کپسول‌های هوای آتش‌نشانی با فناوری‌نانو سبک‌تر شدند
کپسول‌های هوای آتش‌نشانی با فناوری‌نانو سبک‌تر شدند

پایگاه خبری زنگ خطر / کپسول‌های هوای آتش نشانی که با استفاده از نانولوله‌های کربنی ساخته شدند برای استفاده در آتش‌نشانی در کشورهای مختلفی توزیع شدند.

به گزارش پایگاه خبری زنگ خطر / این کپسول ها توسط شرکت اوکسیال (OCSIAL) مستقر در لوکزامبورگ بزرگ ترین تولیدکننده نانولوله‌های کربنی تک‌جداره در جهان، ساخته شده اند.

شرکت دراگر (Dräger) یکی از شرکت‌های پیشرو در تولید محصولات فناوری پزشکی و ایمنی که مقر آن در لوبک آلمان است، یک دستگاه تنفس برای آتش‌نشان‌ها تجاری‌سازی کرده که مجهز به سیلندرهای کامپوزیت سبک بوده که با نانولوله‌های کربنی تک‌جداره تقویت شده است. استفاده از نانولوله موجب شده تا وزن این سیلندرها به حداقل مقدار خود برسد.

تاکنون بیش از ۱۶ هزار سیلندر به خدمات آتش‌نشانی در عربستان، ترکیه ، انگلیس، آلمان ، اندونزی، قطر و سایر کشورها عرضه شده است.

پیوت سافرنا مسوول تحقیق و توسعه شرکت تک‌پلاست (TechPlast) شرکتی که این سیلندرهای نانویی را توسعه داده، است، گفت: کاهش وزن و بهبود عملکرد از ویژگی‌های اصلی سیلندرهای تنفس هوای فشرده شده است. ترکیبی از مواد سیلندر محکم و سبک که با استفاده از نانولوله‌های کربنی تک‌جداره ساخت شرکت اوکسیال دست آمد، دوام بالا و استحکام سیلندرهای نانویی را تضمین می‌کند. آنها ۷۵ درصد سبک‌تر از سیلندرهای فولادی و ۳۰ درصد سبک‌تر از گزینه‌های آلومینیومی هستند.

در سال ۲۰۲۱، شرکت دراگر حق انحصاری استفاده از این نانوسیلیندرها را در دستگاه تنفس خودکار گرفت. مایک جورج از مدیران شرکت دراگر در این زمینه اظهار داشت: به لطف وزن پوسته تنها ۲٫۸ کیلوگرم و ۶٫۸ لیتر هوا ، نانو دراگر نوع چهار خستگی را کاهش می‌دهد و چابکی آتش‌نشان را افزایش می‌دهد.

وی گفت: از سال ۲۰۲۱، ما در بیش از ۲۰ کشور در سراسر جهان شرکت‌های آتش نشانی را با دستگاه تنفسی خودکار مجهز کردیم، سیلندرهایی که کاملاً مطابق با استاندارد EN۱۲۲۴۵: ۲۰۰۹ هستند. در حال حاضر تیپ‌های آتش‌نشانی و آتش‌نشان‌های صنعتی‌، آتش‌نشانان دریایی و تیم‌های نجات مین فرصت دارند در صورت استفاده از این فناوری، ایمنی را از طریق مدت زمان طولانی‌تر مصرف هوا و تأمین هوای بیشتر افزایش دهند.

به گزاش ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، شرکت آلمانی دراگر که در سال ۱۸۸۹ میلادی تأسیس شد، در سال ۲۰۲۱ میلادی در حدود ۳٫۳ میلیارد یورو درآمد کسب کرده است. این شرکت در حال حاضر در بیش از ۱۹۰ کشور جهان حضور دارد و بیش از ۱۵۰۰۰ کارمند در سراسر جهان دارد.

شرکت تک‌پلاست هم در سال ۲۰۰۲ میلادی تأسیس شد و مقر آن در لهستان است. تمرکز این شرکت بر توسعه و تولید سیلندرهای کامپوزیتی است.