به گزارش پایگاه خبری زنگ خطر به نقل از پایگاه خبری گیل فام دانشی که از علم پزشکی فراتر رفته و به فیزیک و معادلات ریاضی راه یافته تا به عمق طبیعت پیشرفته و تا انتهای روانشناسی ورود کرده تا جایی که متخصصین و روانشناسان برجسته دنیا موسیقی را راهکاری موثر برای رسیدن روح انسان […]
به گزارش پایگاه خبری زنگ خطر به نقل از پایگاه خبری گیل فام دانشی که از علم پزشکی فراتر رفته و به فیزیک و معادلات ریاضی راه یافته تا به عمق طبیعت پیشرفته و تا انتهای روانشناسی ورود کرده تا جایی که متخصصین و روانشناسان برجسته دنیا موسیقی را راهکاری موثر برای رسیدن روح انسان به آرامش دانستهاند و همچنین راهکاری کاربردی برای بالاتر بردن رشد مغزی کودکان برای فراگیری بهتر دروسی همچون ریاضیات می باشد دانشی به نام موسیقی یک علم واجب برای فراگیری که در تمام دنیا از جایگاه و اولویت خاصی برخوردار است و می بینیم که اینجا مردم آن به سقف انتظارات موسیقی که برای شان کوتاه و کوتاه تر شده قناعت کردند از اهمیت این دانش غافل شدند به تجربه دریافتم که در سال های اخیر کودکان متولد دهه ۹۰ استعداد بسیار خاصی در فراگیری موسیقی دارند و این هوش و توانایی و استعداد باعث شده تا این کودکان استانداردهای شروع آموزش و آشنایی با موسیقی را جابجا کنند امروز شاهد ورود کودکان از سن ۳ سال به دنیای موسیقی هستیم در حالی که در سالهای کمی دورتر شروع آشنایی با موسیقی از ۴ سال به بالا بود و این پتانسیل رو به رشد در دنیای موسیقی است که باید به فال نیک گرفته شود اما آیا والدین هم آمادگی این پیشی گرفتن فرزند در فراگیری موسیقی را دارند آیا به اندازه کافی مربی موسیقی با تجربه و متخصص برای آموزش به شیوه صحیح وجود دارد دوره های مختلف مربیگری موسیقی در جای خود بسیار ارزشمند است ولی مسلط بودن به زبان کودک امریست که در هیچ دانشی آموختنی نیست و تنها با عشق به این حرفه و این گروه سنی میتوان به آن دست پیدا کرد ورود به دنیای کودکان و همزادپنداری با آنان یکی از بهترین روش هایی است که می توان به آنان نزدیک تر شد و آرام آرام کودک را به دنیای شگفت انگیز موسیقی رهنمون شد.
گاها کودکان به غلط تبدیل به ربات های دست آموز والدین می شوند مثل یک سیستم کامپیوتری برنامه هایی روی آنها نصب میشود و هر لحظه این برنامه ها کنترل می شوند در صورت اشتباه یا نقصی کودک مورد شماتت قرار میگیرد و این از مرسوم ترین اشتباهات والدین است
از کودکی در سن ۴_۵ ساله انتظاری خیلی فراتر از این سن داشتن و مدام تذکر دادن و قرار دادن کودک در موقعیت مقایسه با دیگر همسالانش نه تنها موجب رشد و شکوفایی نمی شود بلکه نتیجه عکس نیز خواهد داد آموزش و آشنایی با موسیقی میتواند یک اتفاق خوشایند برای کودک باشد که در کنار آن کودک با لذت بیشتری با محیط پیرامون خود ارتباط برقرار کند و کودکانی که اولین تجربه زندگی شان در ورود به دنیای آموزش در معرض آموزش موسیقی به سبک خاص کودکانه قرار می گیرند چه بسا با اشتیاق بیشتری به استقبال آموزش های بعدی همچون زبان نقاشی و ورزش می روند کودکانی که موسیقی را می آموزند این نکته را به خوبی فرا می گیرند که بعد از هر تلاش و سخت کوشی و قانونمندی و موفقیت بزرگ وجود دارد و ورود کودکان به دنیای موسیقی میتواند تفکر خلاقانه و مهارت های پایه کودکان را ارتقا دهد
دکتر ریچارد لتس مدیر اجرایی انجمن موسیقی استرالیا می گوید اگر یک کودک در یک بازه زمانی موسیقی را فرا گیرد در زمان مدرسه می تواند عملکرد بهتری داشته باشد کودکان هر چه زودتر با موسیقی آشنا شوند مغز آنها بیشتر رشد می کند و در تمامی مراحل زندگی برایشان مفید خواهد بود دکتر ریچارد لتس به نشریه آمریکایی `قهرمانان تغییر ` تاثیر هنر بر یادگیری اشاره می کند این نشریه شامل گزارشاتی از گروههای مختلف محققان برنامه های آموزشی مربوط به هنر را مورد بررسی قرار دادند و به تاثیر آنها بر یادگیری و فرایند اجتماعی شدن پرداختند می باشد و این یعنی همان ارتباط یادگیری موسیقی و تاثیر مثبت آن در بالا بردن توانایی در بقیه مهارت ها به خصوص فراگیری بهتر ریاضیات و خواندن است
و بنده با بیشتر از ۱۰ سال سابقه آموزش موسیقی به کودکان و فعالیت و تحقیق در این خصوص دریافتم که نمیتوان به کودکان به شیوه کتاب های آموزشی ورود کرد هر کودک شیوه رفتاری منحصر به فرد خود را دارد و باید به تک تک رفتارهای کودک توجه و رفتاری روانشناسانه کرد تا بتوان آموزشی صحیح از موسیقی را به کودک نوپا داشت و نتیجه این رفتار آگاهانه باعث تمایل بیشتر کودکان به ورود در دنیای موسیقی و مهمترین بازخورد آن تاثیر روی سلولهای خاکستری دو نیمکره چپ و راست کودک است که موجب بالاتر رفتن مهارت های شخصی و اجتماعی میشود
منیژه صفری_ فعال اجتماعی _ مدرس موسیقی تخصصی کودک