گفت‌وگو با کارشناسان بازار سرمایه: روزهای شیرین بورس
گفت‌وگو با کارشناسان بازار سرمایه: روزهای شیرین بورس

پایگاه خبری زنگ خطر / بازار بورس تهران این هفته را نیز مانند دو هفته اخیر با رشد خوبی آغاز کرد و این رشد تا جایی ادامه یافت که شاخص کل بورس پس از یک دوره بسیار سخت، توانست بار دیگر مقاومت یک میلیون و ۴۰۰هزار واحدی را شکسته و امید را به اردوی بورس‌نشینان بازگرداند.

به گزارش پایگاه خبری زنگ خطر ، برخی از کارشناسان بر این باورند که بازار بورس در روزهای گذشته (به‌ویژه این هفته) میزبان نقدینگی سرگردان بوده که مدام در حال رفت‌و‌آمد بین بازارهای موازی است. این عده از فعالان اقتصادی که در مواردی به سفته‌بازها نیز مشهورند، امید خود را تمام از بازار سهام بریده به همین دلیل فکر سرمایه‌گذاری پربازده در این حوزه را نیز از سر بیرون رانده بودند اما با توجه به وضعیت نه‌چندان مناسبی که در بازارهای ارز، سکه، طلا و خودرو شاهدیم چاره‌ای برایشان باقی نمانده تا بار دیگر دست به دامان بازار سهام شوند. هرچند این نکته موجب خوشحالی سهامداران بورسی شده اما عده‌ای از کارشناسان را نگران کرده چراکه این تحلیلگران بورسی معتقدند نمی‌توان روی ماندگاری سرمایه‌های این دسته از فعالان حساب باز کرد چون این افراد دائم در حال نوسان‌گیری از بازارهای مختلف هستند و قصدی برای سرمایه‌گذاری بلندمدت در یک حوزه را ندارند، از همین‌رو باید از رشد این روزهای بازار برای تثبیت بورس استفاده کرد، چراکه دل‌ خوش کردن به این رشدهای مقطعی نتیجه‌ای جز سرخوردگی‌های گاه و بی‌گاه سهامداران را به‌دنبال نخواهد داشت.

حال بازار خوب است

امید پورمحمود، کارشناس و فعال بازار سرمایه با اشاره به رشد شاخص کل بورس در روزهای اخیر به صمت گفت: همانطور که مطلع هستید بازار وضعیت به‌نسبت خوبی را دارد و تقریبا مقاومت یک میلیون و ۴۰۰هزار واحدی را نیز پشت‌سر گذاشته است.
وی در ادامه افزود: البته اگر بازار بتواند به یک ثبات نسبی برسد (در کانال یک میلیون و ۴۰۰هزار واحد) می‌توان امیدوار بود که روند رو به رشد بورس همچنان ادامه داشته باشد.
به‌عبارتی اگر شاخص کل مقاومت یک میلیون و ۴۸۰هزار واحدی را بشکند می‌توان انتظار داشت شاخص کل تا سطح یک میلیون و ۶۵۰ هزار واحد نیز رشد داشته باشد.

اخبار خوب

این تحلیلگر بازار سهام با اشاره به اخبار خوبی که پیرامون بازار بورس تهران شنیده می‌شود، عنوان کرد: البته سخنان رهبری که در حمایت از بازار سرمایه بود، نیز یکی از عوامل تقویت بورس بود که نتایج آن را در بازار می‌بینیم. از سویی هم مبلغی که قرار بود از صندوق توسعه ملی ( یک درصد منابع صندوق) به بازار تزریق شود، به حساب صندوق تثبیت بازار واریزشده که در تقویت روند رو به رشد بازار نقش بسزایی داشته است.
 البته هنوز این مبلغ مورد استفاده قرار نگرفته اما خبر واریز این مبلغ هم برای سهامداران خوشایند بود. البته یک نگرانی هم در بین فعالان بورسی وجود دارد که آیا ایران واکنشی به تروری که اخیرا انجام شد، خواهد داشت یا خیر؟ هرچند با توجه به اظهارات مقامات ارشد کشور قرار نیست اتفاق خاصی رخ دهد، سهامداران هم متقاعد شده‌اند که احتمالا شاهد واکنش‌های احساسی و غافلگیرانه نخواهیم بود.

