مسجد جامع گلپایگان مرمت می شود
مسجد جامع گلپایگان مرمت می شود

پایگاه خبری زنگ خطر/ رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان گلپايگان گفت: با پیگیری های صورت گرفته و پس از تخصیص اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری پس از تعیین و شرح عملیات اجرایی و انجام مناقصات لازم اثر تاریخی مسجد جامع گلپایگان مرمت و بازسازی خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری زنگ خطر، رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان گلپايگان گفت: با پیگیری های صورت گرفته و پس از تخصیص اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری پس از تعیین و شرح عملیات اجرایی و انجام مناقصات لازم اثر تاریخی مسجد جامع گلپایگان مرمت و بازسازی خواهد شد.

مصطفی قانونی خبر داد: در این عملیات که علاوه بر انجام عملیات سبک سازی بام ضلع شرقی به مرمت کلیه بخشهای فضای داخلی از جمله گنبدخانه و ترمیم بخشی از گنبد پرداخت خواهد شد و پس از رفع نقایص واستحکام بخشی قسمت های آسیب دیده، نسبت به بند کشی، نورپردازی و اصلاح تزئینات موجود، جمع آوری الحاقات اضافی اقدام می گردد.

وی گفت: در این پروژه تلاش می گردد بخش اعظمی از آسیبهای ادوار مختلف اثر رفع گردد و امید است بتوانیم در این مرحله مرمت های اصلی  اثر را به اتمام رسانده و شاهد حفظ یک اثر منحصربه‌فرد از دوران سلجوقی باشیم.

مصطفی قانونی در ادامه افزود: این مسجد که در گذشته محل انجام فریضه ی نماز عبادی سیاسی جمعه بوده است اکنون نیز مأمن عاشقان و محلی برای اجرای فرایض دینی است و در کنار آن یکی از شاخص ترین آثار تاریخی شهرستان است که همه ساله مورد توجه خیل عظیمی از گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرد .

وی یادآور شد: مسجد جامع گلپایگان در سال ۱۳۱۲ شماره ۱۹۱ در فهرست آثار ملی شهرستان گلپایگان به ثبت رسیده است.