خودکشی در افراد زیر ۱۲ سال خیلی بعید است
خودکشی در افراد زیر ۱۲ سال خیلی بعید است

پایگاه خبری زنگ خطر / یک روانپزشک گفت: بیماری های صعب العلاج، سو مصرف مواد مخدر، اختلالات شخصیتی و روانپزشکی ، مسائل اجتماعی و اقتصادی ، بیکاری و... از عوامل اقدام به خودکشی است.

به گزارش پایگاه خبری زنگ خطر / دکتر علیرضا عمادالساداتی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سال های اخیر در کشور ما میزان شیوع خودکشی به شدت افزایش یافته است. خودکشی یکی از ده علت مرگ در دنیا محسوب می شود همچنین هشتمین علت مرگ و میر در آقایان و نهمین علت در بانوان نیز است.
 
وی ادامه داد: استاندارد جهانی خودکشی موفق در دنیا، در طول یک سال، ۱۲ نفر در ۱۰۰ هزار نفر است؛ در سال ۹۷ در ایران ، صد هزار نفر اقدام به خودکشی کرده بودند که حدود ۵ هزار و ۴۰۰ نفر  جان خود را از دست دادند . رشد میزان خودکشی در کشور افزایش پیدا کرده است اما هنوز نسبت به میانگین جهانی پایین تر هستیم.
 
این روانپزشک در رابطه با علل خودکشی گفت: بیماری های صعب العلاج، سو مصرف مواد مخدر، اختلالات شخصیتی و روانپزشکی ، مسائل اجتماعی و اقتصادی ، بیکاری و… از عوامل اقدام به خودکشی است.
 
عمادالساداتی با بیان اینکه ۹۰ درصد افرادی که خودکشی می کنند دچار افسردگی هستند اضافه کرد:  خودکشی در افراد زیر ۱۲ سال خیلی بعید است همچنین شایع ترین سن برای اقدام به خودکشی ۱۵ تا ۴۵ سال است. میزان خودکشی در افراد با سن بالا کم است و خودکشی منجر به مرگ در بین این رنج سنی بیشتر است.
 
وی مهارت های حل مسئله کنترل خشم و هیجان را در پیشگیری از اقدام به خودکشی موثر دانست و تصریح کرد: اگر شنیدیم فردی از خودکشی صحبت می کند حرف های او را جدی بگیریم و به راحتی از کنار صحبت های او عبور نکنیم همچنین تا برطرف شدن احتمال خودکشی از افرادی که این تفکر را دارند، از آنها مراقبت شبانه روزی داشته باشیم . نوجوانانی که اغلب رفتار های تکانشی دارند ممکن است در آینده زمانی که سرخورده می شوند برای حل مشکل خود اقدام به خودکشی کنند.
 
این روانپزشک یادآورشد: میزان اقدام به خودکشی در خانم ها بیشتر از آقایان و خودکشی های منجر به مرگ در آقایان بیشتر از خانم ها است همچنین میزان اقدام به خودکشی در افراد متاهل کمتر از افراد مجرد است.
  • نویسنده : فردین عبدلی