تلاش میکنیم تمام سهمیه آرد گلپایگان از کارخانه آرد همین شهرستان تامین شود
تلاش میکنیم تمام سهمیه آرد گلپایگان از کارخانه آرد همین شهرستان تامین شود

پایگاه خبری زنگ خطر / مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان گفت: نیاز سالانه شهرستان گلپایگان به آرد 655 تن است که اکنون 511 تن آن از کارخانه آرد گلپایگان تامین می شود و سعی میکنیم در اولین جلسه کارگروه آرد و نان استان اصفهان 144 تن مابقی سهمیه آرد این شهرستان  را هم از کارخانه آرد گلپایگان تامین کنیم.

خبرنگار: فاطمه عبدلی/ به گزارش پایگاه خبری زنگ خطر محسن ضیایی در کارگروه آرد و نان شهرستان گلپایگان اظهار کرد: دولت گندم را کیلویی 15 هزار تومان از کشاورز  می خرد  که هزینه آرد آن برای فروش می ش.د به قرار کیلویی 20 هزار تومان ولی کیلویی 800 هزار تومان به نانوا می فروشد. هزینه یک کیسه آرد برای دولت 800هزار تومان است  اما 38 هزار تومان به نانوا می فروشد ضمن اینکه  هر ساله مقدار قابل توجهی هم گندم وارد کشور می شود لذا مجبور بود یک جراحی انجام دهد و در این راستا طرح ساماندهی آرد و نان را اجرا کرد  البته باید طرح کامل شود.

وی ادامه داد: وقتی در کشور حدود 10 میلیون تن گندم برای نان مصرف می شود باید دولت میزان مصرف را کنترل میکرد تا تقاضا بیشتر نشود. وجود نرم افراز “نانی نو” با تمام کاستی ها خوب است و امیدواریم نقاط ضعف آن حل شود. در کشور استانی بود که با این طرح 40 درصد از سهمیه آردشان ریزش کرد، این عدد در گلپایگان 5 درصد و در کل استان اصفهان حدود 10 درصد است.
مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان گفت : در سامانه سیما (سامانه یکپارچه مدیریت آرد) امکان دخل و تصرف را داشتیم و می توانستیم به صورت دستی اطلاعات را تغییر دهیم اما اکنون این سامانه با سامانه “نانی نو” ادغام شده و دیگر نمیتوان اطلاعات آن را تغییر داد. سامانه نانی نو در کل کشور در روزهای 5 ، 15 و 25 هر ماه باز می شود تا نانوایان بتوانند آرد خود را خریداری کنند اکنون  گلایه برخی نانوا ها در گلپایگان این است که باید راس ساعت صفر بامداد وارد سامانه شوند و اگر ده دقیقه دیر تر اقدام کنند نمیتوانند آرد بخرند، این گلایه مربوط به سامانه نمی شود چرا که بعد از هر بار باز شدن این سامانه، تا ده روز نانوا مهلت خرید دارد اما نانوا اگر در دقایق اولیه خرید خود را انجام ندهد سهمیه کارخانه گلپایگان تمام می شود.

ضیایی افزود: ظرفیت کارخانجات گندم کشور 26 میلیون تن است اما مصرف سالانه کشور تنها 9 میلیون تن می باشد لذا همه کارخانجات متاسفانه با یک سوم ظرفیت خود کار می کنند. در استان اصفهان نیز ظرفیت کارخانجات 1و نیم میلیون تن گندم است اما مصرف استان 500 هزار تن است؛ در استان اصفهان هم کارخانجات آرد و غله با یک سوم ظرفیت در حال فعالیت هستند

وی یادآور شد: نیاز سالانه شهرستان گلپایگان به آرد 655 تن است که اکنون 511 تن آن از کارخانه آرد گلپایگان تامین می شود و سعی میکنیم در اولین جلسه کارگروه آرد و نان استان اصفهان 144 تن مابقی سهمیه آرد این شهرستان  را هم از کارخانه آرد گلپایگان تامین کنیم.

در پایان این جلسه اعضای کارگروه آرد و نان شهرستان گلپایگان به همراه مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان از کارخانه آرد گلپایگان بازدید کردند.