بازار داغ فیلترشکن از ۱۰۰ هزار تا یک میلیون تومان
بازار داغ فیلترشکن از ۱۰۰ هزار تا یک میلیون تومان

زنگ خطر / د‌ر حالی هر فیلترشکن vpn از 100 هزار تومان تا حتی یک میلیون تومان به فروش می رسد که وزیر ارتباطات اخیرا گفته پیگیر این است تا فروش فیلترشکن را هم جرم ‌انگاری کنند‌ که البته واکنش های زیادی به همراه داشت؛ از جمله اینکه درصورت تحقق چنین اقدامی، باید ابتدا بسیاری از مسئولین کشوری را مجرم بدانند که در توئیتر حضور دارند!

به گزارش پایگاه خبری زنگ خطر ، حدود یک ماهی که از فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ در کشور می گذرد، خرید و فروش فیلترشکن (vpn) یک سر معاملات روزانه مغازه های خدمات موبایل، کامپیوتر و کافی نت شده که قیمت های آن هم حساب و کتابی ندارد.

در مقابل کسادی کسب و کارهای مجازی، بازاری پررونق برای وی‌ پی‌ ان‌ فروش‌ها ایجاد شده، درحالی که اخیرا وزیر ارتباطات از تلاش برای جرم انگاری خرید و فروش فیلترشکن ها خبر داد و واکنش های زیادی به همراه داشت؛ از جمله اینکه درصورت تحقق چنین اقدامی، باید ابتدا بسیاری از مسئولین کشوری را مجرم بدانند که در توئیتر حضور دارند!

این روزها، بسیاری چه صاحب کسب و کار باشد و چه کاربری که فقط بخواهد ارتباطات معمولی و روزمره‌ اش را با اطرافیانش در شبکه های اجتماعی خارجی داشته باشد، با بازار فروش فیلترشکن‌ ها مواجه شده است که هرچند شغلی ممنوعه محسوب می شود، ولی این روزها بازارش سکه است.

در همین خصوص تجارت نو نوشت: یک فروشنده فیلترشکن می‌گوید: «مشتری‌ زیاد دارم اما نمی‌توانم به همه اعتماد کنم. ممکن است مامور باشد. دردسر می‌شود.» نمی‌توان بیشتر از این با او وارد جزئیات شد چرا که سوالات بیشتر را پای مامور بودنتان می‌گذارد. شاید برخی به یاد چند دهه قبل بیفتند که برای پیدا کردن یک نوار کاست یا ویدئو راهی بازار ممنوعه‌اش می‌شدند و آن را لای کاغذ و پارچه با ترس و لرز به خانه می‌بردند.

او می‌گوید: «برای گوشی‌های آیفون فیلترشکن سه ماهه، شش ماهه و یک ساله را به ترتیب ۴۰۰ هزار تومان، ۶۰۰ هزار تومان و یک میلیون تومان می‌فروشم. اکانت شش ماهه و یک ساله دو کاربره است. دو کاربر می‌توانند به آن وصل شوند.»

یکی از فروشندگان می‌گوید: «بستگی دارد چه سیم کارتی داشته باشید. همراه اول وصل نمی‌شود. اگر سیم کارتت ایرانسل باشد، فیلترشکن سه ماهه را ۵۰۰ هزار تومان و یک ساله را یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان نصب می‌کنم.»

آن یکی می‌گوید: «فیلترشکن را برای خط ایرانسل ۵۰۰ هزار ولی برای همراه اول ۲۵۰ هزار تومان نصب می‌کنم.» قیمت‌ها ثابت نیست و هر فروشنده نرخ خودش را می‌دهد.

پیدا کردن فیلترشکن برای گوشی‌های آیفون کمی سخت‌تر است. حتی فروشنده‌ای که به صورت اختصاصی وی پی ان می‌فروخت، می‌گوید: «سخت وصل می‌شود. فروش وی‌پی‌ان آیفون را کنار گذاشته‌ام، فقط برای اندروید نصب می‌کنم و می‌فروشم.»

اما فروشنده‌ای پیدا می‌شود که برای گوشی‌‌های آیفون، تضمینی فیلترشکن می‌فروشد: «فیلترشکن یک ماهه را ۱۵۰ هزار تومان و یک ساله را ۳۵۰ هزار تومان می‌فروشم. قیمت‌ها برای سیستم عامل اندروید و IOS یکی است. تضمینی است و در سیستم هم ثبت می‌کنم. اگر مشکلی پیش آمد، مراجعه کنید یا پول را پس می‌دهیم یا فیلترشکن دیگری برایتان نصب می‌کنیم. روزانه ده‌ها مشتری داریم که راضی هستند.»

اخیرا سعید‌ نقوی، عضو هیأت مد‌یره اتحاد‌یه فناوران رایانه از افزایش سه هزار د‌رصد‌ی تقاضا برای خرید‌ وی پی ان خبر د‌اد‌. نقوی گفت: گزارش‌ها نشان می‌د‌هد‌ د‌امنه جست‌وجوی کاربران ایرانی برای د‌ریافت فیلترشکن یک رکود‌ تاریخی را ثبت کرد‌ه است. این تقاضا بعد‌ از قطعی تلگرام تجربه نشد‌ه بود‌.

همه این شرایط، کرکره هزاران کسب و کار آنلاین را پایین کشید‌ه است. د‌ر حالی که بنا بر د‌اد‌ه‌های مرکز آمار ایران حد‌ود‌ ۱۱ میلیون نفر از راه شبکه‌های اجتماعی کسب د‌رآمد‌ می‌کنند‌.