بورس به کدام سمت خواهد رفت؛ سقوط یا صعود؟
بورس به کدام سمت خواهد رفت؛ سقوط یا صعود؟

زنگ خطر / به‌گفته کارشناسان بازار سهام همچنان در سطح ارزنده‌ای است و نزول‌های هفته گذشته تداوم نخواهد یافت. شاخص کل بورس تهران درهفته گذشته 10درصد افت کرد و 10هزارمیلیارد تومان نقدینگی نیز از بازارسهام خارج شد.کارشناسان معتقدند روند نزولی بورس یک رفتار هیجانی بوده و عوامل بنیادی نشان می‌دهد بازارسهام همچنان درسطوح ارزنده‌ای است.

شاخص کل بورس تهران درهفته گذشته 10درصد افت کرد و 10هزارمیلیارد تومان نقدینگی نیز از بازارسهام خارج شد.کارشناسان معتقدند روند نزولی بورس یک رفتار هیجانی بوده و عوامل بنیادی نشان می‌دهد بازار سهام همچنان درسطوح ارزنده‌ای است.

به‌گزارش پایگاه خبری زنگ خطر ، درهفته گذشته شاخص کل بورس تهران 235هزارواحد افت کرد و با 10درصد افت باردیگر به کانال 2میلیون‌و200هزار واحد بازگشت. شدت نزول بورس در بازار سهام به حدی بود که بسیاری از سهامداران را نگران کرد. اکنون این پرسش مطرح است آیا روند نزولی بورس ادامه خواهد یافت؟ هرچند آمارها از خروج 10هزار میلیارد تومان نقدینگی سهامداران حقیقی از بازارسهام حکایت دارد اما گفته‌های مقامات بازار سرمایه نشان می‌دهد بخش مهمی از این نقدینگی از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت راهی بازار اوراق بدهی شده، به این معنی که پول‌های پارک شده در اوراق با درآمد ثابت به محض صعود دوباره شاخص، وارد بازار سهام باز خواهند شد. ضمن اینکه طبق گفته امیرمهدی صبایی، مدیر نظارت بر بورس‌ها حتی در هفته گذشته که شاخص‌های بورس روند نزولی داشته، 2هزار میلیارد تومان پول تازه سهامداران وارد بورس شده است. کارشناسان انتظار دارند بازار سهام در هفته جاری به تعادل برسد.

علت نزول: ترس سهامداران بورس
مجید عشقی، رئیس سازمان بورس: روند نزولی اخیر بورس طبیعت بازار است. بعد از رشد بازار از آبان تا اردیبهشت، رشد ۶۰درصدی را تجربه کرده‌ایم. در هفته‌ گذشته هیچ اتفاق بنیادینی در اقتصاد نیفتاده که به روند نزولی بورس منجر شود. یکی از عامل‌های مهم این روند ترس سهامداران بود. ترسی که به‌نوعی نتیجه سرمایه‌گذاری در بازارهایی غیراز بازار سرمایه است. اصلاح اخیر به تخلیه هیجان‌ها منجر شد. شرایط بازار نگران‌کننده نیست. فکر می‌کنیم بازار با تعادل به‌کار خودش ادامه خواهد داد.

رشد بورس حتمی است
مهدی رباطی،کارشناس بازار سرمایه: نزول بورس در هفته گذشته هیجانی بود که علت آن نیز به شتاب رشد در 2‌ماه گذشته‌بازمی‌گردد. در حال حاضر نیز بازار حباب ندارد و همچنان انتظار رشد قیمت در بسیاری از شرکت‌های سودساز وجود دارد. رشد بازار سهام در ماه‌های آینده حتمی و قابل پیش‌بینی است زیرا امکان رشد درآمد عملیاتی بسیاری از شرکت‌های بورس وجود دارد ضمن اینکه فصل مجامع نزدیک است و شرکت‌ها در این دوره سودهای جذابی تقسیم خواهند کرد؛ بنابراین قطع به یقین می‌توان بازار سهام را ارزنده و جذاب دانست.

بازار سهام همچنان ارزنده است
امیر اعتمادی، کارشناس بازار سرمایه: سال۹۹ یکی از استثنائات تاریخ بورس بود و مقایسه بازار سهام در شرایط فعلی با آن سال توجیه ندارد زیرا تهدیدی از جانب محرک‌های کلیدی بازار یعنی انتظارات تورمی و نرخ دلار، برای بازار وجود ندارد. همچنین بررسی نسبت قیمت به درآمد (p/e) و ارزش بازار به درآمد (p/s) نشان می‌دهد بازار در سطح ارزنده‌ای است بنابراین چشم‌انداز مثبت گزارش‌های مالی شرکت‌ها در ماه‌های آینده می‌تواند سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری در بورس ترغیب کند. انتظار می‌رود پس از فصل مجامع روند صعودی متعادلی را در بازار سهام شاهد باشیم.