قرنطینه و بورس

پورمحمود ضمن یادآوری دوران قرنطینه عمومی در اوایل امسال و حمایت دولت از بازار سهام در همان روزها، بیان کرد: به باور من، دولت با توجه به محدودیت‌های کرونایی بیشتری که وضع کرده، از بازار سرمایه حمایت خواهد کرد، چراکه وضعیت این روزها بسیار شبیه به روزهای ابتدایی سال و قرنطینه عمومی است که در فروردین امسال شاهد آن بودیم و دولت نیز از بورس حمایت خوبی به عمل آورد. از همین رو پیش‌بینی می‌شود اگر تا پایان هفته جاری اتفاق خاصی رخ ندهد، حداقل در طول هفته آینده روزهای خوبی در انتظار بازار سرمایه باشد.

بودجه۱۴۰۰

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اظهارات مقامات پیرامون بودجه ۱۴۰۰ خاطرنشان کرد: به نظرم اصلاحاتی که قرار است در بودجه۱۴۰۰ انجام شود، مثبت خواهد بود. اما یک مشکل بزرگ در قانون بودجه وجود دارد و آن نبود شفافیت در شرکت‌های دولتی است.

 از سویی هم می‌دانیم که بخش زیادی از بودجه کشور صرف شرکت‌های دولتی می‌شود که هیچ نظارت دقیقی هم بر آنها وجود ندارد. به اعتقاد من، اگر این بخش‌های بودجه شفاف‌تر شوند به‌طور قطع برای اقتصاد ما نتایج بسیار خوبی را به همراه خواهد داشت که بورس را نیز شامل می‌شود. اما اهمیت این موضوع برای سهامداران زمانی روشن می‌شود که به اظهارات مقامات توجه کنیم، چراکه گفته می‌شود قرار است سهام شرکت‌های دولتی در بورس واگذار شوند. طبیعتا وقتی وضعیت این شرکت‌ها روشن‌تر شود، صورت‌های مالی دقیق‌تر و شفاف‌تری هم منتشر خواهد شد و سهامداران از این امر استقبال می‌کنند.

رشد شاخص‌کل تا کانال ۲میلیون و ۵۰۰هزار واحد

حمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه ضمن یادآوری پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده امریکا به صمت گفت: باتوجه به ریزش‌هایی که بازار در هفته‌های اخیر و همچنین پس از انتخابات ریاست جمهوری امریکا تجربه کرده بود، انتظار می‌رفت بار دیگر شاهد رشد بورس باشیم.
وی در ادامه افزود: اگر به ریزش‌های شدید بازار دقت کنیم درمی‌یابیم که بسیاری از سهم‌ها تا ۷۰درصد کاهش نرخ را تجربه کرده‌ بودند و به همین جهت در سطح ارزندگی بسیار خوبی قرار داشتند که باعث شده بود بازار ظرفیت رشد بالایی داشته باشد. البته شکل گرفتن ذهنیت مثبت مردم پس از پیروزی بایدن در امریکا نیز تاثیر زیادی بر این روند صعودی داشت و باعث شد چشم‌انداز سیاسی کشور نیز روشن‌تر از قبل شود، چراکه مردم برای رفع تحریم‌های یکجانبه امریکا امیدوار شدند و با خوشبینی بیشتری به آینده روابط ایران با سایر کشورهای جهان نگریستند.

نقدینگی به سمت بورس آمده

میرمعینی با اشاره به ورود نقدینگی به بازار بورس تهران، بیان کرد: از سوی دیگر، با توجه به آمار و ارقام منتشر‌شده به نظر می‌رسد بخشی از نقدینگی سرگردان که دائم در حال فعالیت سفته‌بازانه در بازارهای موازی است، اخیر وارد بازار سهام شده و در این حوزه مشغول به فعالیت است.

این ۴ گروه!

وی با تاکید بر اثر مثبت رفع احتمالی تحریم‌ها بر بازار سهام، به صمت گفت: البته به احتمال زیاد، تداوم رشد بازار دیگر کلی و همه‌جانبه نخواهد بود، بلکه انتظار می‌رود برخی از صنایعی که تحریم هستند (با توجه به امیدواری برای رفع تحریم‌ها و کاهش محدودیت‌های بانکی و…) روند رو به رشد خوبی داشته باشند که از آن جمله می‌توان به شرکت‌های پتروشیمی اشاره کرد، چراکه انتظار می‌رود این شرکت‌ها افزایش تولید و فروش داشته باشند و از سویی هم هزینه‌های نگهداری‌شان با رفع تحریم‌ها کمتر شود.

