کرسی؛ نوستالژی سلامت بخش روزهای سرد
کرسی؛ نوستالژی سلامت بخش روزهای سرد

پایگاه خبری زنگ خطر / متخصص و مدرس طب ایرانی گفت: کرسی از قدیم الایام در فرهنگ پارسی به عنوان یک وسیله سلامت آفرین دیده شده و خواص بسیاری دارد.

به گزارش پایگاه خبری زنگ خطر مریم نواب‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا از ضرورت مصرف نوشیدنی‌ها و غذاهای گرم در زمستان گفت و افزود: در این فصل باید ورزش‌های سنگین انجام شده تا از پیدایش و انباشت اخلاط بد در بدن جلوگیری شود به ویژه در افرادی که در بدن‌شان رطوبت زیادی وجود دارد.

وی اظهار کرد: در این فصل بهتر است که مصرف میوه‌های سرد و مرطوب مانند هندوانه، خیار و نارنگی کم شده و بیشتر از میوه‌های گرم و میوه‌های خشک و خشکبار استفاده شود.

نواب زاده بیان کرد: در فصل سرد، باید جامه گرم چون جامه پشمین، پوستین، ابریشمی و پنبه‌دار پوشید چراکه این نوع جامه‌ها بخار گرم بدن فرد را به خود گرفته و آن را در میان ذرات خود نگه می‌دارند و مانع از سرد شدن بدن می‌شوند.

وی با بیان اینکه بهتر است افراد در این فصل، کمی زیر آفتاب قدم بزنند و از انرژی خورشیدی بهره‌مند شوند، تصریح کرد: در طب سنتی آمده که هر که در زمستان بیمار شود، باید سریعا مواد زائد را از بدن خارج کند چراکه تا سبب بیماری قوی نبوده، در سرمای زمستان موجب بیماری نمی‌شود.

نواب زاده با بیان اینکه در زمستان، برای دفع مواد زاید،  مصرف مسهل ملایم ترجیح دارد، بیان کرد: در زمان خواب نیز لحاف را گرم کرده، به خود بپوشانید یا در درون کرسی قرار گیرید.

این متخصص و مدرس طب ایرانی اظهار کرد: از تدابیر تندرستی از نگاه پزشکی پارسی، یک توصیه این است که بدن باید تحت تاثیر گرمای تابستان و سرمای زمستان قرار گیرد، امری که امروزه اصلاً رعایت نمی‌شود؛ بنابراین باید از گرم کردن و سرد کردن محل اقامت و به ویژه خانه‌های خود بپرهیزید و بگذارید طبیعت، با تغییرات آب و هوایی خود، بدن‌هایتان را بسازد.

نواب زاده با اشاره به افزایش بیماری‌های ناشی از افزایش سردی و رطوبت در فصول سرد سال، افزود: درد مفاصل و دردهای عضلانی این فصل را می‌توان با گرم شدن در کرسی التیام بخشید.

وی با بیان اینکه قرار گرفتن در زیر کرسی موجب تعادل گردش خون در محیط و مرکز بدن و در نتیجه گرم شدن بدن و کاهش رطوبت اضافی می‌شود، اظهار کرد: در این صورت تمرکز گردش خون به سمت عضوهای حساس و حیاتی بدن مانند قلب، مغز و کلیه می‌رود تا اعضای حیاتی حفظ شوند.

این متخصص و مدرس طب ایرانی ادامه داد: تقویت دستگاه تنفسی، بهبود وضعیت ادرار شبانه در مبتلایان به دیابت، تقویت خون‌سازی، بهبود حافظه، پاکسازی اعضا و بافت‌های بدن از فضولات، بهبود عملکرد غدد درون‌ریز، از جمله تنظیم بهتر قند خون از دیگر فواید کرسی است.

نواب زاده تصریح کرد: لحاف کرسی نیز از جنس نخی و پشمی بوده که الکتریسیته ساکن بدن را دفع می‌کند؛ از طرفی کرسی، طراحی شده بر مبنای تداوی تندرستی، بهتر است محیط بیرون آن خنک تر بوده و بسیارگرم نباشد.

وی با بیان اینکه فردی که در گرمای کرسی قرار می‌گیرد حرارت لازم به اعضای بدنش می‌رسد و در نتیجه از ایجاد مشکلات ناشی از سرما پیشگیری می‌کند، خاطرنشان کرد: پیشگیری از ابتلا به واریس در پاها و جلوگیری از یبوست شدید نیز از فواید استفاده از کرسی است‌.