آیا تپش قلب با کلسترول بالا ارتباط دارد؟
آیا تپش قلب با کلسترول بالا ارتباط دارد؟

سطح کلسترول بیش از حد طبیعی، منجر به سخت شدن شریان‌ها می‌شود. با افزایش سطح LDL منجر می‌شود تا کلسترول خون در دیواره عروق رگ ها تجمع یابد. علاوه بر این، گلبول‌های سفید خون، کلسترول LDL را به دیواره عروق تعقیب می‌کنند. در نتیجه دیواره عروق ضخیم می‌شود (به‌اصطلاح پلاک ایجاد می‌شود) به‌طوری که خاصیت ارتجاعی عروق کاهش می‌یابد.

دکتر محمد تقی پور متخصص قلب و عروق – سطح کلسترول بیش از حد طبیعی، منجر به سخت شدن شریان‌ها می‌شود. با افزایش سطح LDL منجر می‌شود تا کلسترول خون در دیواره عروق رگ ها تجمع یابد. علاوه بر این، گلبول‌های سفید خون، کلسترول LDL را به دیواره عروق تعقیب می‌کنند. در نتیجه دیواره عروق ضخیم می‌شود (به‌اصطلاح پلاک ایجاد می‌شود) به‌طوری که خاصیت ارتجاعی عروق کاهش می‌یابد. در عین حال، پلاک‌ها منجر به باریک شدن رگ ها می‌شود که به نوبه خود منجر به کاهش جریان خون در عروق آسیب‌دیده و اختلالات گردش خون می‌شود. این فرآیند سخت شدن شریان‌ها (آترواسکلروز یا تصلب شرایین) نامیده می‌شود. این بخشی از روند طبیعی پیری است، اما میزان آن در درجه اول به عوامل خطر خاصی بستگی دارد.

کلسترول بالا چگونه اختلالات گردش خون تأثیر می‌گذارد؟
تغییرات آرترواسکلروتیک (انقباض عروق به دلیل رسوبات و پلاک‌های کلسترول روی دیواره عروقی) می‌تواند در تمام شریان‌های بدن انسان ایجاد شود و سپس منجر به اختلالات گردش خون در بافت‌ها یا اندام‌های تحت‌تأثیر آنها شود. آترواسکلروز می‌تواند شریان‌های لگنی (عواقب احتمالی: به‌عنوان مثال اختلال نعوظ)، گوش داخلی (نتیجه: سرگیجه و وزوز گوش) یا چشم (نتیجه: اختلالات بینایی) را تحت‌تأثیر قرار دهد. کلسیفیکاسیون عروق گردن که با سونوگرافی داپلر رنگی قابل تشخیص است خطرناک است. اختلال گردش خون در مغز در ابتدا می‌تواند به‌صورت موذیانه با علائمی مانند سرگیجه گاه به گاه یا افزایش فراموشی ظاهر شود.

از اختلالات اولیه گردش خون، بیماری انسداد شریان محیطی (PAD) می‌تواند در طول زمان ایجاد شود، یعنی انسداد عروق در بازوها و پاهای دور از قلب که منجر به درد شدید هنگام راه رفتن می‌شود (به‌اصطلاح لنگش متناوب). یا بیماری عروق کرونر (CHD) با انسداد یک یا چند شریان کرونر رخ می‌دهد، به‌طوری که خونرسانی کافی به عضله قلب دیگر تضمین نمی‌شود. پیامدهای احتمالی درد قفسه سینه، به‌ویژه در هنگام فعالیت بدنی (آنژین صدری) یا نارسایی شدید قلبی (نارسایی قلبی) است. در بدترین حالت، خطر حمله قلبی یا سکته مغزی وجود دارد که بدون کمک پزشکی اورژانسی می‌تواند کشنده باشد یا منجر به آسیب شدید و سایر اثرات سلامتی شود.

