سابقه موضع گیری ریشی سوناک نخست وزیر جدید انگلستان بر علیه ایران / ریشی سوناک کیست؟
سابقه موضع گیری ریشی سوناک نخست وزیر جدید انگلستان بر علیه ایران / ریشی سوناک کیست؟

پایگاه خبری زنگ خطر / ریشی سوناک یکی از دو نامزد نخست‌ وزیری انگلستان که پس از استعفای بوریس جانسون برای به دست آوردن این سمت با لیز تراس رقابت می کرد و سرانجام به پیروزی رقیب او انجامید، در 23 مرداد 1401 با پیوند زدن حمله به سلمان رشدی و ایران، به روزنامه تلگراف گفت: لندن باید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد.

به گزارش پایگاه خبری زنگ خطر , صندلی نخست وزیری در خانه‌ی شماره ۱۰ خیابان داونینگ، نهایتا و با انصراف بوریس جانسون و پنی موردانت به ریشی سوناک رسید.

دفتر موردانت در یک اطلاعیه رسمی از رقابت بر سر کسب کرسی نخست وزیری بریتانیا انصراف داد و به همین دلیل، ریشی سوناک به عنوان تنها نامزد باقی مانده، به عنوان جانشین لیز تراس برگزیده خواهد شد.

سوناک ثروتمندترین نخست‌وزیر انگلیس در سال‌های اخیر است که در شرایط بحران شدید اقتصادی این کشور به این سِمَت می‌رسد.

سابقه موضع گیری ریشی سوناک نخست وزیر جدید انگلستان بر علیه ایران

ریشی سوناک یکی از دو نامزد نخست‌وزیری انگلستان که پس از استعفای بوریس جانسون برای به دست آوردن این سمت با لیز تراس رقابت می کرد و سرانجام به پیروزی رقیب او انجامید، در ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ با پیوند زدن حمله به سلمان رشدی و ایران، به روزنامه تلگراف گفت: لندن باید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد.

سوناک گفت: ما فوراً به یک توافق جدید، تقویت‌ شده (هسته‌ای) و تحریم‌های سخت‌تر نیاز داریم، و اگر نتوانیم به نتایجی دست یابیم، باید شروع کنیم به این سؤال که آیا برجام به بن‌بست رسیده است یا خیر. حمله وحشیانه با چاقو به سلمان رشدی باید زنگ خطری برای غرب باشد و واکنش ایران به این حمله، پرونده ممنوعیت سپاه را تقویت می‌کند.

سوناک افزود: «وضعیت در ایران بسیار جدی است و در مقابل پوتین (رئیس‌جمهور روسیه) نمی‌توانیم چشم‌مان را ببندیم.»

رویترز این خبر را به نقل از ساندی تلگراف منتشر کرد.

این روزنامه توجه خود را به این نکته جلب می‌کند که مالک شریعتی، نماینده پیشین ایران گفته بود که ایران می‌تواند پشت حمله به رشدی باشد.

این اظهارات در حالی عنوان شد که هیچ مقام رسمی در ایران به این حمله واکنش نشان نداده بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ درباره برخی از اخبار منتشر شده در مورد ارتباط فرد ضارب با ایران، گفت: به صورت قطعی و رسمی چنین موضوعی را تکذیب می‌کنیم. کسی حق ندارد جمهوری اسلامی ایران را متهم کند.

نخست وزیر جدید کیست؟

ریشی سوناک در سال ۱۹۸۰ میلادی در شهر ساوتهمپتون و در یک خانواده هندی‌تبار متولد شد و بزرگترین فرزند از سه فرزند والدین پنجابی تبارش است. پدر سوناک یک پزشک خانواده بود و مادرش داروخانه‌ای را اداره می‌کرد. او در قدیمی‌ترین مدرسه دولتی انگلستان، کالج وینچستر تحصیل کرد. سوناک همواره گفته است که تحصیل در این مدرسه موجب «تحول فکری» او شده و مسیر زندگی‌اش را تغییر داده است.

به گزارش یورونیوز، سوناک به تحصیل در رشته فلسفه، سیاست و اقتصاد در کالج لینکلن در دانشگاه آکسفورد ادامه داد و با سطح نمرات عالی فارغ‌التحصیل شد. او پس از اتمام دوره ام‌بی‌ای (MBA) در دانشگاه استنفورد، جایی که با همسر آینده خود، آکشاتا مورتی آشنا شد، در بانک سرمایه گذاری گلدمن ساکس به عنوان تحلیلگر کار کرد.

او در سال ۲۰۰۶ به صندوق تامین سرمایه تی‌سی‌آی (TCI) پیوست ولی سه سال بعد آن را ترک کرد تا یک صندوق تامین سرمایه جدیدی را تاسیس کند. سوناک در سال ۲۰۱۴ و یکسال پیش از برگزاری انتخابات سراسری به عنوان نامزد حزب محافظه‌کار در کرسی یورکشایر ریچموند که پیشتر در اختیار ویلیام هیگ، رهبر سابق حزب محافظه کار بود، انتخاب شد.

