پیدا شدن مومیای ۵۳۰۰ ساله ای که نسل همه ی اروپایی ها به او بر می گردد!
پیدا شدن مومیای ۵۳۰۰ ساله ای که نسل همه ی اروپایی ها به او بر می گردد!

امروز روایتی متفاوت از دیگر داستان هایمان خواهیم داشت، تا به حال انسانی را دیده اید که ۵۳۰۰ سال سن داشته باشد؟ تا به حال به فکر خوردن شام با یک انسان ۵۳۰۰ ساله افتاده اید؟ فکر کنید که بخواهید خوراک بره سفارش دهید، این که با شخصی با چنین سن و سال غذا بخورید، چه حسی را در شما بر می انگیزد؟ صادقانه بگویم اگر من باشم، فقط به این فکر می کنم که در این مدت چگونه تمامی سوال هایم را درباره ی هزاران سال گذشته از او بپرسم.

اوتسی | Ötzi

امروز روایتی متفاوت از دیگر داستان هایمان خواهیم داشت، تا به حال انسانی را دیده اید که ۵۳۰۰ سال سن داشته باشد؟ تا به حال به فکر خوردن شام با یک انسان ۵۳۰۰ ساله افتاده اید؟ فکر کنید که بخواهید خوراک بره سفارش دهید، این که با شخصی با چنین سن و سال غذا بخورید، چه حسی را در شما بر می انگیزد؟ صادقانه بگویم اگر من باشم، فقط به این فکر می کنم که در این مدت چگونه تمامی سوال هایم را درباره ی هزاران سال گذشته از او بپرسم. اوتسی، مرد یخ زده ای است که در کوه های آلپ توسط دو کوهنورد پیدا شد و لقب کهن ترین مومیای کشف شده را به خود اختصاص داد. حال این که با اوتسی می توانیم به گفتگو بنشینیم یا نه، سوالی است که باید در ادامه به آن پاسخ گوییم. با الی گشت همراه باشید.

آقای اوتسی، همان پیرمرد ۵۳۰۰ ساله ای است که ما درباره ی آن در مقدمه صحبت کردیم. متاسفانه این مرد به صورت زنده در بین بشر امروزی زندگی نمی کند اما ۲۷ سال پیش، با پیدا شدن جسدش در بین کوه های آلپ، به نوعی دیگر به زندگی در این دنیا بازگشت در واقع او در این سفر طولانی مدتش، از عصر حجر به عصر تکنولوژی وارد شد تا به همراه خود اطلاعات بسیار زیادی را از هم دوره های خودش برای انسان ها بیاورد.

اوتسی نام ها مختلف و گوناگونی دارد، مرد سیمیلائون، مرد یخی، فریتس،.. و اسم های دیگری که ما برای شما تا به همین الان ۴ تا از معروف ترین این اسامی را معرفی نمودیم. بر اساس یافته های محققان پس از آزمایش های فراوان، این پیرمرد در ۵۳۰۰ سال قبل از میلاد مسیح می زیسته است.

اوتسی تا به الان لقب کهن ترین مومیایی طبیعی یافت شده دراروپا را به خود اختصاص داده است. پیدا شدن این مرد یخ زده هم برای خود داستان جالبی دارد، ۲ مرد که با یکدیگر قرار کوهنوردی در کوه های کوهستان آلپ را گذاشته بودند، قطعا قبل از آغاز سفر خود نمی دانستند که قرار است پیکر پیرترین مرد جهان را پیدا نمایند.

این دو مرد در تاریخ ۱۹ سپتامبر سال ۱۹۹۱، در حالی که در رود یخی شنالشتال بوده اند و در حال نزدیک شدن به هاوبسلابیوخ در مرز میان اتریش و ایتالیا بودند، این مرد را پیدا کردند. نام اوتسی هم دقیقا از جایی که پیدا شده، الهام گرفته شده است.

 

آقای اوتسی

جالب این است که این دو مرد فکر کردند که پیکری پیدا کردند، تازه است و تازه جان خود را از دست داده است. شکل قرار گیری این مرد به گونه ای بود که گویی به جلو خوابیده است و روی او را یخ های بسیاری پوشانده بود. این دو مرد کوهنورد سریعا این موضوع را با اتریشی ها در میان گذاشتند و در نهایت نیروهای اتریشی، متاسفانه با بی‌ احتیاطی و با یک مته ی دستی کوچک که حتی کفل اوتسی را هم سوراخ کرد، به همراه یک تبر یخ ‌شکن که معمولا در روش ‌های باستانشناسی کاربردی ندارد، پیکر اوتسی را از یخ ها بیرون کشیدند.