میرمعینی با نام بردن از ۴ گروه از نمادهای بورسی، تصریح کرد: همانطور که گفته شد انتظار می‌رود شرکت‌هایی مانند پتروشیمی‌ها، معادن، خودروسازان و بانک‌ها رشد بسیار خوبی را در بازار سهام داشته باشند. شرکت‌های دیگر نیز به فراخور سیاست‌های دولت احتمال دارد، روند رو به رشد را در پیش داشته باشند که از آن جمله می‌توان به سهام شرکت‌های مواد غذایی و دارویی‌ها اشاره کرد. ولی این ۴گروه به احتمال زیاد در صورت ادامه همین روند (تقویت احتمال مذاکرات که به کاهش محدودیت‌های تحریمی منجر شود) رشد بسیار خوبی را تجربه خواهند کرد.

وی در ادامه ضمن یادآوری سیاست‌های جلوگیری از ریزش بیش از اندازه نرخ ارز به صمت گفت: از سویی هم باید به این نکته اشاره کرد که سیاست‌های دولت و بانک مرکزی این سیگنال را به ما نمی‌دهد که نرخ ارز به زیر ۲۱ یا ۲۰هزار تومان سقوط کند، این مسئله نیز موجب شده وضعیت شرکت‌های صادرات‌محور بورسی بهتر شود و همچنین توانایی آنها برای رقابت با واردکنندگان تقویت شده است.

ریزش تمام‌ شده است

این کارشناس بازار سرمایه در پایان با ابراز امیدواری نسبت به اتمام روند ریزشی در بورس، تاکید کرد: همانطور که پیش‌تر نیز گفته شد به نظر می‌رسد روند ریزشی بازار به پایان رسیده و اگر اتفاق ناگوار و غیرقابل پیش‌بینی در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی رخ ندهد، حتما شاهد رشد روزافزون بازار خواهیم بود، حتی بر این باورم اگر اتفاق عجیب و ناخوشایندی رخ ندهد در تیرماه ۱۴۰۰ (همزمان با فصل مجامع بورسی) حتی می‌توانیم شاهد رشد شاخص کل تا مرز ۲ میلیون و ۵۰۰هزار واحد نیز باشیم. باز هم تاکید می‌کنم این موضوع با این شرط رخ خواهد داد که اتفاق بدی رخ ندهد، در این صورت می‌توانیم به‌واسطه رشد همان ۴ گروهی که ذکر شد، شاهد رسیدن شاخص کل به سطح ۲میلیون و ۵۰۰هزار واحدی نیز باشیم.

پیشتازی بورس در رقابت با بازارهای موازی

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با ثبات نرخ در بازار ارز، بازار سکه، خودرو و مسکن که با دلار به قیمت‌های غیرطبیعی هزار تومان در حال معامله بودند، وارد مرحله رکود می‌شوند؛ بنابراین بورس با توجه به اصلاح ۴٠ درصدی که در ۴ ماه گذشته تجربه کرد تنها بازار جذاب برای سرمایه‌گذاری خواهند بود.

به‌گزارش ایرنا، امین دامچه به روند صعودی شاخص بورس در چند روز اخیر اشاره کرد و افزود: مهم‌ترین نکته قابل‌توجه در وضعیت فعلی اقتصاد کشور، مقایسه بازارهای مالی برای سرمایه‌گذاری مناسب و بهینه است که در کنار آن باید اهمیت سرمایه‌گذاری در هر یک از آنها با یکدیگر سنجیده شود. با انتخاب بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهوری امریکا، انتظارات تورمی برای آینده تا حدود زیادی کاهش پیدا کرده، در کنار آن با توجه به افزایش خوشبینی‌های ایجاد شده برای لغو تحریم‌ها و فروش دوباره نفت زمینه کاهش نرخ دلار نیز فراهم است.

