گلپایگان در آینده کانون ریزگرد کشور و استان خواهد شد/ باید به فکر پیشگیری باشیم
گلپایگان در آینده کانون ریزگرد کشور و استان خواهد شد/ باید به فکر پیشگیری باشیم

پایگاه خبری زنگ خطر / رئیس منابع طبیعی شهرستان گلپایگان گفت: گلپایگان ریزگرد دارد و در آینده یکی از کانون های ریزگرد کشور و استان خواهد شد بنابراین اکنون باید پیشگیری های لازم را انجام داد.

خبرنگار: فاطمه عبدلی / مهدی رمدان در گفت و گو با پایگاه خبری زنگ خطر با بیان اینکه گلپایگان و شهر رضا به شهرستان های بیابانی اضافه شدند اظهار کرد: دشت شمال با ۷ هزار و ۱۰۰ هکتار مساحت  منطقه بیابانی گلپایگان است. گلپایگان دچار ریزگرد شده که از دشت شمال به سمت گلشهر و گلپایگان حرکت می کند. طی مکاتباتی که با مرکز استان داشتیم برایشان باور پذیر نبود که گلپایگان منطقه بیابانی داشته باشد نهایتا طی بازدید هایی که انجام دادند تایید کردند که گلپایگان  ریزگرد دارد و در آینده یکی از کانون های ریزگرد کشور و استان خواهد شد بنابراین اکنون باید پیشگیری های لازم را انجام داد.
وی ادامه داد: طی سفر استاندار اصفهان به گلپایگان در صدد جذب اعتبارتهیه طرح مطالعاتی برای دشت شمال  بودیم که جز مصوبات هم قرار گرفت و اکنون طرح آن  در حال تهیه و حدود ۷۰ درصد پیشرفت داشته است بعد از تصویب این طرح، از محل اعتباراتِ بیابان، گلپایگان هم بهره مند خواهد شد.

رئیس منابع طبیعی شهرستان گلپایگان گفت: در طرح مقابله با ریزگرد ها در دشت شمال پیشنهاد من کاشت گونه های سازگار با محیط مانند گزشاهی است ، به نظر من دشت شمال نیازی به مالچ پاشی ندارد چرا که این روش در مناطقی که ماسه روان دارد انجام می شود ، دشت شمال ماسه روان ندارد و با کاشت گونه های سازگار با محیط و جنگل کاری می توان اقدامات خوبی در آن منطقه برای مقابله با ریزگرد ها انجام داد. پیشنهاد طرح مشاور در این باره به کمیته فنی استان ارسال و طرح نهایی در آنجا تصویب می شود. طرح مطالعاتی تا پایان سال به درازا می کشد و در نیمه دوم سال آینده و در فصل مناسب طرح اجرایی میشود.

رمدان در خصوص طرح های آبخیزداری گلشهر و گلپایگان افزود: ۶۰ درصد طرح آبخیز داری گلشهر و منطقه مسکن مهر گلپایگان تهیه شده است و اگر این طرح کامل و مصوب شود سال ۱۴۰۲ اولین اعتبار اجرای فاز اول طرح را دریافت خواهیم کرد و اولویت استان برای اجرای طرح ، شهر گلشهر است.  طی سال های گذشته  بندی در گلشهر احداث کرده بودیم به نام بند تیکن که در سیل جاری شده، گلشهر را از خطرات احتمالی نجات داد البته اگر بند سرریز میکرد شاهد خساراتی بودیم.

وی یادآور شد:  تمام اراضی مسکن مهر مسکونی و کشاورزی است ضمن اینکه  حوزه بالادست مسکن مهر راهی به رودخانه اصلی ندارد و با توجه به خشکسالی ها و پوشش گیاهی ضعیف شده  اگر سیلابی جاری شود به اراضی کشاورزی و مسکونی  آن منطقه خسارت وارد می کند، در این منطقه اجرای سازه های آبخیزداری نیازمند ازاد سازی است، شهرداری در این راستا با ما همکاری های لازم را انجام می دهد. در سفر ریاست جمهوری حدود ۱۱ میلیارد تومان اعتبار برای منابع طبیعی گلپایگان از محل اعتبارات استانی و ملی  در نظر گرفته که به تدریج به این اداره تزریق خواهد شد.