پیکر اوتسی را پس از بیرون کشیدن به اینسبروک بردند و در آنجا بود که قدمت بسیار بالای اوتسی معلوم شد. پس از انجام این آزمایشات، باستانشناسان با بازدید از منطقه متوجه شدند که جسد در عمق ۹۲٫۵۶ متری خاک ایتالیا پیدا شده بوده ‌است و به همین خاطر اوتسی به ایتالیا منتقل شد. از سال ۱۹۹۸ تا به الان، اوتسی در موزه ی باستانشناسی تیرول جنوبی در بولتزانوی ایتالیا به نمایش گذاشته شده است. البته که می دانید که بررسی ها بر روی جسد اوتسی به همین ختم نشد و ازمایشات بر روی جسد او آغاز گشت. یکی از مواردی که پس از بررسی جشد اوتسی مشخص شد این است که او از بیماری انگل روده ‌ای رنج می ‌برده‌ است.

 

اوتسی، مرد یخ زده

در سپتامبر سال ۲۰۱۶ دانشمندان با استفاده از آزمایشات سی ‌تی اسکن توانستند تا با موفقیت صدای این مرد عصر حجری را بازسازی نمایند و آن را به گوش همه رساندند. آن ها با موفقیت توانستند از تارهای صوتی اوتسی، گلو و دهان او را با استفاده از یک مدل دیجیتالی تهیه کنند. با اندازه ‌گیری، طول مجرای صوتی و تارهای صوتی او، دانشمندان توانستند تا نسبتا صدای او را مجددا خلق نمایند. دانشمندان پیش ‌بینی می‌ کنند که صدای این مومیایی در فرکانسی بین ۱۰۰ هرتز تا ۱۵۰ هرتز بوده است که کاملا در مقیاس نرمال و طبیعی صدای یک مرد امروزی است. یکی از محققان این پژوهش اظهار کرد:

البته ما نمی‌دانیم که این مرد در ۵۰۰۰ سال پیش به چه زبانی صحبت می کرده است. اما می‌توان الگوی حروف صدادار و بی‌صدایی که این مرد از آنها استفاده کرده را بازسازی کرد.

سی تی اسکن به محققان اجازه می‌دهد تا به صورت دیجیتالی حرکت بازو، جمجمه، مهره‌ها و استخوان مرد یخی را بدون وارد آوردن هرگونه خسارت به این جسد شکننده و حساس حرکت دهند. البته آنها در این مسیر با مشکلاتی نیز مواجه بودند چرا که یکی از بازوهای این مرد یخی گلوی وی را پوشانده است.

 

پیدا شدن مومیای 5300 ساله

برای این محققان این بدترین وضعیت ممکن بود چرا که همچنین استخوان لامی و استخوان زبان این مومیایی نیز از جای خود خارج شده بود. دانشمندان تعیین کرده اند که اوتسی به احتمال زیاد توسط اصابت تیر شلیک شده از یک کمان به قتل رسیده است. همچنین از گرده‌های داخل معده اوتسی می‌توان حدس زد که او در فصل بهار به قتل رسیده است. جالب این است که بازماندگانی از نسل مادری اوتسی دیگر در اروپا پیدا نمی شوند اما بازماندگان پدری او در اروپا بسیار زیادند. بازماندگان او بیشتر در جزایر ساردین و کورسیکا زندگی می‌ کنند.

با این تعریف، همه ی اروپائیان می ‌توانند خود را خویشاوند اوتسی بنامند زیرا او از نخستین اروپائیان بوده ‌است. دانشمندان می گویند که شجره ی حدود ۱ میلیون نفر شهروند اروپایی به اوتسی می ‌رسد. یکی از کسانی که نسب خود را به اوتسی منتسب می ‌داند، یک مرد سوئیسی به‌ نام سیمون گربر است. سیمون گربر که تحقیق روی ژن‌ های خود را انجام داده به این نتیجه رسیده ‌است که موردهای بسیار مشابهی DNA او و اوتسی وجود دارد. یکی از موردهای تشابه این ۲ این است که اوتسی ۵۳۰۰ سال پیش نارسایی لاکتوز داشته و سیمون گربر نیز امروز به عدم تحمل لاکتوز دچار است. اوتسی دارای ردایی از جنس سبزه و جلیقه و پاپوش چرمی بوده ‌است. بر روی بدن اوتسی، اثر ۶۱ خالکوبی وجود دارد.