فرونشست بیخ گوش دشت گلپایگان
فرونشست بیخ گوش دشت گلپایگان

فرماندار شهرستان گلپایگان گفت: استفاده از منابع زیر زمینی باید هدفمند شود تا مبادا فرونشست از دشت گلشهر به دشت گلپایگان برسد و آیندگان قضاوت خوبی درباره ما نکنند.

خبرنگار: فاطمه عبدلی/ به گزارش پایگاه خبری زنگ خطر و به نقل از سیاست فردا محمدرضا عسگریان امروز در جلسه شورای حفاظت از منابع آب اظهار کرد: علی رغم بارش ها در سال زراعی جاری اما متاسفانه میزان بارش ها نسبت به مدت مشابه کاهش قابل توجهی داشته ضمن اینکه سال گذشته بیشتر حجم بارش ها به شکل برف بود ولی امسال بارش باران را شاهد بودیم. سال گذشته در منابع بالا دست که آورد شهرستان محسوب میشود وضعیت بهتری داشتیم اما اکنون شاهد کاهش چشمگیری در این  بخش نیز هستیم. بارندگی های بهاره در سال جاری پراکنده است و نمی‌توان خیلی بر روی آن حساب کرد لذا باید از منابع موجود استفاده بهینه کنیم.

فرماندار گلپایگان گفت:در تامین آب کشت گندم و جو دچار مشکل هستیم لذا کشاورزان به کشت تنباکو اقدام نکنند. استفاده از منابع زیر زمینی باید هدفمند شود تا مبادا فرونشست از دشت گلشهر  به دشت گلپایگان برسد و آیندگان قضاوت خوبی درباره ما نکنند.

در ادامه دادستان شهرستان گلپایگان تصریح کرد: حفاظت از منابع آب سطحی و زیر زمینی برای آیندگان  کلام مشترک همه ما است. سند حق آبه تعیین و امضا شده است و تا زمان فرا رسیدن انقضا آن لازم الاجرا است. وقتی آبی وجود ندارد اختصاصی هم نخواهد بود؛ اولویت ما کشت های استراتژیک بوده و هست و علاوه بر کشت های بهاره کشت تنباکو نیز ممنوع است ، لازم است کشاورزان را درباره این موضوعات اقناع کنید.

سلمان جوادی یادآور شد: مدیریت همزمان آب و برق با هماهنگی فرمانداری انجام شود. شرکت زراعی چاه های عمیق و اراضی قابل توجهی دارد اما بهینه سازی مصرف آب را در کشت های خود انجام می دهد. باید چاه های غیر مجاز بسته شود و چاه های مجاز نیز به کنتور هوشمند مجهز شوند. اولویتمان در ابتدا کشت های استراتژیک و سپس تامین آب باغ ها است که این میراث سبز از بین نرود.