۵استان کشوردروضعیت قرمز هستند/ باید زمان بخریم و از این ستون به آن ستون کنیم
۵استان کشوردروضعیت قرمز هستند/ باید زمان بخریم و از این ستون به آن ستون کنیم

باید مصداق ضرب المثل «از این ستون به آن ستون فرج است» رفتار کنیم و زمان بخریم تا خسارات و هزینه ها را کاهش دهیم تا بلکه به ستون بعدی برسیم و پیشرفت های پزشکی و درمانی راه چاره ای پیش رویمان قرار دهد و یا تکلیف این ابهام که بیماری و ویروس با بشر خواهد ماند یا نه، مشخص شود.

خودتان را برای ماندن این ویروس در زندگی‌تان برای طولانی مدت آماده کنید؛ این هشداری است که اخیرا از زبان بسیاری از مسئولان، از جمله متولیان بهداشت و درمان کشورمان شنیده می‌شود. موضوعی که مورد تاکید سخنگوی وزارت بهداشت هم هست.

دکتر جهانپور که در نشست خبری به صورت ویدئو کنفرانس میزبان اصحاب رسانه بود، در تشریح واکنش وزارت بهداشت به آغاز به کار برخی مشاغل از صبح امروز گفت: اینکه هر روز تاکید می‌کنیم بیماری در کشورمان مدیریت شده است، به این معنی نیست که خیالمان راحت است و وضعیت برگشت ناپذیر است، بلکه همان تعبیر وزیر بهترین تدبیر است. اینکه مثل کشتی گیری هستیم که امتیاز جلوییم اما ممکن است در صورت غفلت با یک فن ضربه فنی شویم.

وی در پاسخ به سوالی درباره عدم توجه به فاصله گذاری اجتماعی در روز جاری در شهرهایی مانند تهران گفت: اگر هفته‌های نسبتا قابل قبولی را پشت سر گذاشتیم به خاطر فاصله گذاری اجتماعی و اقدامات زودهنگام بود. وضعیت فعلی در زمینه کرونا، مدیریت شده است، اما این وضعیت بسیار شکننده است. هرگونه بازگشت از فاصله گذاری اجتماعی یا کاهش محدودیت در این زمینه باید بسیار دقیق و مطالعه شده و گام به گام و بر اساس پروتکل‌های مشخص و ارزیابی خطر اتفاق بیفتد، در غیر این صورت هرچه رشته کرده‌ایم پنبه می‌شود.
سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه گفت: همه محدودیت ها و گروه های شغلی مشمول بر اساس مصوبه گام دوم فاصله گذاری اجتماعی یا فاصله گذاری فیزیکی مشخص است و اگر برخی برخلاف این مصوبات مجبور شده‌اند در محل کار حاضر شوند، می‌بایست مراتب را از طریق سامانه سجام به اطلاع مقامات قضایی برسانند چراکه این تخلفات آسیب به سلامت عمومی محسوب می‌شود و دادستان در جایگاه مدعی العموم پیگیری آنها را در دستور کار قرار می‌دهد، اما اگر برخی می‌گویند که از ماندن در خانه خسته شده و بیرون رفته‌اند، عاقبتشان خوابیدن در تخت های آی سی یو است.

برای کاهش هزینه‌ها اقدامات موثری داشته‌ایم/ باید زمان بخریم و از این ستون به آن ستون کنیم

رئیس اداره کل روابط عمومی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال «تابناک» مبنی بر احتمال باقی ماندن ویروس در آینده و تدابیر اتخاذ شده برای هزینه های درمان ابتلا به آن و همچنین هزینه‌های جانبی آن بر زندگی مردم گفت: معتقدیم که راه کاهش شیوع و همچنین هزینه‌های آن، این است که به جای منتظر ماندن در پایین رود برای شناسایی مبتلایان و رسیدگی به وضعیت آنها، در بالادست رود دنبال شناسایی مبتلایان باشیم و به همین منظور بسیج ملی مقابله با کرونا را در دستور کار قرار دادیم.

وی افزود: اتخاذ تصمیماتی مانند فاصله گذاری اجتماعی و تعطیلی مدارس و دانشگاه ها، تشدید این فاصله گذاری و بیماریابی فعال که در قالب غربالگری و بسیج ملی صورت گرفته و نتیجه آن را امروز در کاهش مراجعه به مراکز درمانی شاهدیم. این کاهش در تخت های خالی در بیمارستان های معین هم دیده می‌شود که معنای آن کاهش بار درمان و هزینه ها چه برای مراکز درمان و چه برای مردم است اما اینکه در آینده چه خواهد شد، فعلا هیچ کسی جوابش را نمی‌داند.

