صادرات تخم مرغ و محصولات لبنی از گلپایگان
صادرات تخم مرغ و محصولات لبنی از گلپایگان

رئیس دامپزشکی شهرستان گلپایگان گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و تولید انبوهی که انجام می شود اگر صادرات نباشد کارخانه ها با مشکل مواجه می شوند.

به گزارش پایگاه خبری زنگ خطر امیرمسعود شهبازی  در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: در سال جهش تولید قطعا حمایت از تولید داخلی سرلوحه کار دامپزشکی است و یکی از بزرگترین نقش آفرینان تولید ملی و جهش تولید مجموعه دامپزشکی کشور است. صادرات غیر نفتی در حوزه جهاد کشاورزی و دامپزشکی نقش مهمی را ایفا می کند چرا که با کمترین هزینه ممکن، بیشترین ارزآوری را به همراه دارد.

 
وی  ادامه داد: پگاه گلپایگان یکی از شرکت های لبنیاتی  کشور می باشد که به دنبال صادرات محصولات خود است و در همین راستا توانست در سال گذشته ۵ میلیون و ۵۹۲ هزار و ۱۵۰ کیلوگرم انواع محصولات لبنی خود را که شامل ماست، خامه، کره دوغ، پنیر، شیر استریل، پنیر پرورده، پنیر بلغاری و محصولات پودری  است را به کشور های افغانستان عراق روسیه ارمنستان و پاکستان صادر کند.
 
رئیس دامپزشکی شهرستان گلپایگان گفت: کارخانه پگاه گلپایگان در سال جاری ۸۱۰ هزار و ۷۵ کیلوگرم از محصولات خود که شامل شیر طعم دار، خامه، دوغ، شیر استریل، پنیر پیتزا، پنیر پروده و محصولات پودری بوده  را صادر کرده است. در زمینه صادرات محصولات لبنی دامپزشکی باید بر روی محصولات نظارت کافی داشته باشد. با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و تولید انبوهی که انجام می شود اگر صادرات نباشد کارخانه ها با مشکل مواجه می شوند.
 
شهبازی اضافه کرد: شیر تولیدی در کشور ما از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است به همین دلیل میتوانیم محصولات لبنی خود را صادر کنیم،استان اصفهان در کشور رتبه اول تولید شیر را دارد و شهرستان گلپایگان نیز همواره مهد دامپروری بوده است. علاوه بر نظارت های مداوم بر روی شیر نمونه گیری های تصادفی از ایستگاه های شیر را انجام می دهیم و تاکنون با مشکلی مواجه نشدیم البته استانداردها همواره باید ارتقا یابد.
 
وی خاطرنشان کرد: طرح ساماندهی کیفیت شیر خام را در دستور کار داریم که از سال گذشته با جدیت بیشتری اجرا می شود تا بتوانیم بار میکروبی و کیفیت شیر خام را  ارتقا دهیم. همچنین از سال ۹۸ تاکنون دو هزار و ۲۳۵ تن تخم مرغ از تولیدات شهرستان به کشورهای مختلف به ویژه کشور عراق صادر شده است؛ اگر تخم مرغ صادر نمی شد شاید وضعیت تولید کنندگان مرغ تخم گذار بسیار حاد می شد.
رئیس دامپزشکی شهرستان  افزود: در حال حاضر ۶ واحد طیور گوشتی با ظرفیت ۱۴۶ هزار و ۳۴۰ قطعه ، ۱۴ واحد مرغ تخم گذار با ظرفیت ۸۸۶ هزار و ۴۷۸ قطعه ، ۱۰ واحد پرورش مرغ بومی با ظرفیت ۳۰۰ هزار قطعه و ۱ واحد پرورش بوقلمون گوشتی با ظرفیت ۵ هزار قطعه، در شهرستان مشغول به فعالیت است.
امیرمسعود شهبازی اضافه کرد: ۷۷۳ هزار دوز واکسن آنفولانزای وارداتی در ۱۴ واحد فعال استفاده شد و خوشبختانه در سال گذشته و جاری هیچگونه موردی از کانون آنفلوانزای فوق حاد در استان و شهرستان را شاهد نبودیم.۳ هزار و ۱۰۰ مورد نظارت بهداشتی در سال گذشته انجام شده است که ۲۲ مورد را به تعزیرات حکومتی گزارش شده است و در سال جاری نیز تاکنون ۳۰۰ مورد نظارت بهداشتی انجام شده و ۶ مورد واحد که فراورده های خام دامی را عرضه می کنند در سال گذشته و دو واحد در سال جاری تاکنون نیز  پلمپ شدند.
وی با بیان اینکه در شهرستان ۳ کشتارگاه صنعتی  فعالیت می کنندتصریح کرد: در سال گذشته  ۲۶۰ هزار و ۲۰۰ مورد واکسن تب برفکی گوسفندی زده شد و برای ۷۳ هزار و ۱۸۶ راس دام سنگین نیز این واکسن زده شد. در سال جاری نیز ۱۰ هزار و ۸۰ مورد واکسن برای دام سنگین و ۳۹ هزار و ۷۷۰ واکسن برای دام سبک زده شده است.
  رئیس دامپزشکی شهرستان گلپایگان اضافه کرد: در سال گذشته ۲۹ هزار و ۹۳۳ راس گوسفند و بز  و دو هزار و ۵۳۱ راس گاو و گوساله، و از ابتدای سال تاکنون نیز ۵ هزار و ۵۰۰ راس گوسفند و بز و حدود هزار راس گاو و گوساله ذبح شده است.