد شاخص کل داشتند.

نماگر اصلی نیز امروز توانست با گذر از مرز یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد در سطح یک میلیون و ۲۲۹ هزار هفته کاری را به پایان رساند.

چرا رشد هفته آینده بورس تضمین شده است؟

 

عرفان هودی، مدیر معاملات کارگزاری بورس بیمه ایران در گفتگو با همفکران آگاه با اشاره به اینکه شاخص کل و شاخص هم وزن امروز هرکدام با رشد بیش از ۲ درصدی کار خود را به پایان رساندند، گفت: اگر قرار باشد بازار را به چهار گروه بزرگ تقسیم بندی کنیم، رشد امروز بازار می تواند مدیون گروه های خودرو، بانک، پالایشی،پتروشیمی و فلزات اساسی باشد که اغلب نمادهای آنها امروز با درصد مثبت و صف خرید همراه بودند.

وی دیگر گروه های مورد توجه بازار را سیمانی، دارویی، غذایی و لاستیک و پلاستیک دانست و افزود: این گروه ها جزو نمادهای پربیننده بودند.

وی که معتقد است این روزها معامله گران در حال تجربه بازاری هستند که تمایل به صعود دارد، گفت: اعداد فعلی شاخص دیگر به هیچ وجه مورد رضایت سهامداران نیست، اهالی بازار چه تازه کارهاو چه قدیمی ها فول سهم در بازار حاضر و با تمام قدرت در حال خرید و فروش سهام هستند.

وی یکی از نکات مثبت رشد شاخص در دو هفته اخیر را اصلاح های محسوس میان هفته ای در مسیر رو به رشد دانست و گفت: به این ترتیب که معمولا طی روزهای میان هفته بازار اصلاح و استراحتی دارد و پس از آن مجددا با قدرت مسیر خودش را ادامه می دهد.

وی ادامه داد: اصلاح یک روزه این هفته بازار اتفاق مبارکی است که می تواند رشد بازار را برای هفته آینده تضمین کند، نکته مثبتی که در روزجاری بازار شاهد بودیم، ارزش نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومانی کل معاملات بود که اتفاق خوبی است ، این رقم از عدد ۶ هزار میلیارد تومان در دوره اصلاح هفته های گذشته به این ارقام رسیده است، اعداد قابل دفاع و مسیر بازار رو به رشد است.

هودی در خصوص نمادهای مورد توجه و گروه های لیدر بازار هم گفت: با توجه به شرایط فعلی بازار در سه ماهه اخیر، نمی توان یک لیدر خاص و مشخص برای بازار اعلام کرد، رشدها به صورت تواما شده است اما برخی گروه ها حتی صنایع کوچک نسبتا ظرفیت پتانسیل خوبی برای رشد دارند به عنوان مثال گروه دارو و گروه سیمان به دلیل مجوزهایی که برای افزایش نرخ قرار است دریافت کنند، از گروه های مورد توجه بازار هستند. گروه لاستیک و پلاستیک هم جزو جامانده های صنایع است. همچنان گروه بانکی هم می تواند پیشتازی را عهده دار باشد.

  • منبع خبر : همفکران آگاه