چرا کرونا هر روز رمزآلود می‌شود؟
چرا کرونا هر روز رمزآلود می‌شود؟

جدیدترین یافته های جهانی درباره شرایط محیطی انتقال کرونا از نتایج نگران کننده ای حکایت دارد.

به گزارش پایگاه خبری زنگ خطر ، پژوهش‌های جدید درباره کرونا، یافته‌های نگران کننده‌ای را درباره انتقال این بیماری خطرناک ارائه کرده است. این پژوهش که نشریه اسپانیایی (ELPAIS) آن را منتشر کرده و دکتر حریرچی معاون‌کل وزیر بهداشت هم آن را قابل استناد خوانده است ، میزان انتقال ویروس را در محیط‌هایی از جمله خانه، مدرسه و رستوران‌ها بررسی کرده است. یکی از بخش‌های مهم این یافته‌ها میزان انتقال بر اساس نحوه گفت‌وگو و تن صدای بیماران است. در این گزارش به بخش‌هایی از این پژوهش اشاره می‌کنیم.

خطر ابتلای شدید در محیط خانه

شکل ابتلا در موج سوم کرونا خانوادگی شده است و گاهی تمامی اعضای یک خانواده در بیمارستان بستری می‌شوند. رعایت‌نکردن قرنطینه، نداشتن ماسک و بی‌توجهی به تهویه مناسب هوا در منزل از جمله دلایل مهم شیوع خانوادگی کروناست. در یافته‌های جدید پژوهشگران بین‌المللی، اطلاعات قابل‌توجهی در این‌باره ارائه شده است.

 فرض کنید در اتاق پذیرایی خانه، ۶ نفر حضور داشته باشند که یک‌نفر آن‌ها مبتلا به کروناست(مطابق شکل بالا). در این حالت احتمال شیوع دیگر افراد به سه حالت روبه رو خواهد بود:

هر ۵ نفر دیگر مبتلا می‌شوند اگر:

 بعد از ۴ ساعت حضور در این محیط، هیچ کدام از ۶ نفر ماسک نزنند، با صدای بلند صحبت کنند، در و پنجره‌های اتاق بسته باشد.

۴ نفر دیگر مبتلا می‌شوند اگر: 

 بعد از ۴ ساعت حضور در این محیط، همگی ماسک داشته باشند اما در و پنجره‌ها بسته باشد.

یعنی در صورت طولانی‌شدن مدت حضور ماسک به تنهایی از ابتلا جلوگیری نمی‌کند.
حداکثر یک نفر دیگر مبتلا می‌شود اگر:

 مدت زمان حضور به ۲ ساعت کاهش یابد(نصف شود)، همه از ماسک استفاده کنند و در و پنجره‌ها باز باشد. در این حالت حداکثر احتمال ابتلای یک نفر دیگر وجود دارد.

کمتر صحبت کنید؛ فریاد نزنید

 در بخشی دیگر از این مطالعه، میزان انتقال ویروس کرونا بر اساس نحوه صحبت‌کردن فرد مبتلا در فضای بسته ارزیابی شده است؛ در سه حالت «سکوت»، «صحبت‌کردن آرام»، «فریاد زدن و آواز خواندن». هر نقطه نارنجی نشان‌دهنده دوز ذرات عفونی است که می‌تواند دیگران را مبتلا کند. نکته مهم این‌که، تعداد این ذرات منتشرشده، در حالت فریادزدن ۵۰ برابر حالت سکوت است.

فاصله‌گذاری اجتماعی؛
استفاده از ماسک

 روز گذشته با مرگ ۴۲۲ بیمار دیگر، تعداد کل جان‌باختگان کرونا در کشورمان به ۳۶هزار و ۱۶۰ نفر رسید و آمار مبتلایان هم ۶۳۷ هزار و ۷۱۲ نفر شد. علاوه بر آن، ۵۳۷۸ بیمار هم در وضعیت حاد و شدید قرار دارند و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند. آن‌چه در مطالعه اخیر پژوهشگران اثبات شده است، باردیگر اهمیت فاصله‌گذاری اجتماعی برای مقابله با کرونا را نشان می‌دهد.

همان چیزی که مورد تاکید مسئولان بهداشتی کشور ما نیز بوده و هست. طبق این مطالعه، حتی دید و بازدیدهای خانوادگی هم در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند به ابتلای همه اعضای خانواده منجر شود و به فاصله چند روز، خنده‌ها و شادی‌های یک مهمانی را به گریه‌ها و غصه‌ها تبدیل کند.