خوانسار، بهشت اردیبهشت ایران
خوانسار، بهشت اردیبهشت ایران

خوانسار این شهر زیبای محصور شده در بین کوه‌ها زمانی که گل‌های سرخ گلستانکوه آن سر از خاک بیرون می‌آورد زیبایی دوچندانی به خود می‌گیرد.

خوانسار این شهر زیبای محصور شده در بین کوه‌ها زمانی که گل‌های سرخ گلستانکوه آن سر از خاک بیرون می‌آورد زیبایی دوچندانی به خود می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، این شهر به دور از هرگونه اغراق، شهری است بسیار زیبا، با کوچه باغ‌ها و هوایی کوهستانی و خنک که واقعا می‌تواند در هر فصلی پذیرای خیل گردشگران باشد. بهار دل انگیز با عطر گل‌های بهاری درختانش، تابستان با هوای خنک صبحگاهی و میوه‌هایش، پاییز با تابلوی چند رنگ و در زمستان با سپیدی برف بر روی کوه‌هایش طبیعت زیبایی را به تصویر می‌کشد.

وقتی برف‌ها در دامنه سرد کوه‌های خوانسار ذوب می‌شوند هزاران لاله سرخ از دل خاک گلستانکوه این شهر می‌روید و جلوه‌ای بی‌نظیر و کمیابی را از خود به رخ مشتاقان دیدارش می‌کشد.

گلستانکوه، کوه نیست، یک دشت است؛ دشتی که در بهار لباس قرمز خود را بر تن می‌کند و با لاله‌هایی که از سر تواضع سر خم کرده‌اند چشم به راه مشتقان خود می‌دوزد.

اینجا گل‌هایش متواضعند، لاله‌هایش شرمگین از این همه عشق و همچون دخترکان شوخ طبع و خجالتی دل هر رهگذری را می‌برند و غوغایی به پا می‌کنند.

طبیعت بکر و چشمه‌های پر آب آن، دشت لاله‌های واژگون را به منطقه‌ای بی‌نظیر در استان تبدیل کرده است. گرچه عمر کوتاهی دارد و تنها تا پایان اردیبهشت سرود زندگی را در سر دارد، اما همین اندک زمان کافی است تا مسافران زیادی را از اطراف برای تماشای خود به خوانسار بکشاند.

“اشک مریم” نام دیگر این لاله‌های واژگون است، چرا که مقداری شبنم در بین گل‌ها جمع می‌شود و سپس از گل به پایین می‌چکد، می‌گویند این گل در آن زمان که گلوی سیاوش با تیغ گرسیوز آشنا می‌شده است شاهد ماجرا بود.

لاله واژگون این گل سر به زیر و محجوب ایرانی در کنار ریواس، کنگر، آویشن، قارچ، تره، گون کوهی و… در دل کوه خوانسار با وسعتی ۱۰ کیلومتر از ۴۰ روز بعد از نوروز شکفته می‌شود و تا ۲۰ روز بعد از آن سرخی دل فریب خود را به دل کوه هدیه و باد هم با وزش خود رنگ آن را به بازی گرفته و کم و زیاد می‌کند.

لاله‌های واژگون گلستانکوه خوانسار که زیبایی آن شهره عام و خاص است در کنار چهره دل فریب خود خواص دارویی بی‌نظیری هم دارد تا آنجایی که پیاز آن داروی موثری برای دردهای رماتیسمی و مفصلی و پاک کننده دستگاه کبدی است و باید نیز به یاد داشته باشیم که این کوه گلستان مانند یک منطقه تحقیقاتی در زمینه گیاه شناسی و گیاهان دارویی نیز به شمار می‌رود.

گل‌های بنفش رنگ، گزانگبین، باریجه و انواع دیگری از گل‌های مرتعی در هر بهار زینت بخش‌های دیگر این کوه هستند و در یک کلام طبیعت کم نظیر گلستانکوه خوانسار همه ساله هزاران نفر از مشتاقان طبیعت را به سوی خود می‌کشاند و آنان نیز با گام‌های خود روی علف‌ها ضرب می‌زنند و با خنده‌هایشان نسیم بهاری را در خوانسار سر شوق می‌آورند.

لاله واژگون از بین ۱۲ گونه گل زینتی لاله، گل بومی ایران است که در قرن شانزدهم میلادی به اروپا برده شد و در اقلیم مناسب آن پرورش یافت و اشک مریم نیز برای اولین بار در سال ۱۵۷۶ میلادی توسط اروپاییان به اتریش منتقل شد و می‌گویند در پارک‌های مرکزی شهر “وین” این گل با نام (پدیده خجالتی و یا سربه زیر طبیعت) کاشته شده است.

گزارش از: فاطمه عبدلی