جهانپور در ادامه گفت: باید مصداق ضرب المثل «از این ستون به آن ستون فرج است» رفتار کنیم و زمان بخریم تا خسارات و هزینه ها را کاهش دهیم تا بلکه به ستون بعدی برسیم و پیشرفت های پزشکی و درمانی راه چاره‌ای پیش رویمان قرار دهد و یا تکلیف این ابهام که بیماری و ویروس با بشر خواهد ماند یا نه، مشخص شود. البته یکی از سناریوها این است که ممکن است ویروس جزئی از زندگی بشر شود و امیدواریم کار به آنجا نرسد.

آیا جوانان به کووید۱۹ مبتلا نمی‌شوند؟ سخنگوی قرارگاه مقابله با کرونا در وزارت بهداشت در این باره گفت: هر چه گروه سنی پایین‌تر آید، میزان ابتلا و علائم شدید و وضعیت بحرانی از نظر تعداد کمتر می‌شود، اما فرد جوان یا نوجوانی که وارد فاز بحرانی شوند، پیش آگهی بدتری خواهند داشت. همه گروه‌های سنی به نوعی مبتلا می‌شوند، اما در جوانان وجود علائم خفیف، متوسط و یا بدون علامت بیشتر از سایر سنین به‌ویژه بالای ۶۰ ساله‌ها است. ابتلا خاص یک گروه سنی نیست و از نوزاد تا سن بالای ۱۰۴ سال را داشته و مرگ و میر در تمام گروه‌های سنی را شاهد بودیم، اما در گروه‌های سنی بالاتر مرگ بیشتر است.

برای کاهش هزینه‌ها اقدامات موثری داشته‌ایم/ باید زمان بخریم و از این ستون به آن ستون کنیم/ ۵ استان در وضعیت قرمز هستند/ هوشمندسازی فاصله گذاری فردا طرح و تصویب می‌شود

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره انجام تست کرونا در برخی آزمایشگاه‌های خصوصی گفت: برخی آزمایشگاه‌های خصوصی به عنوان همکار وزارت بهداشت و به طور ویژه انستیتو پاستور اقدام به این کار می کنند که این آزمایشگاه ها مراجعه مستقیم ندارند و بابت این کار هم هزینه ای از افراد نمی گیرند. جز این اگر آزمایشگاهی تست انجام می‌دهند، نه این کار را با کیت های ما انجام می‌دهند و نه تعرفه ای در خصوص کارشان داریم؛ ممکن است خودشان کیت خریده باشند یا با شیوه دیگری کار را انجام دهند و یا ممکن است با توجه به تولید کیت در داخل، بعدا بر تعدادشان هم افزوده شود.
وی افزود: نکته مهم در این خصوص، بی ارزش بودن تست است چراکه یا افراد علائم ندارند که این تست برایشان بی ارزش است چون ممکن است بعد از انجامش مبتلا شوند و اگر علایم هم داشته باشند، می‌توانند با سی تی اسکن که به شدت حساسیت بالاتری دارد به اینکه بیمار هستند یا نه پی ببرند و ضرورت ندارد تست بدهند و از این رو توصیه هم نمی‌شود. البته تقاضای کاذبی در این خصوص به وجود آمده، در حالی که این تست در پیشگیری از ابتلا هم تاثیری ندارد.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی در خصوص جمع‌آوری رانیتیدین در برخی کشورها گفت: چند ماه قبل سازمان غذا و دارو انجام آزمایش بر روی مواد اولیه و محصولات رانیتیدین شرکت‌های مختلف را آغاز کرده بود. اغلب مواردی که برای آزمایش ناخالصی که در آمریکا عنوان شده و ارسال شده بود از نظر ماده ناخالصی در حد مجاز یا بدون مشکل بود. البته موارد مشکل‌داری هم شناسایی شده که اداره کل دارو به زودی ریکال آن را اعلام کردند؛ بنابراین در کشور ما اغلب موارد تولیدی رانیتیدین از نظر ناخالصی مشکلی نداشته است.

وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت معتادان متجاهر و توقف نگهداری آن‌ها در مراکز بهزیستی، گفت: بگذارید با طرح یک سوال پاسخ دهم. آیا با جمع آوری این افراد فاصله گذاری بیشتر رعایت می‌شود یا عدم جمع آوری شان؟ ما بر این باوریم که دومی راهکار بهتری است و به رغم نگرانی از حضور معتادان در شهر، از نگهداری شان در فضای محدود یک کمپ بیشتر نگرانیم. البته ما متولی این امر نیستیم و اگر نهادهای متولی تاکید دارند که با جمع آوری بهتر اوضاع را مدیریت می کنند و در کمپ ها ابتلا ندارند، می توانند این کار را بکنند.
جهانپور در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال کمتر ابتلا در معتادان گفت: تا این لحظه گزارش علمی مبنی بر رد یا اثبات این‌که افراد معتاد ریسک بیشتری برای ابتلا به کووید ۱۹ دارند یا نه نداریم.
وی درباره وضعیت استان‌های مختلف از نظر شیوع کرونا، گفت: باید توجه کرد که وضعیت استان‌ها متفاوت است و همچنان برخی استان‌ها در وضعیت زرد و نارنجی و برخی در وضعیت قرمز هستند و روند صعودی ابتلا دارند و در برخی روند ابتلا کاهش پیدا کرده است. حال برای اینکه تصور نشود که استانی امن‌تر است و افراد به آن نقطه سفر کنند، تصمیم گرفتیم که آمار‌ها را کلی اعلام کنیم. اکنون استان‌های آذربایجان شرقی، فارس، مازندران، اصفهان و خراسان رضوی وضعیت قرمز دارند که استان‌های مسافر پذیر هستند و بقیه استان‌ها وضعیت بهتری پیدا کرده‌اند.
برای کاهش هزینه‌ها اقدامات موثری داشته‌ایم/ باید زمان بخریم و از این ستون به آن ستون کنیم/ ۵ استان در وضعیت قرمز هستند/ هوشمندسازی فاصله گذاری فردا طرح و تصویب می‌شود
سوال درباره داروی آویگان و حاشیه های آن، سوال بعدی ای بود که مطرح شد و جهانپور در پاسخ گفت: مجوز مطالعه از داروی فاوی‌پیراویر با نام و برند تجاری آویگان که تنها در دو کشور چین و ژاپن برای درمان آنفلوانزا تایید شده، از سه هفته قبل در کمیته اخلاق صادر شده است. البته برخی دوستان اعلام کردند که آن را برای ۳۰ بیمار تجویز کرده‌اند که اگر مجوز نداشتند، تخلف کرده‌اند و قابل برخورد خواهد بود. اینکه بگوییم دارویی که در هیچ کشوری برای کووید تایید نشده و مقاله منتشر شده در باره آن هم پس گرفته شده باشد، مورد تایید قرار گیرد درست نیست و باید حداقل مطالعات بالینی آن صورت گیرد و بعد تاییدیه ها را دریافت کند. چون شرایط فورس ماژور است، می‌توانیم روندهای عادی ورود دارو را کنار بگذاریم اما نیازمند تاییدیه ها هستیم.
وی افزود: امروز ژاپن هزار عدد دیگر آویگان به کشورمان ارسال کرده که امروز و فردا می رسد و برای مصرف ۵۰ تا ۶۰ بیمار کافی است و با آنها تست بالینی به انجام خواهد رسید. لبته باید توجه داشت که بسیاری از مراحل اضافه شدن دارو به فهرست دارویی در شرایط بحران متفاوت است و از طرفی اعلام می‌کنیم که اگر کسی دارو را تولید یا وارد کرده است حق توزیع را نخواهد داشت.

جهانپور درباره تصمیم‌گیری برای ادامه تعطیلی‌ها، گفت: ستاد هر روز که تصمیم جدیدی نمی‌گیرد، اما افرادی که می‌خواهند خلل ایجاد کنند، سعی می‌کنند سوالات مختلف در افکار عمومی ایجاد کنند. تکلیف مشاغل مشخص است و برای ادامه طرح فاصله گذاری اجتماعی از ۲۰ فروردین ستاد ملی مقابله با کرونا، فردا تصمیم گیری خواهد کرد. اکنون مشاغل غیرضروری تا ۲۰ فروردین تعطیل هستند.

وی درباره چرایی یکنواخت بودن آمار ابتلا به کرونا در ایران، گفت: دلیل این موضوع این است که در کشور‌های دیگر روند بیماری مدیریت شده نیست. باید توجه کرد که تعداد موارد آی سی‌یو ثابت بوده و بیشتر عزیزانی هم که فوت می‌کنند از عزیزان بستری در آی‌سی‌یو بودند.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره وضعیت تامین دارو‌هایی که برای کووید۱۹ مورد استفاده قرار می‌گیرند، اظهار کرد: تمام دارو‌ها از جمله هیدروکسی کلروکین و موارد دیگر که برای مبتلایان به ویروس کرونا تجویز می‌شود، تولید داخل است و حتی ذخیره استراتژیک از این دارو‌ها برای هفته‌های آتی وجود دارد. بسیاری از کشور‌ها برای تجویز همین دارو‌ها که نسخه می‌شود و به راحتی در دسترس است، مشکل دارند و حتی برای افرادی که در منزل مورد مراقبت قرار می‌گیرند، هیچ دارویی تجویز نمی‌کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره استفاده از ماسک برای عموم مردم بیان کرد: مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر ایالات متحده نظر خود را در این زمینه تغییر داده و اعلام کرده که افراد عادی هم می‌توانند ماسک بزنند. حتی در آمریکا گفته شده که ماسک‌های خانگی هم می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. اگر سازمان جهانی بهداشت هم در این زمینه نظر خود را تغییر بدهد، موضوع استفاده از ماسک برای عموم مردم قابل بررسی خواهد بود. البته استفاده از ماسک‌های ان ۹۵ و سه لایه با اولویت پرسنل و کارکنان نظام سلامت خواهد بود و مازاد آن می‌تواند در چرخه برای مردم توزیع شود.