دامچه خاطرنشان کرد: نرخ واقعی دلار در محدوده ٢٠ تا ٢٢ هزار تومان است، بنابراین ارقام بالاتر از این اعداد حباب قیمتی محسوب می‌شوند و از بین رفتن تعادل در عرضه و تقاضای ارز منجر به جهت‌گیری قیمت‌ها در این بازار خواهد شد. دامچه خاطرنشان کرد: نکته دیگر این است که کاهش نرخ ارز به‌دلیل احتمال خروج سرمایه از کشور برای سرمایه‌گذاری در دیگر کشورها به نوعی خطرناک خواهد شد؛ بنابراین کاهش نرخ دلار در محدوده قیمتی کمتر از ٢٠ هزار تومان به هیچ عنوان منطقی به نظر نمی‌رسد. این کارشناس بازار سرمایه افزود: دلار تا یک سال آینده در محدوده حمایتی ٢٠ تا ٢٢ هزار تومان و محدوده مقاومتی ٢٧ تا ٢٨ هزار تومان در نوسان خواهد بود. به‌طور طبیعی با ثبات نرخ در بازار ارز، بازار سکه، خودرو و مسکن که با دلار به قیمت‌های غیرطبیعی هزار تومان در حال معامله بودند، وارد مرحله رکود می‌شوند؛ بنابراین بورس با توجه به اصلاح ۴٠ درصدی که در ۴ ماه اخیر تجربه کرد تنها بازار جذاب برای سرمایه‌گذاری خواهد بود.

دامچه به عوامل تاثیرگذار در روند صعودی شاخص بورس اشاره و اظهارکرد: عواملی باعث شد بورس از کانال یک میلیون و ٢٠٠ هزار واحد تغییر مسیر دهد و در مرحله صعودی قرار گیرد. این کارشناس بازار سرمایه افزود: افزایش نیافتن نرخ بهره بانکی که با نظر صریح و واضح رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد عنوان شد از جمله تصمیم‌های مناسبی بود که توانست بر تغییر شاخص بورس تاثیرگذار باشد.
وی گفت: در کنار این اقدام، تصمیم‌گیری در زمینه افزایش اعتبار کارگزاری‌ها به ٣٠ درصد، افزایش حد سرمایه‌گذاری صندوق‌های با درآمد ثابت به ٢٠ درصد، الزام بازارگردانی همه سهم‌ها و انتشار اوراق اختیار تبعی برای برخی از سهام کمک زیادی در بازگشت شاخص بورس به مدار صعودی کرد.

دامچه خاطرنشان کرد: شاخص کل تا پایان سال از لحاظ تکنیکال در محدوده یک میلیون و ۵٠٠ هزار واحد تا یک میلیون و ۶٠٠ هزار واحد در نوسان خواهد بود.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: ممکن است وجود برخی ریسک‌ها در بازار مانند بحث بودجه و انتخابات ریاست‌جمهوری ایران باعث شود بورس برای عبور از کانال یک میلیون و ۶٠٠ هزار واحد با مانع روبه‌رو شود. همچنین در کنار آن در بازار دلار با ثبات قیمتی همراه خواهیم بود که همین موضوع باعث می‌شود رشد چندان زیادی در معاملات بازار سهام انجام نشود. دامچه اظهارکرد: در چند ماه نخست امسال اقبال بازار به سمت سهام بزرگ پیش رفت و به نظر می‌رسد اکنون وقت آن رسیده تا بازار علاوه بر سهام دلاری‌محور، سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی را مدنظر قرار دهد که در انتظار خبر مثبت هستند و جزو سهام کوچک بازار محسوب می‌شوند.

سخن پایانی

با توجه به شرایط به‌نسبت خوبی که بر بازار حاکم شده انتظار می‌رود مدیران سازمان بورس گام‌هایی جدی در جهت تثبیت وضعیت بازار بردارند تا بار دیگر شاهد برهم خوردن تعادل و توازن در این حوزه نباشیم. یکی از مواردی که مدیران بورسی می‌توانند به آن رسیدگی کنند، مسئله ساماندهی به فعالان بورسی در فضای مجازی است. البته هرگاه صحبت از ساماندهی در فضای مجازی می‌شود مدیران ایرانی ناخودآگاه به فکر بستن و فیلتر کردن می‌افتند اما اگر مسئولان بتوانند با یک طرح کارشناسی‌شده دقیق فعالیت افرادی که به تحرکات سفته‌بازانه در بورس دامن می‌زنند را محدود کنند، به‌طور قطع تاثیر بسیار مثبتی بر بازار سهام نیز خواهد گذاشت. اما نباید فراموش کرد که تحلیلگران بسیار باکیفیت و با دانشی نیز در فضای مجازی فعال هستند که نقش بسیار مثبتی هم در زمینه آموزش سهامداران ایفا می‌کنند و نباید این دسته از کارشناسان بورسی را در کنار سیگنال‌فروشان و سفته‌بازان مجازی گذاشت و همه را با یک چوب راند! وگرنه اجرای چنین طرح‌هایی می‌تواند نتایج عکس و نه‌چندان خوشایندی را در بازار داشته باشد.

  • منبع خبر : صمت