دیگر نژاد معروف و اصیل گاو گلپایگانی را نداریم
دیگر نژاد معروف و اصیل گاو گلپایگانی را نداریم

پایگاه خبری زنگ خطر / معاون بهبود تولیدات دامی اداره کل جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت:  نباید بگوییم عسل گلپایگان کیلویی فلان تومان است بلکه باید عسل ها را درجه بندی و با قیمت های مختلف به فروش برسانیم.

خبرنگار: فرشید اعظمی/ به گزارش پایگاه خبری زنگ خطر، حسن ایراندوست در همایش عسل و طبیعت که در منطقه چشمه خضر گلپایگان برگزار شد اظهار کرد: گلپایگان در همه چیز سرآمد است و از دیرباز شهرستانی بوده که در حوزه دامپروری فعالیت داشته ولی یک نقطه ضعف دارد، یک نژاد معروف و اصیل دام کشور که  به گاو گلپایگانی معروف بود را دیگر نداریم ؛ در تابستان سال گذشته همکاران من چند روز در گلپایگان، لرستان و فریدن دنبال این نژاد گشتند اما نهایتا دوتا گاو را انتخاب کردند اما همه ما میدانیم تمام نژاد آنها گلپایگانی نبود؛  میگوییم شاید باشد. این موضوع یک نقطه ضعف است؛ یعنی کم توجهی ما مسئولین به حفظ داشته های اصیلمان که می توانستیم حفظ کنیم و آن را ارتقا دهیم.

وی ادامه داد: امروز داشته های دیگری  از جمله طبیعت، زنبور ها و زنبورداران را داریم.زنجیره ارزش افزوده که قرار است بهره وری را بالا ببرد در شهرستان تشکیل شود. ما از نظر تولید عسل و تعداد کلنی سومین و چهارمین کشور دنیا هستیم؛ در روسیه که هوا بسیار سرد است و پوشش گیاهی ندارد برداشت عسل از هر کندو 24 کیلو است این میزان در ایران 12 کیلو می باشد اما در اصفهان 9 کیلو است ، آیا  با 9 کیلو معیشت یک زنبوردار تامین می شود؟ نمیشود.

معاون بهبود تولیدات دامی اداره کل جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت:  اگر گاودار صنعتی  ما میخواست با نظام سنتی کار کند و روزی 8 کیلو شیر داشته باشد معیشتش تامین نبود، امروز گاوردار روزی 60 لیتر از هر گاو شیر می گیرد. سرانه مصرف عسل در دنیا 600 گرم است اما در ایران یک کیلو 600 گرم است، نباید بگوییم عسل گلپایگان کیلویی فلان تومان است بلکه باید عسل ها را درجه بندی و با قیمت های مختلف به فروش برسانیم.