بلافاصله پس از ورود او به مجلس عوام اولین مبارزه سیاسی بزرگ زندگی حرفه‌ای او در جریان برکسیت آغاز شد. سوناک از خروج از اتحادیه اروپا حمایت کرد و مدعی شد که بریتانیا در خارج از این بلوک اروپایی «آزادتر و مرفه‌تر» خواهد بود. ایده مورد حمایت ریشی سوناک با استقبال اکثریت مردم مواجه شد و سپس او در ژانویه ۲۰۱۸ به عنوان وزیر جوان در وزارت مسکن به دولت راه یافت.

پس از استعفای ترزا می، او به همراه همکارانش، اولیور داودن و رابرت جنریک، مقاله‌ای در روزنامه تلگراف نوشت و از بوریس جانسون به عنوان تنها کسی که می‌توانست حزب محافظه‌کار را «نجات» دهد، حمایت کرد. حمایت او بی‌نتیجه نبود، زیرا زمانی که جانسون در ژوئیه ۲۰۱۹ به نخست وزیری رسید، سوناک ترفیع پیدا کرد و وزیر دارایی شد ولی نهایتا استعفای او از کابینه بورس جانسون در ماه ژوئیه که در اعتراض به بحران مشروعیت و کارآیی آن رخ داد، سرآغاز خروج وزرا و استعفای بوریس جانسون شد.

ریشی سوناک در رقابت پیشین خود با لیز تراس گفته بود: کشور ما با چالش‌های بزرگی که در واقع جدی‌ترین چالش‌های یک نسل بشمار می‌رود روبروست. تصمیم‌هایی را که ما امروز می گیریم، بستر تصمیمات نسل آینده را فراهم می‌کند.

تا چند ماه قبل از به نخست وزیری رسیدن لیز تراس، بسیاری از نمایندگان محافظه‌کار، ریشی سوناک را در رقابت برای جانشینی جانسون پیشتاز می‌دانستند. نظرسنجی صورت گرفته در ماه ژانویه نشان داده بود که تقریباً نیمی از اعضای محافظه‌کار فکر می‌کردند که او رهبر بهتری خواهد بود و می‌تواند کرسی‌های بیشتری را در انتخابات بعدی از بوریس جانسون به دست آورد اما هنگامی که فاش شد او در مراسم غیرقانونی دفتر نخست وزیر (رسوایی پارتی‌گیت) حضور داشته است و سپس مالیات‌ها در کشور را افزایش داده محبوبیت او کاهش یافت.

سوناک پس از استعفای ساجد جاوید از وزارت دارایی، در سال ۲۰۲۰ به این سمت منصوب شد. او طرفدار برگزیت است و از یک خانواده مرفه هندی است.

پس از گذشت ۴۴ روز از نخست وزیری لیز تراس که سرانجام به استعفایش انجامید ، پنی موردانت پس از شکست در کسب آرای لازم از رقابت برای رهبری حزب محافظه‌کار و نخست وزیری انگلیس انصراف داد و به این ترتیب ریشی سوناک نخست‌وزیر انگلیس شد.

دردسرهای همسر ثروتمند

سوناک به دلیل معرفی سریع طرح‌های حمایتی به ارزش میلیاردها پوند برای سرپا نگه داشتن مشاغل در طول قرنطینه ۱۸ ماه محبوب شد. اما طرح او برای افزایش نرخ بیمه با هدف تامین بودجه بیشتر برای تامین اجتماعی، شرکت در جشن تولد نخست وزیر وقت در دوران قرنطینه و سوء‌ظن نسبت به فرار مالیاتی همسرش باعث سقوط محبوبیتش شد.

خانم مورتی دختر میلیاردر هندی، نارایانا مورتی، یکی از بنیانگذاران غول فناوری هند، اینفوسیس (Infosys) است. در ماه آوریل، فاش شد که او با وجود مالکیت ۷۰۰ میلیون پوند از سهام شرکت پدرش، هیچ مالیاتی در انگلیس پرداخت نمی‌کند چرا خود را به عنوان یک فرد غیرمقیم در انگلیس به وزارت دارایی اعلام کرده است.

هرچند این کار غیرقانونی نبود، اما رسانه‌ای شدن آن ریشی سوناک، وزیر دارایی وقت انگلیس را در موقعیت دشواری قرار داد و همسرش را ناگزیر به پرداخت مالیات بر درآمدی کرد که تنها در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۱.۶ میلیون پوند بود.

استعفای سوناک از کابینه بورس جانسون در ماه ژوئیه که در اعتراض به بحران مشروعیت و کارآیی آن رخ داد، سرآغاز خروج وزرا و استعفای جانسون شد.

ریشی سوناک در رقابت برای کسب رهبری حزب محافظه‌کار، در هر یک از پنج دور رای‌گیری پارلمانی پیروز شد تا به همراه لیز تراس به مراحل نهایی راه یابد. اما در رقابت با لیز تراس شکست خورد. اما اکنون بار دیگر این شانس را پیدا کرد تا به بالاترین جایگاه سیاسی ممکن در انگلیس و حزبش برسد.