انسداد عروقی نه‌تنها می‌تواند ناشی از رسوبات عروقی (پلاک) به دلیل سطح کلسترول بالا باشد، بلکه به دلیل لخته شدن خون (ترومبوز) که از دیواره عروقی در جریان خون جدا می‌شود و سپس عروق مغز یا قلب را مسدود می‌کند. آمبولی. به طور کشنده، بافتی که از خون قطع شده است و بنابراین اکسیژن‌رسانی نیز بسیار سریع از بین می‌رود. سلول‌های ماهیچه قلب پس از ۲۰ دقیقه بدون خون‌رسانی می‌میرند، سلول‌های مغز در حال حاضر پس از ۳ دقیقه.

خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی چندبرابر می‌شود
بیماری‌های ثانویه معمولی سخت شدن شریان‌ها (تصلب شرایین یا آترواسکلروز) مانند بیماری انسداد شریان محیطی (PAD)، حمله قلبی و سکته مغزی می‌توانند به علت شایع به یکدیگر وابسته باشند و خطر بیماری یا مرگ را چندین برابر افزایش دهند. متأسفانه، روابط زیر یک واقعیت است:

۲۵ تا ۳۰ درصد از بیماران مبتلا به اختلالات گردش خون در پاها دچار حمله قلبی، سکته مغزی می‌شوند یا در نتیجه تغییرات عروقی آترواسکلروتیک طی پنج سال می‌میرند.

پس از حمله قلبی، خطر حمله قلبی دیگر، مرگ ناگهانی قلبی یا سکته سه برابر بیشتر است.

یک‌چهارم بیماران سکته مغزی در عرض دو سال دچار یک رویداد عروقی دیگر (مانند حمله قلبی یا سکته مغزی) خواهند شد.

علاوه بر افزایش سطح کلسترول عوامل زیر تأثیر نامطلوبی بر سلامت عروق دارند؛
چاقی: وجود بیش از حد مواد چرب در خون منجر به رسوبات خطرناک‌تری بر روی دیواره عروق می‌شود.

دیابت یک بیماری التهابی است که منجر به آسیب عروق خونی و اختلالات گردش خون می‌شود.

سیگارکشیدن عروق خونی را منقبض می‌کند، فشارخون را بالا می‌برد و ضربان قلب را افزایش می‌دهد. سیگارکشیدن یکی از مهم‌ترین عوامل خطر برای رسوب در شریان‌ها (تصلب شرایین)، تنگ شدن عروق کرونر (آنژین صدری)، حمله قلبی، سکته مغزی، لخته شدن خون در رگ ها (ترومبوز) و نارسایی قلبی است. این عوامل خطر زمانی افزایش می‌یابد که ورزش، استرس، چاقی یا فشارخون بالا وجود داشته باشد. با یک معاینه ویژه سیگاری می‌توان بیماری‌های قلبی، عروقی و ریوی را در مراحل اولیه ثبت کرد.

فشارخون بالا: در صورت عدم درمان، افزایش فشارخون در درازمدت به داخل دیواره عروق آسیب می‌رساند. آنچه با نقص‌های کوچک شروع می‌شود، اغلب با باریک شدن یا بسته‌شدن گسترده عروق آسیب‌دیده پایان می‌یابد. درمان فشارخون بالا اغلب مستلزم تغییر اساسی در شیوه زندگی است – به‌عنوان مثال، با توجه به کاهش وزن، کاهش استرس، کاهش مصرف نمک خوراکی و ترک سیگار.

به کلسترول بالا به‌تنهایی نگاه نکنید
اینکه سطح کلسترول بیش از حد بالا باشد، ازیک ‌طرف بستگی به این دارد که به کدام گروه خطر تعلق دارید، اما بیشتر به گروه خطر فردی بستگی دارد که می‌تواند در بررسی قلبی عروقی تعیین شود. مقادیر کلسترول را نباید به‌صورت مجزا در نظر گرفت. در برخی افراد، مقادیر پایین‌تر نیز می‌تواند به سیستم قلبی عروقی آسیب برساند، به‌عنوان مثال در مورد یک بیماری قبلی یا نسبت نامطلوب انواع مختلف کلسترول به یکدیگر. میزان جدی بودن این عوارض برای فرد را تنها می‌توان بر اساس یک بررسی جامع و کامل تعیین کرد .