کاهش آمار طلاق در گلپایگان
کاهش آمار طلاق در گلپایگان

رئیس دادگستری شهرستان گلپایگان گفت: از ابتدای سال تاکنون 300 جلسه دادرسی  الکترونیکی داشتیم  که می تواند هزینه ها و مشکلات را کم کند. همچین با راه اندازی سامانه ثنا  حریم خصوصی افراد حفظ می شود و دیگر نیاز به حضور مامور ابلاغ به درب منازل نیست. 

به گزارش پایگاه خبری زنگ خطر ، نجفعلی علیان در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: شهید بهشتی زمانی که به  تعریف عدالت در نظام اسلامی می پردازد عدالت را از منظر جهان اسلام به مسئول پاسخگو می داند  و اشاره دارد که مسئول و عالمی که در جامعه اسلامی در مسئولیت قرار می گیرد اگر پاسخگو نباشد آن جامعه ، جامعه خطرناکی است همچنین جامعه اسلامی را جامعه هوشیار ها می نامد و شهروندان نظام اسلامی را ادم های با دقت می بیند و از این جهت مسئول پاسخگو و جامعه قابل انتقاد را آثار عدل و عدالت می داند.
براساس اصل ۱۵۶ قانون اساسی یکی از اصلی ترین اهداف قوه قضاییه عدالت و اجرای آن و گسترش و پاسداری از آن است که همان توسعه قسط و عدل می باشد هرگونه تخلف و جرم و فساد، انحراف از عدالت است و این اجرای عدالت در عمل به عهده دادگستری ها است.
 
وی ادامه داد: از همه مردم متدین و شریف شهرستان که با وجود مشکلات معیشتی همپای دیگر مردم  ایران اسلامی پای صندوق ها آمدند و باز هم مشت محکمی بر دهان دشمنان و یاوه گویان نظام جمهوری اسلامی زدند تشکر می کنم انشا… که همه ما نتیجه خوب آن را از نظر گشایش معیشتی مردم، ارامش، ثبات اقتصادی، اشتغال و رفع بیکاری و… شاهد باشیم.
 
رئیس دادگستری شهرستان گلپایگان گفت: رئیس قوه قضاییه  از حدود دو سال قبل کار خود را با برنامه و سند تحول  آغاز کرد تا به نحو  صریح در قوه قضاییه تحول آفرینی ایجاد شود و دادگستری و قوه قضاییه در همه ابعاد پیشرفت خوب و قابل توجه داشته باشد. اولین هدف  سند تحول این است که با فساد و مفسد به صورت قاطع برخورد شود دوم اینکه در رسیدگی های پرونده های قضایی سرعت و دقت و قاطعیت وجود داشته باشد ، هدف دیگر این است که با وجود امنیت قضایی کرامت انسانی و حقوق اصحاب پرونده همزمان با استفاده از فناوری های نوین رعایت شود. دادگستری گلپایگان هم تلاش کرده که رسیدگی های قضایی با استفاده از این فناوری های نوین باشد. من و همکاران قضایی ام که ۱۲ نفر می باشیم در خدمت مردم گلپایگان به امور قضایی شهرستان می پردازیم
 
علیان اضافه کرد: در یک سال اخیر کارهایی  در راستای شفاف سازی پرونده های قضایی و تسهیل امور مردم  از جمله  راه اندازی دفتر خدمات قضایی، راه اندازی باجه الکترونیکی قضایی، راه اندازی سامانه چک های برگشتی و عملیاتی شدن قانون چک ، راه اندازی سامانه ساما ،راه اندازی سامانه نوبت دهی جهت شعب قضایی و حضور در دفتر قضایی ، سامانه ثنا و…انجام دادیم.  از ابتدای سال تاکنون ۳۰۰ جلسه دادرسی  الکترونیکی داشتیم  که می تواند هزینه ها و مشکلات را کم کند. همچین با راه اندازی سامانه ثنا  حریم خصوصی افراد حفظ می شود و دیگر نیاز به حضور مامور ابلاغ به درب منازل نیست. 
 اما اگر هر فردی به هر علتی نتواند از سامانه ها استفاده کند و حضوری مراجعه کنه امور مربوط به پرونده وی مورد بررسی قرار می گیرد. 
 
وی خاطر نشان کرد: بیش از ۹۵ درصد ابلاغ های قضایی از طریق سامانه ثنا انجام می شود که در کاهش رسیدگی به پرونده ها بسیار موثر است. در طی یک سال اخیر کلیه پرونده های شورای حل اختلاف را مکانیزه کردیم و دیگر به صورت سنتی ثبت نمی شود همچنین پرونده های سبک را به صورت کاملا مکانیزه و غیر فیزیکی و بدون استفاده از کاغذ مانند گواهی حصر وراثت و…رسیدگی می کنیم.
در یک سال اخیر ۳۵ هزار و ۵۵۱ پرونده در دادگستری گلپایگان تشکیل شده ا ست و تقریبا به همین میزان پرونده مختومه شده است. 
 
رئیس دادگستری شهرستان گلپایگان یادآورشد: در سه ماهه اول هزار و ۲۰۱ پرونده وارد شورای حل اختلاف شده است و تقریبا به همین میزان شاهد مختومه شدن پرونده ها در این مدت نیز بودیم که ۲۰۰ پرونده آن منجر به صلح و سازش شده است و ۱۲۰ هزار ابلاغ الکترونیکی داشتیم. 
 
نجفعلی علیان تصریح کرد: آمار طلاق در گلپایگان از ابتدای سال جاری تاکنون ۵٫۶ دهم کاهش پیدا کرده است . شلوغ ترین اداره شهرستان از جهت مراجعین مردم دادگستری است چرا که  روزانه هزار و ۵۰۰ تا هزار و ۸۰۰ مراجعه کننده داریم. تلاش کردیم فضای دادگستری از نظر امکانات برای مراجعین مناسب باشد و تا جایی که توانایی داشتیم در این راستا کوتاهی نکردیم.  ورودی و خروجی انتظامات خواهران و برادران را جدا از یکدیگر مجزا کردیم و در انتظامات برادران سیستم نوبت دهی وجود دارد همچنین سامانه ای راه اندازی شده که مشخصات شهود در آن ثبت شود تا افرادی نتوانند سواستفاده کنند.